I går var jeg på utstilling. Det vil si, jeg var på to
utstillinger. Utstillingene har ingenting med bildet av ørnen å gjøre. Ørnen er del av en utsmykning jeg gjorde for NAV, og henspeiler til siste del av dagens blogg.
Den ene utstillingen jeg så i går var i Galleri 3.14, og viste en lysinstallasjon
av Mona Hatoums , pluss ti videoverk av forskjellige
kunstnere.
Det andre stedet jeg tittet innom, var Bergen Kunsthall, hvor masterutstillingen for Kunsthøyskolen ble
vist; A ride full of traps.
Jeg skal ikke forsøke å formidle
opplevelsen av de enkelte kunstverkene jeg så. Men jeg kan si noe om
totalopplevelsen. For i blant er totalopplevelsen det som teller. Ikke hvordan
en kan plukke fram et element og løfte det mot skyene, eller knuse det i ord sprengfulle
av vrede.
Det er flott å gå på
utstillinger. Dessverre gjør jeg det for sjelen, siden det er lite kompatibelt
med angst, men de gangene jeg får det til, får jeg alltid med meg noe videre.
Noe som gir meg nye muligheter, eller noe som sier at det jeg holder på med i
mine egne arbeider, ikke er så verst. Det som åpnet for flest konkrete ideer
denne gangen, var videoverkene på Galleri 3,14. Jeg fikk ikke med meg alle, men
jeg fikk med meg et par.
Jeg liker å tenke på galleribesøk
som en tur i skogen. Også på en skogtur tar en til seg noe. En ser på trærne,
på de forskjellige grønnfargene og en hører fuglesang. Samtidig kjenner en at
kroppen finnes, og at tankene får flyte fritt. En suger til seg
totalopplevelsen, uten å plukke den i fra hverandre med kritiske blikk. Om en
legger merke til et tre, tenker en ikke at det treet burde vært annerledes. Det
samme med en steinformasjon, eller en bekk. Og absolutt tenker en ikke at den bekken kunne
jeg gjort bedre selv.
Når jeg besøker et galleri og
ser på kunst, forsøker jeg å ha samme tilnærmingsmetode. Jeg tenker at det som
er utstilt må få være det det er, og at jeg ikke umiddelbart bør forsøke å
sammenligne det med noe annet, eller plukke det fra hverandre. Likevel er det
alltid noe som peker seg ut, i form av noe positivt eller negativt. Så jeg må
bruke litt energi på å minne meg selv på at ting må få lov til å være seg selv.
Er det et verk jeg synes er dårlig, kan jeg kjenne på den følelsen, i stedet
for bare å intellektualisere opplevelsen. Det betyr likevel ikke at all kunst
er god kunst. Så jeg gir meg selv også lov til å vurdere det jeg ser. Men jeg
forsøker å gi meg tid til å kjenne på ting, like mye som å vurdere ting. Jeg synes det er minst like viktig å sette ord på det jeg kjenner, som på det jeg ser. Om jeg ikke kjente noe, kunne jeg like godt latt være å se. Om alt var tanke, hadde jeg mistet noe viktig i meg selv.
Når jeg hører på musikk, er det
ofte den musikken som treffer følelsene mine, som berører meg. Ikke den som kun
handler om flinkhet. Det er det nakne, framfor det spissfindige eller
overlessede som oftest når meg. Og slik forsøker jeg å forholde meg til billedkunst
også. Jeg forsøker å se forbi det åpenbare, etter noe på baksiden. For det
meste i livet har flere lag. Også kunst.
Om jeg klarte å forholde meg til
mennesker på samme måten, hadde det gjort godt. Om jeg klarte å gi alle jeg ser
eller møter samme tillit som jeg gir et tre eller et bilde på et galleri, så hadde
jeg vært fornøyd med meg selv. Da hadde jeg gått en vei jeg kunne se tilbake på
med stolthet, tenker jeg. Men jeg er kun i begynnelsen av en slik vei. Kanskje
har ei stortå startet en bevegelse og berører underlaget, men lenger enn det
har jeg ikke kommet. Jeg bærer på altfor mange fordommer og altfor mye å forsvare
i meg selv, til å kunne påstå noe slikt. Så kanskje burde jeg bare legge meg
ned i avmakt, og gremmes over min egen utilstrekkelighet. Eller løfte meg selv
opp på en pidestall, hvor jeg kan stå og rope til verden: I don’t give a shit.
Skylapper er jo ikke avhengige av høyde. De fungerer i alle høyder. De fungerer
om en er nær asfalt eller nær skyer. Om en sover under et dekke av papp, eller
ederdun.
Kanskje går det også an å gi seg
selv samme tillit, som den jeg nevnte i forhold til et tre eller et kunstverk,
eller andre mennesker. Kanskje handler det ikke om hvor langt du har kommet,
men mer om at du er villig til å bevege deg. Vi kan ikke alle være verdensmestere,
ikke alle kan hele tiden være en fullt utsprunget rose. Til og med rosen må være knopp før
den springer ut. Alle trenger heller ikke å være roser. Også løvetann har
livets rett. Enten den skal fullføre sin gjerning i en barnehånd, eller i det
den sprenger seg gjennom asfalt og roper gult og lykkelig mot en blå himmel.
Uten bevegelse hadde ingen undere skjedd. Uten underet du, hadde verden vært
fattigere.
Uansett hvor uoppnåelig veien
framfor deg i blant kan virke, så finnes den. I blant handler det kun om å se
den. Og at når en ser den, å gi den en liten sjanse. I det du strekker fram
foten og kjenner stortåa berøre underlaget, har du startet en bevegelse mot
noe, eller noen. Den lille berøringen av underlaget kan gi en opplevelse som
strekker seg helt fra tåen og til hjertet, og den kan framkalle både tårer og
latter. Men først må en legge merke til den. Og la den være det den er. Uten å
sammenligne den med noe annet.
Ha en god dag
Bjørn
Dagens link: Fra Drømmeslottet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar