fredag 24. februar 2012

Bie, Kuhlii og Brut, pluss noen ender


Skrivesperren fucker med meg, og det er tungt å skulle si noe vettug i dag. Nå ser det likevel ut som om jeg er i gang, så da gjenstår det bare å se hvor det ender.
Det vil si hvis jeg kommer meg videre herfra uten for mange tåpelige videosnutter.
I går hadde jeg eldste datteren på middag. Min yngste som for tiden bor hos meg er bortreist noen dager. Det var koselig med middagsbesøk. I blant er det kjekt å ha litt tid på tomannshånd med sine barn. Jeg er heldig som har døtre. Du har sikkert også noe du er heldig med. Om en bruker litt tid til å tenke seg om har de fleste noe de kan putte i boksen ”heldige meg”.

Liten liste over ting en kan sette merkelappen ”heldige meg” på.:

Jeg er ikke en tordivel, heldige meg.
Jeg kan lese, heldige meg.
Jeg våknet i dag, heldige meg.
Jeg kan velge hva jeg vil fokusere på i livet mitt, heldige meg.
Jeg bestemmer over meg selv, selv om jeg ikke alltid klarer å bestemme meg, heldige meg.

Nå går det mot helg. Det er det mange som er glade for. Helgen bruker en del folk til å komme seg ut på tur. Andre bruker den på en hobby eller til å rydde i huset og til å komme litt à jour etter en lang uke. Atter andre bruker den til helgefylla. Sjøl skal jeg bruke den til å skrive litt om Raw art.
For ca et år siden fikk jeg en ide. Jeg hadde sett en del på en type kunst som vi ofte kaller Raw art, og tenkte at dette må vi jo få vist mer av i Norge også. Så jeg begynte å forhøre meg litt og sende et par brev, og sakte men sikkert fikk jeg med meg noen som var interessert i det samme som meg. Så i dag er jeg med i en liten gruppe som skal arbeide for å sette Raw art på kartet i Bergen. Først med noen små utstillinger, den første skal komme allerede i april, og her vil det kun bli inviterte kunstnere fra Bergen som vil delta. Senere blir det utstillinger med rom for flere å ta del, både fra inn og utland. Et langsiktig hovedmål er å få til en større happening i 2015. En form for Raw art festival.
Min skrivejobb i helgen er å sette ord på intensjonene for dette arbeidet. Litt om mål og bakgrunnen for å sette i gang en prosess. Og jeg kjenner at det er litt vanskelig å finne formen på skriveoppgaven.
Raw art blir noen ganger også kalt Outsider art. Eller Art brut. Men uansett hva det kalles så handler det om kunst som ofte lages av mennesker som på en eller annen måte har fått en del utfordringer i livet. Det kan være på grunn av psykiske problemer eller annet. Ofte har de ingen formell kunstutdannelse.
Raw art er spennende. For meg er det å se på slike bilder ofte som å få et blikk inn i en annens sinn uten å måtte se gjennom det filteret vi til vanlig bruker for å gjøre oss selv konvensjonelle. De som arbeider med Raw art er ofte selvutleverende. Jeg opplever at mange av de som arbeider med denne formen for kunst ofte maler sine tanker, sine følelser og sin hverdag uten oppdragelsen som gjerne følger en kunstutdannelse, og derfor kanskje står mye friere enn vi som har en utdannelse i ryggen gjør. Det pretensiøse er ofte fraværende i Raw art, opplever jeg.
Å være med i en gruppe som skal jobbe for denne typen kunstnere og for å synliggjøre denne typen kunst er spennende. Det byr også på en del utfordringer.  For min egen del er jo angsten min en utfordring. Jeg er ikke så glad i å bevege meg utenfor min komfortsone.  Også er det dette med samarbeid. For et slikt prosjekt er jo ikke noe det går å ta kontroll på alene, og det er heller ikke meningen. Tanken min var å sette noe i gang. Det er morsomt å sette ting i gang. Nå er det i gang. Og det er et stort arbeid som skal gå over flere år. Så det må samarbeid til. Og i et slikt samarbeid finnes det flere viljer, flere grunner til å være med, og flere syn på både kunsten og kunstnerne. Og forsøke å få dette til å sammenfalle i et skriv er altså min jobb denne helgen.
Utover denne noe vanskelige oppgaven blir helgen rolig. Litt rydding kanskje, men absolutt ingen helgefyll. Kanskje skal jeg få opp og gå et bitte lite akvarium som skal stå på skrivebordet mitt hvor det er ment å leve litt biereker pluss noen kuhlii-ål. Det er som sagt alltid morsomt å kjøre i gang noe nytt. Det trenger ikke å være en kunstfestival. Det kan være en middag. Eller et puslespill. Et nytt akvarium er også noen ganger nytt nok så det holder, selv dette som ikke er større enn ca 20 liter. Jeg føler det noen ganger er langt mer beroligende å titte inn i et akvarium enn det er å stirre inn i mitt eget litt forvirrende hode.
Heldige deg og meg, som har øyne.

Ha en fin dag
Bjørn
Dagens link: Rå kunst

   



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar