I går så vi en film om Håkon Bleken på atelieret. For de som ikke
kjenner han, så er han en norsk billedkunstner som nå er over åtti år.
Det ble en ganske sterk opplevelse å se denne filmen, for en del av den
handlet om barndommen han og hans søsken hadde. En oppvekst som var tøff og
voldelig. Med tvang og slag med lærbelte. En slik oppdragelse ville i dag ført
til politianmeldelse og straff for faren.
For meg som har hatt samme type oppvekst selv ble det veldig sterkt å
se bildene Håkon Bleken hadde laget samtidig som de ble knyttet opp til hans
egen historie. Spesielt en serie han hadde laget av faren på dødsleiet og etter
at han var død gjorde inntrykk. Det var også sterkt å høre han fortelle om
hvordan oppveksten hadde formet livet hans og om konsekvensene han fremdeles
levde med.
Det var ikke kun historien og det den førte til som ble sterkt å
oppleve, men også det at han i det hele tatt gjorde det til et tema. Offentlig.
Og på en selvfølgelig måte. Det var ingen skam eller andre filtre en kunne
spore. Han vernet ikke om noen, slik jeg oppfattet det. Han fortalte, og slik
var det. Barndommen hadde formet han og han levde med konsekvensene fremdeles,
selv om han var blitt over åtti år. Det var det som var konklusjonen hans på
dette med oppvekst.
Hva som ligger i hvert enkelt av bildene hans som handler om bearbeiding
er ikke opp til meg å si noe om, for jeg vet ikke noe om det. Men at kunsten
ble et redskap til både kontroll og forutsigbarhet, og at denne kontrollen og
forutsigbarheten var og hadde vært en viktig del av en redd manns liv var ikke
vanskelig å få med seg. Det var heller ikke vanskelig for meg å identifisere
meg med det han sa.
Jeg synes det er flott å se at kjente mennesker står fram med sin
personlige historie slik det blir gjort i denne filmen. Det gir åpning også for
andre. For det er mange som har historier. For hver som forteller, blir det
lettere for en annen å forholde seg til sitt eget. Det kan være smertefullt å
bli minnet på ting, og enda vondere å ta tak i det, men slik er det. Det er
ikke alt en kan komme unna, selv om en løper og løper. ”Ja visst
gör det ont när knoppar brister.”- skrev Karin Boye for mange år
siden.
Karin Boye var forfatter, og hadde et vanskelig liv som desverre endte tragisk.
Det finnes mange
som skriver, uten at en hører om dem. Rundt omkring i de tusen hjem. Noen
skriver for skrivebordskuffen, andre skriver i håp om å få ting utgitt. Noen
viser det de har skrevet til venner eller bekjente, andre lar aldri noen få se
det.
For noen år siden fantes et sted på nett
hvor en kunne legge ut tekster eller dikt og få tilbakemeldinger. Dette stedet
het poeten.no. Etter at poeten.no ble nedlagt dukket et annet skriveverksted
opp i kjølvannet. Dette stedet heter underoverflaten.no/ . Her
kan de som ønsker det legge ut det de skriver, og få tilbakemeldinger på det.
Hva du skriver er kanskje ikke det viktigste, om det er tradisjonelt eller
eksperimentelt, dikt eller prosa. Det viktige er at å få tilbakemeldiginger kan
være en spore til å jobbe mer med teksterne dine.
Selv skriver jeg ikke på underoverflaten,
for nå maler jeg, og kan ikke rekke over alt. Men jeg var en ivrig bruker av
poeten.no den gangen det stedet eksisterte, og hadde veldig stor nytte av det.
Både menneskelig og kunstnerisk. Så mitt råd er å klikke deg inn på
underoverflaten.no om du nå kjenner på en nysgjerrighet.
Denne dagens blogg avsluttes med en tekst
jeg skrev da jeg var tilknyttet poeten.no. Det betyr at dagens blogg blir litt
lenger enn vanlig. Bær over med meg for det.
_______________
Sommerfugl
Referanse:
Et
embryo er jeg. Jeg ble aldri riktig født.
*
Formiddagen
er lett gul, og jeg stikker handa ned i buksa og legger den rundt balla. Ikke
fordi jeg er kåt, men mer for trøst.
Ballestadier:
1) Kald
og hard
2)
Snurpete
3) Myk
og varm
4)
Spreng
trøst -a el. -en (norr traust'tillit',
bet. fra ty. Trost, besl med II, III og IV tro) (sjelelig) støtte
i motgang, lindring i sorg gi, få t- / et t-ens ord / en mager t- / det var
da enda en t- / søke t- i flaska trøste seg med alkohol
Lukten
av fingrene da jeg drar handa opp igjen og legger dem mot nesa er trygg. Litt
hakkete og skamfull i kjernen, men rund og moden i kantene.
Jeg
henter med en brå, overraskende bevegelse fire ord ut av løse luften og slenger
dem på bordet. Vet ikke hvorfor jeg gjør det. Rekker bare så vidt å tenke at
dette er planløst, før ordene treffer bordflaten. Det er alt. Som å følge en
impuls. Ordene er: Lind, termometer, klovn, skyer. De kravler rundt i halvsvima
og jeg skiller dem med en pekefinger før de rekker å blande seg og bli til en
historie jeg ikke har lyst til å forholde meg til her og nå. En vet jo aldri
hva slike historier kan ende i om en mister kontrollen over dem.
kontrol'l m1 (fra fr, av contre
'mot' og rôle 'liste', eg 'motregnskap')
1
tilsyn, oppsyn, overvåking føre streng k- med noe / utstyret er regelmessig
til k- / gjennomføre en k- / fartsk-
2 makt,
herredømme ha k- over elevene / ha alt under full k- / de militære har
overtatt k-en i landet / miste k-en over noe
3
kontrollsted, kontrollmannskap gå gjennom k-en
4 knapp,
apparat til justering volumk-
Jeg blir
sittende og stirre på de fire ordene på bordet, men finner ingen sammenheng.
Assosiasjoner derimot finner jeg. Knyttet til hvert enkelt ord. De kan for
eksempel være slik:
En eldre mann sitter
på en stein i strandkanten. Ved siden av et grått naust. Ansiktet
er vendt mot havet og sola varmer han i ryggen. I horisonten har det samlet seg
skybanker. Himmelblått mot lysende hvitt og tungt svart. Svulmende former som
bukter og vrir seg som Quasimodo i det han langsomt og smertefullt sprenger
hjertet sitt ut av kroppen i håp om å finne lindring. To måker skinner hvite
mot lilla aksent.
Dette er bildet
Astrup aldri malte. Intense farger. Rikelig med grønt. Flagrende gråtoner får
en svak kastevind til å kruse vannoverflaten og blafre over lerretet lettbent som
dansende nordlys i mørke vinternetter. Ovenfor fjærebeltet har bjørka begynt å
suge saften ut av bladene og etterlater seg sin palett av høst. En hund ligger
ved siden av mannen med hodet på labbene. Svart i pelsen og med knust skalle.
Malingen som flasser av en robåt festet med et grønt tau til en rød bøye lyser
intenst av kobolt. I bunnen av båten ligger en vissen gren. På grenen en død
sommerfugl stivnet halvveis ute av en gul kokong.
sommerfugl insekt av ordenen Lepidoptera
Et syn.
En berøring.
Din myke
mage, kjære.
Fingertupp.
Tungespiss.
Sommerfuglvinge.
*
(Jeg vet
jo at gul er angstens farge.)
_____________
Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens link: Håkon Bleken
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar