fredag 14. april 2017

Termostater, tette pulsårer og prokrastinering.



Under stuevinduet, bak sofaen min, har jeg en panelovn på veggen. Sofaen gjør at det er vanskelig å se bryterne på ovnen. Jeg har ikke sett dem på mange år. Men i går stakk jeg hendene nedi mellom sofaen og veggen og tok noen bilder med telefonen, og fikk på den måten stilt termostaten riktig uten å måtte dra sofaen (grisetung og stor hjørnesofa) fram først. 

Å få stilt termostaten riktig, vil hjelpe meg med å regulere temperaturen, og dermed strømregningen, tenker jeg. Fram til nå har jeg regulert ovnen gjennom å ha kontakten i eller ikke, for termostaten sto på full guffe. Noe som har ført til at det i blant har blitt kaldt på stua over natten om jeg glemte å plugge i, eller ganske varmt på dagen om jeg glemte å plugge ut. Det siste har ofte ledet til at jeg har måttet sette opp verandadøren for å lufte for kråka. 

Ti år har jeg bodd i denne leiligheten. Så ti år tok det meg å ta tak i dette. Og jeg tenker at dette må da være en eller annen rekord når det kommer til prokrastinering. På den annen side, så har kanskje du noe du har utsatt enda lenger. Hva vet jeg. Du får kjenne etter.

Hos meg liker jeg å ha det litt varmt. I hvert fall tjuetre grader. Siger det ned mot tjue, er det kjapt fram med pleddet. Dessuten blir vannet i akvariene mine kjølt ned, og det liker ikke fiskene.




De foretrekker fra rundt tjuefire og helst litt oppover. Blir det derimot for varmt, lider rekene jeg også har. Så nå håper jeg på stabilitet for både dyr og folk og at dette er løst en gang for alle…nesten. For når sommeren kicker inn og sola steiker blir det jo likevel ofte veldig varmt, og den store, gørrvarme ovnen der oppe på himmelen har jeg lite å si over. Heldigvis varer ikke hetebølger så lenge.



Å utsette ting kan ende opp med å bli nesten en kunstart. Folk utsetter over hele linja. Jeg selv inklusive. Selv om jeg har blitt flinkere til å få ting unna med årene, har jeg fremdeles en lang vei igjen å gå, før jeg når punktet hvor utsettelser ikke er en del av hverdagen.

Ikke alle utsettelser leder likevel til et stort problem. Å utsette å betale regninger for lenge, gir gjerne en konsekvens en kunne klart seg godt uten, men å utsette å vaske gulvlistene går det an å leve fint med ganske lenge.

En utsettelse som kan bli alvorligere enn de fleste andre, kan være å la være å ta en tur til legen. I hvert fall om en er kommet fordi den første ungdom slik jeg har, og har nådd det min lege kaller reparasjonsfasen.

Er det noe som skurrer og murrer i kroppen, så finnes det gjerne en grunn til det. Selv fikk jeg en henvisning til hjertespesialist for en tid tilbake, for å få undersøkt tickern og halspulsårene. Og grunnen til det, er at jeg har kjent på små ubehag langs halsen over en tid. Litt sånn småsmerter, eller stikking som kommer og går. Så i forrige uke fikk jeg time, og ble koblet til en portabel overvåkning som jeg måtte gå med hjemme i et døgn.

Nå ble det heldigvis ikke funnet noe feil ved hjertet mitt, og det ble heller ikke koblet noen sammenheng mellom smertene i halsen og pulsårene. Antagelig er det bare noe muskulært jeg kjenner. Litt spenninger og sånn. Likevel ble det funnet noe. Ved hjelp av ultralyd ble det funnet en forkalkning i venstre halspulsåre. Og selv om det ikke er så veldig alvorlig pr. i dag, mente legen at jeg bør få meg en time på Haukeland sykehus, for å utrede videre.

Det er ikke alltid en har så mye kontroll over ting som en tror eller håper. I mitt tilfelle er kolesterolnivået der det skal være, så jeg følte meg ganske trygg. Likevel har det altså dannet seg en innsnevring av pulsåren.

Jeg tenker at om jeg hadde utsatt å gå til fastlegen, og bare oversett murringen på sidene av halsen og håpet på det beste, så hadde forkalkningen i halspulsåren fått utvikle seg. Og det kunne videre ledet til et problem jeg ikke ville ønsket å få, med en mulig konsekvens jeg ikke liker å tenke på, kjenner jeg. Slik som det er nå, har jeg en mulighet til å tak i ting. Jeg kan ta kolesterolsenkende medisiner om jeg blir anbefalt det, jeg kan jobbe med kostholdet mitt, pluss at jeg kan forsøke å bevege meg litt mer. Ingenting av dette er umulige ting å få til for meg. Ingenting av dette bør jeg heller utsette. Selv prokrastinering bør få en grense. At jeg velger å utsette å vaske gulvlistene er én ting, dette er noe helt annet.

Så, til deg som er over den første ungdommen, er dagens anbefaling å få tatt en liten feilsøking og kanskje en liten service på skrotten også. Likegodt først som sist. En trenger ikke å utsette alt. Det er heller ikke bare bilen som trenger vedlikehold og oljeskift. Du trenger det kanskje du også, før avleiringene får ting til å gå tregere eller stoppe helt opp, eller dekkene blir så nedslitte at du går rett i fjellveggen en regntung dag. Av samme grunn bør menn våge å ta turen og få undersøkt prostataen. Den kjappe fingeren opp i rassen blir du ikke homofil av, og du dør heller ikke av den. Men du kan dø av å ikke slippe den til.

Sånn, det var nok om prokrastinering vs. det å ta tak i ting, for denne gang. Morgenen startet tidlig her hos meg i dag, jeg våknet klokken seks. Det er noe dritt, men likevel ikke så mye å gjøre noe med. På det andre soverommet mitt, ligger yngste datteren min og sover fremdeles. Det føles godt å ha henne hjemme en tur, kjenner jeg. Senere skal vi over til kjæresten og jeg skal lage skinkestek med fløtesaus til hele gjengen. For nei, jeg har ikke tenkt å kutte ut den lille fløteskvetten riktig enda.

Ha en fin dag.

Bjørn


Dagens link: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar