I går hjalp jeg kjæresten med å få hentet inn noen esker med
julepynt. Noen er mer glad i å pynte til advent og jul enn andre. Så med noen
esker mener jeg seks, sju store plastkasser. Det var kun én pappeske. En ganske
stor og tung en. Og det er den jeg skal fortelle om nå.
I tillegg til at jeg hjalp kjæresten, hjalp kjærestens sønn
oss. Det vi si at jeg fikk hentet tingene ned fra øverste hylle i boden, siden jeg
er lengst, mens kjæresten tok i mot, og leverte videre til sønnen, som bar en
og en kasse inn i stua. Til vi kom til den store pappesken.
Nå er det slik at selv om ikke valpen er så gammel, begynner
han å bli lang. Mens kjæresten min så vidt ruver en femti over parketten. Så da pappesken skulle bæres inn, ville hun
hjelpe han. Fordi det er så vanskelig å få armene rundt den store esken, sa
hun. Men nå er det ikke slik at alle har
like korte armer som henne. Det er bare det at hun glemmer det. Og fordi hun
glemmer det, tar hun i sin hjelpsomhet fra sønnen muligheten til å klare en
utfordring på egenhånd.
På samme måte drev jeg selv på med å kjøre min yngste datter
rundt i bilen min da hun bodde hjemme, for at hun skulle slippe buss. For jeg selv liker ikke å kjøre buss, fordi
jeg har angst. Så da var det veldig vanskelig for meg å huske at datteren min
ikke nødvendigvis opplevde det på samme måte som meg selv. Så jeg kjørte, og
jeg kjørte. Fordi jeg ville være snill og hjelpsom og ønsket datteren min alt
godt. Og hun ble mer og mer vant til å bli kjørt. Det betyr at det oppsto et
mønster.
Det kjæresten min og jeg driver med i disse to eksemplene er
projisering. På samme måte som når mødre kler på barna sine når de selv fryser
i stedet for å ta utgangspunkt i hva gradestokken sier. Så de pakker på avkommet
til ynglet til slutt nærmest gisper etter luft.
Jeg tror det er mange som driver med denne projiseringssporten.
En putter det en selv tenker og føler og opplever inn i andre, og skjønner i
bunn og grunn ikke at vi kanskje opplever ting forskjellig, og at vi må få lov
til det. I tilegg står mange beinhardt på sine egne meninger, og er absolutt
ikke villige til å høre på råd eller et annet syn. Slik de opplever verden, er
det verden er. Blått er blått og rødt er rødt. Kom ikke her og si noe annet.
Som malende kunstner vet jeg at dette med fargene ikke helt
stemmer. For det finnes mange rødfarger og mange blåfarger. Og nyanser i bøtter
og spann. Så kanskje det er slik med andre ting også. Kanskje vi utbasunerer
sannhetene våre så ettertrykkelig fordi vi streber etter en form for kontroll.
Eller oversikt. At det handler om å navigere i livet.
I blant føler jeg at det å utfordre folks sannheter, blir
møtt med opplevelsen av at jeg forsøker å ta fra dem noe. Noe viktig. Og ingen
av oss vil jo bli frastjålet noe. For blant mange problemstillinger i så
henseende, må jo den som blir frastjålet noe erstatte tomrommet med noe annet.
Og det er ikke så lett. Da er det mye lettere å tviholde på det en faktisk har.
Nesten uansett hva det er. I enkelte tilfeller til en ligger krøket sammen i
fosterstilling og med armene rundt siste skanse. Da opplever en gjerne det vi
kaller et sammenbrudd, men en holder fast.
Selv om jeg opplever at enkelte blir irriterte over meg,
tror jeg likevel jeg vil fortsette å utfordre andre folks sannheter. I blant
fordi det er en del av det å være kunstner, slik jeg opplever det; Jeg skal
peke på ting, ikke bare forskjønne verden eller være en kabaretartist. Men kanskje enda mer fordi jeg opplever det som en hjelp å få
andre menneskers engasjement og vilje til å utfordre de sannhetene jeg selv
skjuler meg bak. Det hjelper meg framover. Ett skritt her, og ett skritt der. I blant
gjør det vondt å bli konfrontert med den du er og de valg du gjør, men det at
det gjør vondt er ikke grunn god nok til å rømme fra det. På samme måte som jeg
selv må våge å gå i dialog rundt den kunsten jeg lager og den jeg er, og stille meg selv åpen
for kritikk og råd, må jeg selv være villig til å gi andre mennesker tilbakemeldinger
de ikke alltid vil like. Selv om det er lettest å bare gi ros og skyt.
Da mitt eget sammenbrudd ble en realitet for noen år siden,
og det dro meg ut på angsten og depresjonens svarte hav, opplevde jeg etter en
stund at angsten var det eneste jeg hadde. Den ble identiteten min. Alt annet
var borte. Livet slik jeg hadde kjent det fantes ikke lenger. Dagene var
depressive og fokusert på min egen smerte. Og jeg følte at hvis angsten også
ble borte, ville det ikke bli noe igjen av meg. Men det var en illusjon. For
det fantes noe annet der. Noe mer enn smerte. Noe mer enn tapsopplevelse.
I dag er fremdeles angsten med på å styre livet mitt, men
den styrer ikke alt, ikke hele tiden. Det
finnes noe annet der også, som er meg. Noe som på mange måter tar større plass.
Jeg har blant annet papparollen, kjæresterollen og kunstnerrollen. Det er bare
det at det oppleves ikke som en rolle jeg spiller, men som noe jeg er. Det er
noe jeg ønsker å ha, ikke noe jeg føler jeg bør ha, eller være.
Jeg tror mange sliter litt med å skille mellom den rollen de
har fått utdelt eller påtatt seg, og den de er. Hva som skal få størst plass. Jeg levde mange år på den måten selv. Og lever
fremdeles med slike utfordringer, selv om graden er mindre. Jeg tror også at
mange føler seg presset inn i rollene sine. Fordi de føler at det forventes at
de skal være slik eller slik. Men jeg tror også at dette forventningspresset i
blant er noe vi innbiller oss, eller overdriver, eller er skapt av oss selv. Fordi
vi er redde eller sårbare eller ikke helt vet hva vi skal sette inn i stedet,
om vi kom til det punktet hvor vi faktisk begynte å vurdere å gå ut av rollen
vi har forsøkt å etterleve. En rolle vi gjerne har levd med gjennom mange år.
Kanskje et helt liv. Det være seg flinkpikerollen, offerrollen, machorollen
eller klovnerollen. Jeg tror ikke roller å låse seg fast i er en mangelvare.
Alternativene står i kø. En kan kle seg i pigger, blomster, flashe stigmata eller basere hele sin tilværelse på å underholde andre. Slik at en tilslutt blir bare et skall rundt en ruvende usynlighet.
Men kanskje er det slik at de kravene og forventninger vi
blir utsatt for ikke er så store som vi tror. Kanskje er det også slik at det
vi opplever blir formidlet til oss ikke nødvendigvis er noe vi må adoptere
eller etterleve. Min datter MÅ ikke oppleve at bussen er et skummelt sted å
være selv om jeg formidler at det er slik. Hun trenger ikke å leve i min verden
av angst, selv om jeg har det slik. Og kjærestens sønn har absolutt ikke for
korte armer, selv om morens armer ikke er av de lengste. Han klarte fint å bære
esken jeg nevnte. Og viste stolthet over å ha klart det. Og du, du er kanskje
ikke låst fullt så ettertrykkelig fast i noe, som det kan virke som. Kanskje du
har en frihet til å velge selv.
I morgen skal jeg legge ut en liten historie jeg har
skrevet. En kortnovelle. Som handler om akkurat dette med å komme til en
korsvei. Og hva som kan skje da. Men det blir i morgen, mens nå er nå. Og nå
avslutter jeg preiket for denne gang.
Ha en fin dag.
Bjørn
Der var min favorittsang med Robbie Williams, den er bare så utrolig tøff.
SvarSlettSpennende blogginnlegg har du skrevet,som setter tankene mine i sving. Den flinke åiken har fått en juleutfordring pga helsa, og må ta det me ro, og innse, at det blir jul likevel, selv om det skapet helt øverst til høyre, lengst innerst ikke blir vakste i år, og hvem av julegjestene er det som tar frem knakken og trår opp, stryker pekefingeren over for å sjekke? INGEN.
Det rykker litt i juleforberedelsesfoten, men jeg har "gitt meg over", blir ikke noe julestress her, og må bare nevne det, samboeren synes det er mer enn greit ;-)
Ha en fin søndag Bjørn.
Bibbi
P.S. Tar ikke buss pga angsten jeg heller.
Jula blir nok ikke stort annerledes i år enn i fjor om det ligger litt støv oppe på et skap.Jeg tror samboeren din har skjønt det.:)
SvarSlettBjørn
Kjenner meg igjen i de korte armene gitt.
SvarSlettOg ellers, projisering pågår så det holder, her hos meg. Men det gjør også bevissthetsprosessen, rundt det.
Ja det finnes mange ulike rød og blåfarger.
Derimot tror jeg kabaretartister også kan utfordre, ikke bare forskjønne. Dette siste er sagt med humor, selv om det ikke vises, her i teksten.
Ha en fin søndagskveld.
Bevissthetsprosesser er veldig spennende, gamle ugle. Og litt humor er slett ikke dumt bestandig heller.
SvarSlettKabaretartister kan selvfølgelig utfordre. Jeg har for eksempel sett noen klipp fra krigens dager, hvor ting ble sagt på en indirekte måte og gjemt bak humor. Men også dagens artister har jo til tider en større agenda enn å være morsomme. Så det kan hende det var et dårlig eksempel jeg valgte. Men sånn er det i blant.:)
En fortsatt fin søndagskveld til deg også.
Bjørn
Livets rollespill er allstedsnærværende helt inn til den sorte tangatrusen hos noen. Men det tar tid og et knekk før man må se om man er en rolle eller seg selv.
SvarSlettVikle seg ut av rollen og inn i seg selv og tåle seg selv i alle nyanser, er å foretrekke.
Som alt annet i livet må det trenes på. Om igjen og om igjen. Takk for at du satte hodet mitt litt på skrå og ha en flott kveld. :)
Mormor
"Helt inn til den sorte tangatrusen" - jepp, den var dagens høydare.:)
SvarSlettBjørn
Jeg tror folk egne forventninger til seg selv ofte er større enn forventningene fra andre, og at det er der vi går oss vill. Interessant med identitetstap når angsten rir som verst. Det blir forståelig at det er vanskelig å gi slipp.
SvarSlettJeg tror også at folk har store forventninger til seg selv, Jenny. Noen ganger alt for store. Og jeg tenker akkurat her og nå at det er et interessant spørsmål hvor disse forventningene egentlig kommer fra. For de dukker vel ikke opp av løse lufta.
SvarSlettJeg tror det er lett å forveksle den en er med den en ønsker å være. Illusjonen om oss selv er jo lett å bære, helt til vi møter oss selv i døra.
Ha en fin dag.:)
Bjørn