lørdag 6. mai 2017

Sunt og godt, helt uten valgflesk.



Det er lørdag. Hele dagen. For slik er det med lørdager, de gir ikke opp midt i, de står løpet helt ut. Akkurat som Frp. De drar populismen så langt at jeg frykter den snart får en egen bevissthet. Nå påstår Siv at de vil gi opptil 50 milliarder i skattelette i skattelette om de får fortsatt makt etter neste valg, men sier samtidig at de er villige til å tilpasse seg. Så hva er poenget med å nevne de 50 milliardene da? Om de allerede tenker å tilpasse seg noe annet? Kan dette være bare valgflesk? Og hvem er det egentlig som liksom er ment å få denne skattelettelsen? Folk flest, sir Siv, men hvem er det? Og hvem får mest? De under en gjennomsnitts levestandard eller de langt over? Og hvem skal pengene hentes fra? De vokser jo ikke på trær? Er det pensjonister og uføre som skal få enda mindre og på det viset fortsette å betale for gildet til de rikeste? Din syke bror eller din gamle mor? De som nesten ikke betaler skatt i det hele tatt? For det blir jo ikke mye skattelette på dem. De bare mister mer og mer av de godene vi har etablert i samfunnet vårt. For hvordan kan en få skattelette som betyr noe i praksis, på en skatt som nesten ikke finnes?

Noen får, andre må betale. Så hvem er hvem? Er det du som skal betale de femti milliardene til noen? Du som er sånn rimelig innafor det vi kaller folk flest? Noen må jo gi avkall på noe for at andre skal få noe. Og det henger jo ikke på greip å tro at de som har mye skal gi til seg selv, det blir jo meningsløst. Så da blir det deg da. Sånn er det bare. Villige du. For det blir jo litt illusorisk å tro at det vil være mer å hente fra de aller fattigste i all evighet. Eller?

I dag kan en lese om en fantastisk bil som blir tre hundre tusen billigere. Tenk på det, tre hundre tusen billigere! Wow, det er ikke verst. Det er ganske mange tusenlapper det.

De tre hundre tusen er også en skattelette. Men er det folk flest som får den, når bilen likevel koster 1,5 millioner før ekstrautstyr. Og ekstrautstyr nok fort vil bety hundre eller to hundre tusen ekstra? Blir dette da et tilbud til folk flest? Har småbarnsfamilier eller vanlige arbeidsfolk en mulighet til å få de tre hundre tusen i avslag om de må ha seg en ny bil? Neppe. De nye reglene for bilavgifter gir en gavepakke til dem som allerede har mye. En gavepakke som er større enn hva en minstepensjonist eller mange uføre har å leve av et helt år. Sånn er det bare. Suck it up, looser.

Jeg har barn. Det har kanskje du også. Mine er voksne, men var små en gang. Da skulle de oppdras. Den jobben var moren og min sin. Og nå kan en sikkert finne ting vi burde gjort annerledes og bedre, men slik er alltid.  Det er lett å se ting i etterkant. Men noe jeg ikke gjorde, var å være en populistisk far. Jeg lovte dem ikke dyre og flotte ting, for så å skylde på noen andre når de likevel ikke fikk dem. Og om de fikk noe, tok jeg det ikke fra noen som hadde enda mindre for at mine egne skulle få mer. Men det gjør den blå, blå regjeringen, og slipper unna med det. Løfte, på løfte, på løfte, som ikke holdes eller ikke hjelper andre enn de som allerede har så det holder. Og folk stemmer på dem. Folk stemmer i vei. Også mange av dem som har lite. Gjerne på grunn av en streng asylpolitikk og en smilende Listhaug og mye skremselspropaganda. Men hva faen hjelper det deg om Listhaug smiler og vil ha asylsøkere stengt inne i leire eller bur, også kalt lukkede mottak? Nada. Null og niks. Du må fremdeles leve med mer og mer bompenger og et økende sprik mellom dem som har og dem som det tas fra. Og hva om du blir syk?

Jeg er ganske sikker på at om jeg lovte og lovte mine barn noe fantastisk da de var små, så ville de til slutt ikke lenger forvente noe. De ville blitt det vi kaller desillusjonerte. Og skuffet. Kanskje bitre. Jeg føler nå at «folk flest» som har stemt fram regjeringen med Siv og Erna og en smilende Listhaug har endt opp som barna en lurer og lurer med masse rare og tynne forklaringer, men at de enda ikke har skjønt det. Så de bare fortsetter å stemme på dem som har de mest skinnende og blanke løftene. Og fortsetter. Og betaler. Uansett hvor tynne og gjennomskinnelige løftene er. Fordi de håper på noe. Noe som nok aldri kommer. Akkurat som lottogevinsten.

Akk ja, og gjerne et sukk også. Dream on. Folk vi lures. Sånn er det bare. Vi trenger illusjonene. Spesielt når realitetene blir vanskelig å takle. Enten de handler om det følelsesmessige eller det økonomiske. Og så stemmer vi på dem som lover mye. De som lover mest. Akkurat som et barn som går til den av foreldrene som krever minst. Så det må vel bety at det finnes mange barn med stemmerett den dagen urnene hentes fra. Jeg kjenner at det gjør meg ikke akkurat oppstemt.

Nok om det. En kan stemme seg opp på andre ting. Sola skinner og det blir en strålende dag. Selv skal jeg slenge meg på altanen. Egentlig hadde jeg tenkt å koke noen røkte svineknoker og lage meg ertesuppe i dag, men det får vente til i morgen. Og mandag skal jeg lage meg en solid porsjon fransk hønsesuppe. Fikk kjøpt meg ei diger, frossen høne på litt over tre kilo i går. Til 25 kr kiloen. Så det blir nok mye supper framover på meg. Siden jeg fryser den ferdige maten i porsjonsbokser. Jeg får sikkert suppemiddager til et sted rundt tjue dager nå, ertesuppe og hønsesuppe. Til en veldig lav pris pr. porsjon. Pluss sunt og godt og helt uten valgflesk i. Så det gjør meg fornøyd. Ikke krever det mye arbeid heller. Det eneste som tar tid er i grunnen kokingen, men den gjør seg jo selv, mens deilige dufter sprer seg i leiligheten. Yummi.

Bildet viser porsjonsboksene jeg fryser maten min i. Plass til bortimot tretti bokser i den lille frysen min, om det ikke er noe særlig annet der. Men en ny frys er på vei, om ikke lenge. En med bedre plass.  Det er godt å ha noe å vente på. Noe som faktisk kommer.

Sånn, det var det.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar