søndag 8. januar 2017

Jo, jeg lot meg provosere.




I går leste jeg en artikkel som fortalte at velgerne flykter fra Frp. Og det kom jo ikke akkurat som ei bombe. For make til brutte valgløfter, pluss støtte til raseringer av økonomien til de som har minst, alt pakket inn i såpeglatte bortforklaringer, skal en lete lenge etter. Og slikt er kanskje ikke noe som folkesjela ønsker seg over tid. Selv om enkelte ihuga populisttilbedere fremdeles forsøker å frita Jensen og co., ved å slenge ut forklaringer som at Frp er er tross alt i mindretall og blir motarbeidet hele tiden. Alt mens de later som om de ikke merker svien etter rævkjøringa, der de står lett framoverlent og fyller bensin til seksten kroner literen om de har midler igjen etter bompengeutgiftene som ikke forsvant likevel. For selvfølgelig er Frp i mindretall. Det har de vært hele tiden. Get a grip, boy. Dette visste både vi og de selv i utgangspunktet. En trenger ikke å beherske hjerneforskning for å forstå det.

Det som provoserte meg i artikkelen i går - for jo, jeg lot meg provosere – var Sivs uttalelse om at annet ikke var å vente i et mellomvalgår. Hallo, hvor langt skal arrogansen og bortforklaringene egentlig gå, og hvor skal nedvurderingene av velgerne slutte? Om velgerne flykter fra Frp så handler det vel om at politikken er dårlig og uspiselig, og ikke noe annet, tenker nå jeg. Mellomvalgår my ass.

Det var nå det. Her jeg bor er det nå søndag. Det er det sikkert der du bor også. Og nå skal jeg si noe om mat. For mat må til. En lever ikke på kjærlighet eller brutte valgløfter alene. Litt kalorier må en få kjørt inn i anatomien også, fra tid til annen. Bukfett lager ikke seg selv.

I dag skal jeg spise Afrikansk peanøttsuppe til middag, regner jeg med. Vegetar. For det har jeg fryst ned i porsjonspakker. Jeg lager ofte mat på den måten. Tilbereder store porsjoner som jeg fryser ned i mindre. Men nå begynner det å minke på både mengde og utvalg, så i morgen må jeg løpe i gang noe nytt. Antagelig blir det brun lapskaus denne gangen, med det som finnes av kjøtt i frysen. Noe av dette kjøttet er kjøpt til halv pris på grunn av dårlig dato. For det er et poeng å gjøre ting billig også, opplever jeg. Det frigjør penger jeg kan bruke på noe annet. Her ligger det en liste over ti retter som passer til å fryse ned. Selv har jeg ikke forsøkt akkurat disse, men jeg planlegger å gjøre det, selv om alt kanskje ikke er av billigste sort. Lager en opp et par retter bestående av rundt ti-tolv porsjoner pr. rett, begynner en å nærme seg middag for en måned, om en lager seg litt små avbrekk av noe annet innimellom. For eksempel dette. Det å lage middag på denne måten frigjør tid som en kan bruke til annet enn å stå på kjøkkenet.

Å frigjøre ting og tang er ikke alltid så dumt. Enten det er tid eller penger. En kan også fri seg selv fra noe. For eksempel illusjoner om politikere som er fulle av dritt, dårlige uvaner eller pur egoisme. Det er ikke alltid så mye som skal til. Litt tankearbeid og litt vilje er ofte nok til å komme igang.

Mer enn dette har jeg ikke tenkt å skrive i dag. For slik er det i blant. En trenger ikke alltid å gjøre all verden. Selv er jeg god på dette feltet.

Dages bilde fikk tittelen "Etterlatt", og det henger i Bergen Rådhus.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar