En ny uke er i gang. I det
siste har jeg skrevet ganske tett her på Vannlandet, men det vil
forandre seg litt nå. For i morgen begynner jeg på atelieret igjen,
etter tre ukers ferie. Og det tror jeg kan være godt, selv om jeg
alltid sliter litt med overganger.
I år feirer Galleri VOX tiårsjubileum. Og jeg har vært med så og si fra begynnelsen. Det
betyr at atelieret har satt sitt preg på meg, og at jeg har satt
mitt preg på det. Stort sett har erfaringene mine i løpet av disse
årene vært av den gode sorten, selv om det selvfølgelig ikke er
til å unngå at det også dukker opp noen utfordringer på en
arbeidsplass. I og med at jeg ikke er den som alltid smyger i
korridorene, har jeg derfor stått litt oppi det, til tider. I
begynnelsen handlet utfordringene mye om "innkjøring",
både for de som skulle lede prosjektet, og for oss som skulle
arbeide der. Men etter noen utskiftninger på lederfronten og en
etter hvert ganske stabil gruppe kunstnere, gikk det seg til. Så nå
er utfordringene minimale. Selv om det selvfølgelig kan være
utfordrende å være en gruppe på 15-18 kunstnere sammen, når alle
attpåtil har en psykisk diagnose som er såpass merkbar for dem at
den kvalifiserer til en uføretrygd. Jepp, hos oss er det å ha en
uføretrygd et must for å få lov til å arbeide. Slå den.
Den første tiden jeg
arbeidet ved Galleri VOX var en tid med mye skam. Jeg hadde gått fra
å være en relativt velfungerende keramiker med villa i åssiden,
til å miste alt i et samlivsbrudd, samtidig som både fysikken og
psyken møtte veggen. I og med at jeg hadde verksted i huset hvor jeg
bodde, mistet jeg også jobben. Så det var vanskelig en stund. Alt
jeg hadde å starte på nytt med var klærne mine. Noe som bunnet i
flere grunner som jeg ikke trenger å legge ut her, men noe dreide seg nok om min troskyldighet.
Når jeg etter å ha fått
plass ved Galleri VOX skulle forholde meg til gamle
kunstnerkolleger, ble det vanskelig for meg. Jeg skammet meg over
mitt nye liv. Og det tok en stund før jeg bestemte meg for å være
helt åpen om meg selv, angsten og depresjonene, lungesykdommen og
hva mitt nye atelier var. Men det var også vanskelig å leve helt i
skjul, så jeg har ikke angret på valget om åpenhet. Det eneste jeg ikke skriver om, er familiesituasjonen før sammenbruddet mitt, og det er av hensyn til mine døtre. Etter at jeg begynte å være åpen om livet mitt og utfordringene jeg endte opp med, har jeg aldri fått en negativ kommentar på meg selv og den psyke siden
av meg. Om jeg får pes for noe, så skyldes det gjerne at jeg engasjerer meg i ting, og det er noe helt annet; det å stikke fram nakken, og derfor bli synlig.
Heller ikke det at jeg etter anmodning fra ledelsen ved Galleri VOX, startet Vannlandet, for
på denne måten å forsøke å fremme åpenhet og vinkling på
muligheter med mitt eget liv som bakteppe, har ført til negativitet.
Hva majoriteten av de som måtte lese her tenker, vet jeg ikke all verden om. Men
for meg personlig har Vannlandet ført til at jeg har fått møte
noen flotte folk på nett. Noen har fulgt meg lenge, andre har vært
innom en stund, og noen nye kommer også til. Hovedgruppen av de som
leser meg sier ikke så mye, men de er der likevel. Og uten denne
gruppen er det ikke sikkert jeg ville fortsatt med å skrive. Jeg
vet ingenting om dem/dere. Alt jeg har er en teller som forteller meg
hvor mange som har vært innom. Og det ligger nå på ca hundre de dagene hvor jeg legger ut noe, deretter noe mindre i dagene som kommer før et nytt innlegg. Noe som er minimalt, med tanke på hva fotballfruer og andre
rosabloggere kan vise til. Men de og jeg har nok uansett forskjellig
utgangspunkt, og også forskjellige målsetninger med den tiden vi
legger ned i våre blogger. For mitt vedkommende, tar det å fullføre et
blogginnlegg fra to til fire timer.
Når jeg nå begynner å
male igjen etter ferien, skal jeg etter planen flikke litt på en del
bilder jeg har malt fra før. Tanken er å sette opp igjen installasjonen It's all abut love me, og vise den for et lite utvalgt
publikum ved et seminar vi skal ha i forbindelse med jubileet vårt.
Utover det skal jeg arbeide videre mot en utstilling hvor motivene på
ett eller annet plan skal han en link til tro og kristendom. Ikke
fordi jeg renner ned kirkedørene selv, men fordi jeg synes temaet er
spennende, og fordi religiøse motiver alltid har vært en del av
kunsten. Min måte å nærme meg temaet på, blir nok likevel litt
annerledes enn det de gjorde for et par hundre år siden.
For ett år siden, i
mai/juni i fjor, gikk jeg inn i en depresjon. I hvert fall var det da jeg klarte å definere den som hva det var. Den skulle komme til å vare
ca et år. Ikke hele denne tiden opplevde jeg tilværelsen som noe
tilnærmet uoverkommelig, slik depresjoner kan på deg til å føle. Noen måneder i dette året med depresjon
var jeg helt flat følelsesmessig, av lykkepillebruk. Jeg lå neddopa på
sofaen og stappet meg med lette kalorier og lot meg ikke påvirke av
noe som helst. Men det måtte jo ta slutt. Jeg måtte ta grep om
tilværelsen igjen. Slutte med pillene.
Fraværet av medisiner førte til at jeg begynte å
føle noe igjen. Og etter hvert forsvant depresjonen også. Jeg husker
tydelig at jeg forsto at noe helt konkret hadde skjedd, en dag jeg var ute og gikk
sammen med kjæresten min. Plutselig så jeg farger igjen. Gress og
trær. Og romfølelse – perspektivopplevelsen. Det grep meg så
sterkt. Det føltes nesten som en rus. Alt var ikke lenger sentrert i meg selv, og jeg hadde ikke
lenger et skall mot omverden. Etter den opplevelsen begynte jeg å gå
en liten tur hver dag. Og turene mine går jeg fremdeles, selv om det
ikke har vært hver dag i ferien.
Nå, i disse tre ukene som
ferien min har vart, har angstdelen av min utfordring økt på, og
jeg har derfor ventet på at depresjonsdelen skulle overkjøre meg igjen også. Men det har ikke skjedd. Angsten derimot, har utvidet seg fra å være mest koblet til ting jeg gjør eller skal gjøre som
samtidig inkluderer andre mennesker, til også å bli mer flytende, som en generalisert angst. Uten at jeg kan sette fingeren på
hvorfor. Siden angsten er der nesten hele tiden nå, har det ført til at
gåturene mine har blitt litt færre.
Det at noe ble vanskeligere
igjen en periode nå i sommer, betyr at ting i livet mitt ikke er statisk, selv om
det er ganske regulert. Det igjen betyr at det ikke skulle være noen
grunn til at livet skulle låse seg fast i det jeg opplever i dag - den 20.07.2015 - som her jeg sitter og skriver er et angstnivå som er moderat. Så ting kan bli mye bedre, like mye som at det kan
bli verre. Det eneste jeg med sikkerhet kan si, er at det vil være i
en bevegelse, slik det har vært i de ti årene jeg har arbeidet ved
Galleri VOX. Og slik er det for deg også – om du ikke er alt, er
du likevel en bevegelse.
Om du tenker litt tilbake,
så kan du se at utfordringene dine ikke har vært statiske igjennom
hele livet. Noe av det du har opplevd har gjort deg godt, mens noe
har gjort vondt. Derfor vil det etter all sannsynlighet dukke opp noe
godt igjen flere ganger, og det gjelder også om du sliter nå. Og
med den påstanden og overbevisningen, runder jeg av ferien, og
satser på å komme meg ut og gå tur også i dag.
Diktet ble skrevet da jeg
kom ut av depresjonen etter det totale sammenbruddet jeg hadde for femten år
siden.
*
Jeg
så
ting jeg ikke har sett på lenge
i dag
ting jeg ikke har sett på lenge
i dag
en helt vanlig dag
på steder jeg har sett
så ofte
vakre ting
nydelige
kanskje bare en farge mellom trærne
eller hvor klare mine døtres øyne er.
Merkelig
hvor vondt det gjør.
*
Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens link har jeg lagt ut før, men legger den likevel ut igjen:
Merkelig
SvarSletthvor vondt det gjør -
takk for akkurat den linjen.
Når skjønnheten gjør vondt er både øyne og sinn åpent.
Klem :)
Selv takk, Annemor.:)
SlettNå skal jeg spise litt, og så skal jeg ta meg en liten tur ut og titte på trærne rundt vannet der jeg går. Og mens jeg går, skal jeg også huske på det du sa her.:)
Klem.