I dag viser værmeldingen mye sol over Bergen. I skrivende stund er situasjonen mer lik null
sol. Men en kan jo enda håpe. Håp er fremdeles gratis.
Det som er gratis er vi
glade i. Det må ikke alltid være noe vi har behov for. Så lenge
det er gratis vil vi ha det. Noe reklamebransjen har oppdaget, og
etterlever erkjennelsen gjennom diverse reklamestunt der du kan vinne
omtrent alt mulig. Stort sett forlanger de kun et telefonnummer
eller en e-postadresse i retur. Hva de bruker nummeret eller adressen
din til, har du kanskje ikke så god oversikt over. Men du vil nok
merke litt til at det dumper inn en del reklame i etterkant. En kan
vel også regne det som ganske sikkert at lister over adresser og
nummer gjerne selges videre til andre aktører.
Nå skal jeg likevel ikke
uttale meg så mye om dette, siden jeg ikke deltar på slike
konkurranser. I stedet er jeg ganske restriktiv hva e-postadressen
min angår. Så jeg får ikke så mye reklame. Til gjengjeld
oversvømmes jeg jo av den på andre felt. Enten det dreier seg om
postkassa mi, tv eller internett. Og jeg må innrømme - stort sett
hater jeg det. Spesielt hater jeg ting som sier at noe kan gi en
effekt på opptil ett eller annet. For om det gjør det er en helt
annen sak, og den saken får vi ikke innblikk i ved for eksempel en
sannsynlighetsberegning. Så noen ganger føler jeg at jeg blir
forsøkt manipulert, for at noen skal få tilgang på pengene mine.
Andre ganger føler jeg at reklamemakerne lyver meg rett opp i
trynet.
Former for manipulasjon i
hensikt å ta fra deg penger finnes i mange versjoner. Ofte samler
for eksempel kristne organisasjoner inn penger. Gjerne ved hjelp av
gråtende barn som motivasjonsfaktor for deg. Og mye av det som
samles inn går selvfølgelig til gode formål. Men ikke alt. Ofte
kan en lese om at de som styrer disse innkomne pengene selv lever et
liv i luksus ved hjelp av dem. Og da kan en kanskje lure på hvor
kristenheten har tatt vegen. Og har den forsvunnet, så sitter en vel
igjen med reindyrka hedendom. For det heter jo også at du ikke skal
ha andre guder enn meg, og det må jo da også inkludere Mammon.
Hedninger er det mange av i
Norge. Om jeg har forstått det rett, så er alle som ikke ble
døpt hedninger. Og dem finnes det jo noen av etter hvert. Så har vi
alle de som ikke er rettroende. Uten at jeg skal påberope meg å
vite om det kristne synet på saken er at de som ikke er rettroende
er hedninger. Jeg mener og tror at de som tilber Tor med hammeren og
hans kampfeller pr. definisjon er hedninger, men vet ikke om det
samme gjelder for eksempel muslimer eller hinduister. Uansett, i
tillegg kommer vel alle dem som ikke lever med budene som rettesnor,
og stort sett ikke tenker på tro i det hele tatt. I mitt hode
kvalifiserer disse i hvert fall til en livsførsel som er hedninger
verdig. Selv om de måtte være døpt. Dette gjør i såfall at blant
annet jeg kvalifiserer til hedningestemplet. Jeg går aldri i kirka
om jeg ikke må, jeg ber ikke, og jeg har ikke budene eller bibelen
som en aktiv rettesnor i livet mitt. Men dette kan sikkert teologer
mye mer om enn meg. Det tar jo heller ikke bort at jeg har verdier i
livet mitt. Grunnen til at jeg i det hele tatt tar det opp her og nå,
er for at jeg trengte en innfallsport til dagens bilde. Som har fått
tittelen Hedning, og som skal bli en del av en utstilling med linker
til kristendommen slik vi kanskje forholder oss til den i dag.
Maleriet Hedning er ikke
ferdig enda, men det nærmer seg. Det er et portrett av den ene
nevøen min, og det var et poeng for meg å legge et
assosiasjonspotensiale inn i det som ikke nødvendigvis leder deg til
Valhall, blod, øl og ofringer av jomfruer. Jeg ville at den unge
mannens uttrykk skulle framstå som en kontrast til tittelen. Så jeg
håper at det første du tenkte da du så bildet ikke var et
gjenkjennende: Ah, en hedning! I stedet håper jeg du kjente på noe
litt mykere, noe litt varmere. Kanskje kan du også tenke over om
tittelen fikk bildet til å forandre seg, nå som du vet at hva det
heter, og om det ville vært lettere å ha det på stueveggen om det
het for eksempel Lengsel istedet for Hedning. I så fall fungerte
tittelen for deg på samme måte som det vi i blant kaller for Sharkmusic. Et begrep som henviser til hvordan vi lar oss påvirke av gammelt grums, og som har blitt brukt for å klargjøre hvordan vi forholder oss til barn.
Enklest forklart gjennom at en skog vist på film, vil virke
annerledes på deg om musikken er skummel og truende, enn om musikken
er varm og god eller lystig. Selv om filmen i seg selv er den samme
hele tiden.
For meg personlig kan dette med Sharkmusic kicke inn og gi
meg angst. For eksempel i møte med en spesiell type menn. Musikken
handler med andre ord om volden og truslene jeg ble utsatt for som
barn, ikke om mennene som utløser den i dag. De kan jo være kjernekarer. Og dette kan vi lede tilbake
til dette med reklamen. Der forsøker de å legge til all verdens Sharkmusic, men med positive anslag. Slik at du skal la deg manipulere
ved hjelp av følelsene dine til å kjøpe det de vil selge. Reklame
for slankemidler inneholder derfor mer slanke, vellykkede og vakre
mennesker enn tjukke, selv om den henvender seg til de tjukke. Og
sånn er det over hele fjøla. Vi manipuleres via reklame uten at vi i det hele
tatt tenker over det. På alle kanter og bauger og opp og ned og i
mente. Skal de selge en bolig, viser bildet av boligen gjerne en blå
himmel, og kanskje en dyr bil utenfor. Plenen er grønn og menneskene
fine, innredningen midt i blinken, og det står en bolle frisk frukt på kjøkkenet. Alle disse elementene har vi et forhold til. Og er det mennesker inne i bildet,
er de gjerne unge og vakre. Men ikke for unge. Således fungerer
bildet jeg nettopp tok av det ene akvariet mitt, dårlig som reklame
for akvariehobbyen. Selv om det viser rekeyngel, og jeg er overlykkelig fordi
det har kommet yngel etter en tids tørke på den fronten, er det gjerne ikke slike bilder som får deg til å dra kortet ditt. Om bildet hadde kommet med en slurpete og boblende lyd i tillegg til at det hørte hjemme i en reportasje om reker som likspisere, hadde det bare vært ekkelt.
Denne
erkjennelsen kan vi trekke over mot veldig mange felt i livene våre.
Om jeg første gangen jeg treffer deg forteller at jeg er har blitt bestefar til ei søt, lita jenta,
popper det opp en sharkmusic for deg. Kanskje har du gode minner om din egen bestefar eller bestemor. Det samme om jeg sier at jeg er kunstner. Men volumet skrus kanskje opp et par hakk om jeg første gangen
jeg treffer deg forteller at jeg er psykisk syk. Da blir gjerne musikken annerledes enn ved bestefarminnet ditt. Mer ubehagelig. Alle tre opplysningene
gir deg assosiasjoner om meg som menneske, og du mener straks at du
eier kunnskap om meg og hva jeg står for. Uten at du vet mer enn
akkurat dette. Du vet ingenting om meg som far, som kjærest, som
bror eller andre roller jeg har i livet. Du vet ikke om jeg er gjerrig eller gavmild, snill eller slem. Du vet ingenting om verdiene
mine. Heller ingenting om hvordan jeg etterlever dem. Det eneste du
vet i en slik setting, er noe om holdningene du selv bærer med deg. Din egen sharkmusic.
Slik det også blir når du møter en utlending, en muslim, en tigger
eller en som noen forteller er hedning. At hedningen i dette
tilfellet arbeider med barn, er både myk og omtenksom og varm og
snill, vet du jo ingenting om. Slik vi vet veldig lite om det meste
vi mener noe om – skulle jeg mene.
Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens link:
Bergen vet vi alle noe om. Bergen er Bryggen og Fisketorget og Sissel og Fløybanen og Ulriken. Det er Den Norske Scene og Torgallmenningen og kultur i mange former. Og litt utenfor bykjernen er det de syv fjell og flott natur, hvor en kan gå tur, stoppe og spise nista si, og bare nyte en sommerdag ved et stille vann slik sånne dager skal nytes. For eksempel ved Svartediket.
Lest og hedningen din endret seg ikke, selv om jeg fikk en tittel på bildet.
SvarSlettKlem :)
Så bra at nevøen min fortsatte å være den samme, på tross av tittelen.:)
SvarSlettHa en fin kveld.:)
Bjørn