lørdag 16. mars 2019

Jeg går og venter på noe godt.





Det er lørdag. Og siden jeg har vært borte fra atelieret noen dager på grunn av lungeproblemer og depressive tilbøyeligheter, blir lørdagen mye som en hvilken som helst dag. Det kunne med andre ord vært fredag i mitt hode. Noe det ikke er. For slik er det, at det som er, er, uavhengig av hvordan en opplever det eller tenker, mens det som ikke er, er styrt av samme lovmessighet. 

De siste dagene har aviser og tv vært fylt med Warasaken. Madammen er mistenkt for å tenne på deres egen bil, i et spill som handler om å gi andre skylden. I dette tilfellet en teatergruppe. For meg kalles dette politikk. På linje med at Frp og høyresiden forsøker å gi fattige ansvaret for fattigdommen. 

Det er lett å gi andre skylden, senter faktisk er skyldige eller ikke. Og det kan være smart å skape et fiendebilde der det handler om oss og dem, om en har en agenda om å få makt innen politikken. Selv er jeg ganske fattig. Det har regjeringen bestemt at jeg skal være. Ikke andre fattige, ikke innvandrere, men regjeringen. Det er kun de som har bestemt det. Grunnen til fattigdommen min er at jeg har fått noen helsemessige utfordringer, som førte til at jeg ble uføretrygdet. Om tre år blir jeg enda fattigere, for da blir jeg pensjonist. Men at ansvaret for at Norge går på dunken er mitt, finner jeg vanskelig å svelge. Like lite som at innvandrere har skylden for fattignorge og det meste av alt som er galt i tillegg. Det er de færreste som velger fattigdom helt på egenhånd. Men får du ikke jobb, blir du fattig, og innvandrere får ikke nødvendigvis jobb like lett som andre, har jeg forstått. Så om det er deres egen feil at mange innvandrere er fattige, kan vel diskuteres. I mitt hode virker det som om de blir holdt nede i en fattigdomsfelle, mens de som tråkker dem ned hyler om at nå må grensene stenges før Bedriften Norge går konk, mens de kanskje burde konsentrert seg om brutte politikerløfter, mangel på medisiner og behandling til de sykeste, skattelettelser til de rikeste og økende skatter til hvermannsen i form av stadig mer bompenger. Mens de aller fattigste får mindre og mindre på nesten alle fronter. Noe enkelte mener ikke bør ødelegge lykken i livet  ditt. Og ser du ikke dette selv, finnes det nå folk som tilbyr deg et kurs for skarve 2500, der de påstår å kunne gjøre fattige lykkelige. At disse kursholderne ikke selv er fattige i utgangspunktet, og antagelig blir rikere av å holde slike kurs, bør ikke ha noe å si. Det er jo ikke slik at en trenger erfaring for å ha løsningen for verken fattige, syke, kvinner, utlendinger, homser, transpersoner eller andre mennesker i diverse svake grupper, virker det som.

Det har blitt mye media på meg de siste dagene. Mye sinne, irritasjon og forakt overfor statsmakten. Og det tror jeg har vært bra for meg. Det engasjerer. Og er du i depresjonslandskapet, er det fordelaktig å ha noe utenfor seg selv å ha fokus på. Navlen kan en jo tross alt fokusere på når som helst. En trenger ikke å gjøre det hele tiden.

Mandag er det tilbake på atelieret, etter planen. Jeg skal ikke påstå at tanken på det er veldig lystbetont, men jeg vet at det antagelig vil være bra for meg på sikt, samtidig som det føles som om jeg har hatt godt av noen dager hjemme der jeg kunne glemme atelieret nærmest fullstendig. I blant er distanse noe en kan være tjent med, selv om det ikke gjelder for alt. For meg ble det i dette tilfellet uansett en positiv greie, føler jeg. Likevel, å sitte hjemme dag etter dag, kommer det lite bra ut av i lengden, selv om en kan følge forskjellige politiske sirkusforestillinger via media, med klovner og alt som hører med av illusjoner og luftige svev og tog og VY, og selv om en kanskje går og venter på noe godt. Så jeg får vel forsøke å få ræva i gir igjen, og det jeg ikke har lyst til å gjøre, får jeg gjøre på automatikken. I dette tilfellet, dreie japaninspirerte teboller i porselen. Jeg vet jo hvordan det gjøres. Og kanskje trigger det noe lystbetont bare jeg kommer i gang igjen. 

Det gode kommer sjelden helt av seg selv.

Bildet viser en greie fra siste brenning. 

Ha en fin dag, og en fin helg.

Bjørn

Dagens link:









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar