lørdag 7. april 2012

Knuter og farger og Mother Anorexia


Dagens nettaktivitet startet med å gi synspunkter i forhold til et bilde noen holder på med. Nå er det ikke ofte jeg ville gjort noe slikt på nett uten å ha blitt tydelig invitert til det. Men dette bildet var i sin startfase, det var ikke et ferdig bilde, så jeg tok sjansen på å si noen ord.
 Å gi entydig skryt er langt lettere enn å gi fra seg en nyansert betraktning. Det er også lettere å ta i mot. Så skryt må en gi. Skryt kan bringe oss framover. Om et barn stolt kommer og viser oss en tegning er det bra å gi skryt. Det er ikke viktig å fortelle hvordan tegningen kunne vært gjort bedre. Det kunne drepe mye skaperglede. Men ett eller annet sted på veien mellom å være barn og å være voksen, må vi plukke opp evnen til også å ta kritikk. Kritikk som kan være på sin plass, og som kan være rettet både mot den vi er og står for, og det vi arbeider med. I tillegg må vi lære å ta kritikk som ikke er så på sin plass. Det vil si for eksempel drittkasting, eller manipulering, eller tilbakemeldinger som er farget av andres sårbarhet i forhold til vårt eget arbeids tema.
Kritiske øyne er ikke noe som kun gjelder for kunstnere. Det gjelder oss alle. Samtidig med at vi må lære oss å ta kritikk, må vi også lære oss å gi kritikk. Å gi kritikk er heller ikke lett. Om en mangler alle tegn til empatiske evner går det kanskje rimelig greit, men har en et snev av evne til å sette seg inn i andres følelser blir det straks verre. Da må en ta i bruk fornuften i tillegg, som styrende organ.  En må veie sine ord.
I tillegg til å lære seg å gi kritikk til andre, og å ta i mot kritikk, er det en fordel om en også lærer seg selvkritikk. Selvkritikk er ingen lett greie. Prøv den som vil. Enten har den lett for å bli en mangelvare, eller den tar overhånd og gjør livet ditt til et mislykket foretagende. I det hele tatt er kritikk et vanskelig tema, som vi er tvunget til å forholde oss til mye mer enn vi tenker over, tror jeg. Kritikken er der hele tiden. I form av en kroppsholdning, et blikk eller en bemerkning vi gir, eller får. Mye av den er ment å si noe negativt, motivert til å trykke deg ned. Media og reklame er flinke til å bruke den metoden, samtidig som de forkler den, for å få deg til å kjøpe en sannhet eller et produkt. Annen kritikk er ment å løfte deg, i stedet for å selge deg noe. Men noen ganger kan det som er ment å løfte deg oppleves som et forsøk på å trykke deg ned. Fordi det treffer et sårt punkt. Slik at du blir tvunget til å forholde deg til stedet hvor du er, før du begynner på veien oppover.
Kritikk er kommunikasjon. Og kommunikasjon er ikke lett. Å si at du liker fargen rød er et forsøk på kommunikasjon, men det er en kommunikasjon som gir forskjellige muligheter til tolkning og assosiasjoner. En slik uttalelse trenger å bli knyttet opp til noe, for å gi en dypere mening. For det finnes mange rødfarger, og mange steder en rødfarge kan brukes eller oppstå. En rød rose sier noe annet enn et rødt øye. For meg sier en rød rose noe om kjærlighet, mens et rødt øye sier noe om for eksempel gråt. Å si til noen med rødkantede, tårefylte øyne at rød er yndlingsfargen din, gir ikke samme effekt som det ville gi om du sa det samme når noen ga deg en rose.
Nyanser og det å utdype ting er viktig i all kommunikasjon, og derfor også i forhold til kritikk. Om noen som vil gi meg tilbakemelding på et maleri jeg har malt nøyer seg med å si at det har fine farger, blir jeg nesten fornærmet. Eller i hvert fall forundret. For mine bilder handler nesten alltid om dypere tema, og jeg har brukt dager og uker og kanskje måneder på å dykke ned i dette temaet og de følelser som er knyttet til det. Slik at maleriet skal framstå som et springbrett mot noe det går an å snakke om eller ta stilling til. Både gjennom det formale og innholdsmessige har jeg stilt meg selv åpen for hogg.  Så om alt jeg får som tilbakemelding er en henvisning til hva slags forhold betrakteren har til farger, føler jeg at jeg har feilet i det jeg vil si. Jeg føler at jeg ikke har nådd fram. Noe som tilsier at det jeg holder på med er mangelfull eller feilslått kommunikasjon.
Men nå er det jo ikke nødvendigvis slik at det jeg gjør er feilslått, om tilbakemeldingene ikke er slik jeg ønsket. Ansvaret for møtet med et maleri eies ikke kun av kunstneren, og opplevelsen av det gjenspeiler ikke kun kunstnerens evner. Også betrakteren har noe å si, i forhold til det å oppfatte et bilde, og i hvilken form kritikk leveres. Og slik ansvarsfordelig er litt viktig å huske på i dagliglivet også. Alt er ikke vårt eget ansvar. Alle betraktninger, alle bemerkninger, alt som blir sagt til oss, er ofte bare en betrakting farget av betrakterens egne behov og evner. Det sier ikke alltid så mye om deg. Eller meg.
Og med det har jeg vel fått skrevet ned det jeg vil si, for nå. Å si noe er ikke det verste en gjør, føler jeg. Ord er magiske. Å sette ord på ting kan til og med løse opp knuter, har jeg hørt. Og mer magisk kan noe neppe bli. En slik knute som kan løses opp kan en finne i et ekteskap, den kan binde en til tidligere erfaringer, den kan sitte som en klump i brystet på grunn av sorg, eller den kan binde oss til en håpløshet. Den kan få oss til å tro at vi aldri slipper fri. Enten det er fra sykdom eller erfaringer eller synet på oss selv. Andre ganger kan ord løse opp knuten som binder oss til troen på at noe må forandres, selv om det egentlig handler om å akseptere at ting er som de er. For eksempel at du er du. Kanskje det er nok at du er du. Kanskje det er nettopp det å være du som er din styrke. Det er ikke sikkert at du ville blitt mer elsket om du brukte all din energi på å være en annen. Uansett er det verdt å forsøke med ord for å løse opp en knute. For alt er mulig, når det kommer til magi.
Men taushet er ingen løsning.


Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens tema:Mother Anorexia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar