mandag 5. mars 2018

Fremdeles ung og lever drømmen, der har du meg.




Det er mandag, og utetemperaturen har steget igjen, etter ei uke med ganske mye kulde. Selv er jeg ikke så glad i kaldt vær. Kulden gir meg problemer med å puste, pga astma og KOLS. Så forrige uke satt jeg inne. Noe som til tider var kjedelig, men ellers helt greit. Jeg visste kulda kom, og hadde handlet inn det jeg trengte, så jeg manglet lite. Det eneste måtte kanskje være litt sosial omgang. Men på fredag stakk en venn og kollega innom på en kopp kaffe, og det var kjekt. Veldig ofte blir de samtalene en har med andre langt mer spennende enn de en har med kun seg selv.

I tillegg til å se mye på tv i uka som gikk, har jeg også fått tenkt litt. Blant annet på hva jeg skal arbeide med på kunstfeltet videre framover. Og det føler jeg har vært oppklarende. Så nå gjenstår bare selve jobben. Den kan bli litt utfordrende, for jeg tenker å lære meg å bruke Fotoshop, eller et tilsvarende billedprogram. Kanskje et gratisprogram. Jeg driter jo ikke akkurat penger. Jeg får se hva som finnes, og støtte meg på kolleger som vet mer om disse tingene enn meg.

Nå er det ikke slik at jeg ikke har vært borti Fotoshop tidligere, men jeg må nok innrømme at jeg ikke kan så mye på feltet. Så dette må da bli spennende. Tanken er å utforme motiver i en slags surrealistisk retning på dataprogrammet, for så å bruke resultatene som utgangspunkt for malerier. Det betyr at jeg kanskje må investere i en skikkelig printer også, for å få best mulig bilder å arbeide ut i fra. Den jeg har er gammel og funker best til tekst. Printer jeg ut bilder forsvinner mange detaljer. Og jeg vil ha detaljer. Ned på irisnivå. Øyevipper. Fingeravtrykk.

Å gå i gang med noe slikt betyr at det kan ta tid før resultatene blir noe å samle på, tror jeg, men jeg er jo fremdeles ung og lever drømmen, så skitt au. Elleeeeeer, jeg er kanskje ikke så veldig ung. Og drømmene har vel mye blitt byttet ut med gamle minner og fantasier etter hvert. Fantasier er jo mye mindre krevende enn drømmer. For drømmer leder en gjerne fram til en punkt hvor en må gjøre noe for å få dem oppfylt. Uoppfylte drømmer kan jo gjøre livet ganske kipt. En ender opp med å gå rundt og gremmes. Mens fantasiene ikke krever noe større.

En kan fantasere i hvilken som helst retning en vil og leve godt på det. Ikke noe krav der. I motsetning til om en ender opp med ambisjoner, som er avkommet til drømmer. For ambisjoner krever et løp for å komme i mål. Det betyr at en må kjempe for noe, men gjerne også gi avkall på noe. Ofte over lang tid. Selv har jeg ikke så mye jeg er villig til å gi avkall på. Så jeg er derfor ikke så belemret med store ambisjoner heller. Livet leves stort sett her og nå (om en ser bort fra en velutviklet evne til å krisemaksimere rundt ting jeg må gjøre og hva som kan skje da), og jeg kjenner ikke på et behov etter å forandre på så mye. I det minste har jeg ikke lyst på den jobben som skal til for å skifte en retning. Likevel, små forandringer er greit. Som når det kommer til det å forsøke på noe nytt innen kunstfeltet.

Den siste tiden har jeg arbeidet med minimalistiske bilder. Det har jeg sett på som et pausearbeid. Likevel har det ikke vært bortkastet, føler jeg. Jeg tror jeg trengte en periode hvor jeg bare kunne leke litt. Det tror jeg vi alle har godt av. Bare være i det vi holder på med, og kjenne hvordan det er, uten at det skal ha så mye mål og mening knyttet til seg. Under den røde markeringen litt lenger ned,  kan du lese noen ord om det å utsette ting. Det å tenke at en skal leve livet en gang i framtiden. Men så var det det med framtiden da. Framtiden er et usikkert felt å satse alt på. Vi vet når den starter, men ikke når den slutter. "Vi dør bare én gang - men vi lever om og om igjen - hver dag".



Sånn, da har vel jeg fått sagt noe av det jeg hadde på hjertet i dag, så da er det vel på tide å runde av. Planene videre denne mandagen, er å handle inn mat for svigerfar, som sitter i rullestol og er enda mer låst enn jeg var i kuldeperioden.  Dessuten må vel kjæresten og jeg selv også handle inn litt. Utover det skjer det ikke så mye. Onsdag må jeg på rådhuset og signere noen kulltegninger jeg fikk solgt, men altså hadde glemt å signere. Det er alltid gøy å få solgt litt. I det hele tatt er det mye som er gøy ved det å være til. Det å være meg. Selv om jeg har en del utfordringer også. Men livet må jo leves likevel. Og noen har langt større utfordringer enn meg, og klarer seg utmerket. Noe jeg vil illustrere her helt på tampen, hvor en ung dame i rullestol forteller at «Ja, handikappede mennesker kan ha sex».

Det øverste maleriet ("Gå mot ljuset, Skalk"), malte jeg for noen år siden, og det er ment å illustrere den retningen jeg nå ønsker å gå i når det kommer til maleri. Mens det nederste bildet ("I see you"), viser det siste bildet jeg malte. Er et lite sprang der. Fra maksimalisme til minimalisme, kan en kanskje si. 

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar