lørdag 20. april 2013

Noe må en skape selv.






Det er helg. Og dagen i dag startet med at jeg skiftet vann og puslet litt med akvariene mine. En jobb som tar ca en og en halv time. Altså ikke så store jafsen av en tjuefiretimers syklus. Likevel kan det i blant være en bøyg å komme i gang. Men kommer jeg i gang føles det veldig godt etterpå. Det vil si at jeg får høste en gevinst etter en investering.

Det finnes mange felt en kan investere noe i. Noen investerer penger, for at de skal vokse. Sjøl gjør jeg lite av akkurat det, for jeg har ikke så mye penger å investere. Så skal jeg investere noe må jeg finne andre ting, og andre felt. Og på noen av disse feltene kan en også oppleve at noe vokser. Konklusjonen på det må være at en ikke trenger penger til alt.

Ett felt hvor det går an å investere noe, er i forhold til andre mennesker. For eksempel venner eller familie. Når kjærestens barn krangler, og det gjør de jo som barn flest, så handler det mye om beskyldninger rundt hva den andre gjorde eller ikke gjorde, og at ingenting nytter.  For den andre hører ikke likevel. Og så slenges det beskyldninger fram og tilbake og brukes ord som hjernedød og spisse adjektiver koblet til utseende, og ansvar plasseres aldri på en selv. Da sier jeg at de får investere litt. Ikke bare kreve. Jeg sier at om en av dem stopper med å plage den andre, og ikke hele tiden pirker borti eller krever ting, men heller lytter og ser om det går å gjøre noe selv, så vil den andre antagelig følge etter. For slik tenker jeg at ting kan henge sammen. Noe de selvfølgelig driter glatt i, og fortsetter med å skrike og knipe og dulte og beskylde. Men so what. Ikke alle investeringer gir umiddelbar gevinst. Så jeg fortsetter med å gi råd og hinte om sammenhenger. Dag etter dag, uke etter uke. Og jeg satser på at noe av det jeg sier likevel vil feste seg i dem, og at det en gang i framtiden kanskje vil hjelpe dem i en situasjon hvor de trenger redskaper og andre tenkesett enn meg, meg og mitt, mitt, for å få til en relasjon. Det vil si at jeg i en slik situasjon investerer noe annet enn fysisk å skille dem, og i stedet for umiddelbar gevinst ser et stykke framover.

Slik er det med akvariene mine også. Halvannen time nå og da gir meg i tillegg til tilfredsheten over å ha gjort en jobb, masse glede et stykke fram i tid. I stedet for bekymringer og følelse av og ikke få til det jeg vil, som jeg gjerne ville ende opp med om jeg ikke investerte noe.

For tiden holder jeg som tidligere nevnt her på Vannlandet på med et trash art prosjekt. Jeg lager kunst av gamle ting som ellers ville blitt kastet. Utstillingen er samtid ment å være ganske så forgjengelig. Kanskje vil elementer i det jeg gjør ende opp med å pryde en stue, men antagelig ikke. Så jeg investerer tid og penger i noe som ikke gir økonomisk avkastning, og kanskje heller ikke spesielt mye prestisje. Likevel er det ikke bortkastet. For det første åpner jeg opp for temaer i meg selv og andre. Samtidig lærer jeg noe i prosessen mens jeg holder på, problemstillinger og løsninger jeg kan ta med meg videre inn i andre prosjekt. På den måten blir ikke investeringen bortkastet, den får bare ingen umiddelbar og helt konkret gevinst, utover utfordringene jeg overvinner i prosessen, dialogen som oppstår i meg selv og i forhold til andre, og dermed forhåpentligvis en form for vekst.

Veldig ofte når jeg holder på med noe, ender jeg opp med å investere kun det jeg tror jeg kan slippe unna med. Og det kan virke som at det kan funke, i hvert fall en stund. Men om jeg derimot en enkelt gang i mellom strekker meg forbi det jeg egentlig tror jeg gidder, orker eller klarer å få til, så gjør det noe med meg. Og veldig ofte noe positivt. Fordi jeg opplever å gå over mine egne grenser, i stedet for å klamre meg til noe jeg innerst inne vet ikke er bra nok, eller burde vært valgt annerledes.  En kan si at jeg utvider meg, i stedet for å forsterke de bortforklaringene jeg kan gjemme meg bak.

Jeg vet ikke om dette jeg skriver nå oppleves som moralisering. Selv tenker jeg ikke på det som det.  Jeg tenker på det som logikk. Om jeg selv får til å være den logikken min sier jeg er tjent med å være er derimot et helt annet tema. For der kommer jeg ofte til kort. Det betyr likevel ikke at jeg trenger å resignere, gi opp, slutte å prøve. For alt trenger jo ikke å gi umiddelbar gevinst. Selv om det er lett å håpe på det. 

Det er dessverre for meg ikke slik at selv om jeg på noen felt har rett til å stille krav, så vil alt jeg krever falle ned i hendene på meg. Og ikke er det slik at jeg kan drømme meg til alt, selv om det å drømme er viktig. Noe må jeg jobbe meg igjennom og skape selv. Og sånn funker det vel for flere enn meg.

FASE

jeg lenket meg fast
til drømmene

da illusjonene
ble båret sprellende ut

forbannet være

bredbent fornuft
med vinkelsliper


***


Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:  Playing for change









12 kommentarer:

  1. Forbannet være bredbent fornuft - med vinkelsliper.
    Ja, det kan jeg støtte, helhjertet.
    Livets bokholderi er ikke avsluttet før det er slutt og i den sammenheng må man styre sine investeringer, selv.
    Ha en flott dag.
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Vinkelslipere er skumle.:)

      Og her oppdaget jeg at dagen nesten er gått. Huiii, sa dagen, da den fløy forbi.

      Ha en fin kveld.

      Bjørn

      Slett
  2. Takk for enda en tankevekkende tekst, og god helg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Liv Tove. Så hyggelig av deg å legge igjen et spor etter deg.

      Ha en fin helg.:)

      Bjørn

      Slett
  3. Hei igjen, Bjørn!

    Først og fremst moro å se at du driver med akvarium. Spennende og givende hobby det, som ikke er helt ukjent for meg heller. Hadde selv gjennom mange år opp til en god del av den sorten. I tillegg til en masse andre skapninger som delvis sto i bur og hadde to eller fire føtter. Og hund. (Over førti år med den siste sorten. Merk fire stk tilsammen, så de trivdes og ble gamle) Nå er det kun to Nymfeparakitter, små papegøyer, som losjerer her. Katta til naboen, som er vår datter og en av våre sønners hund som stikker innom. :) Men, innrømmer fristelsen til en Grå Jacko...Det kan hende jeg sprekker.

    Ellers var det mange fine tanker å ta med seg her i innlegget, som jeg deler med deg. De største investeringene jeg for min del gjør, er nettopp slike som ikke dreier seg om kroner og øre. Det er disse som gir meg mest valuta for pengene, for min del.

    Jeg kunne nok ha sittet her å skrive frem og tilbake, side etter side, om disse tankene. Det skal jeg spare både deg og de andre som eventuelt leser dette. :) Det ville kanskje også "føles" som om jeg forsøkte å stjele det fra deg :), noe som slett ikke er meningen.

    Tar med meg et par av tankene gjennom dagene som kommer, og vil tenke litt ekstra gjennom dem. Hvem vet, kanskje det ender ut med et eller annet i form av mine uferdige tanker også, til andres bearbeidelse. :)

    Ha en fin kveld fortsatt, som vel for veldig mange snart blir ei natt som etter hvert blir til en ny dag og ei ny uke. Ha det flott, hele den tiden, men jeg er nok tilbake igjen, før den tiden er omme. :)

    Takk for fin "servering", Bjørn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.

      Og velkommen til Vannlandet.

      Hyggelig av deg å legge igjen et spor. Leser du har hatt hunder. Det har jeg også drevet med en gang. Men måtte gi det opp på grunn av allergi. Men fisk er en helt grei hobby det også.

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  4. Slik:

    http://www.starbear.no/mormor/2013/04/22/en-kanskje-vannmann-fra-et-vannland-maler-pa-muren/

    Kanskje du vil legge en link til dette innlegget hos deg selv? Bildet og Wiehe er på plass, håper de er riktig plassert.

    Takk skal du ha, nok en gang :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser flott ut.

      Ha en fin dag mormor.:)

      Bjørn

      Slett
  5. Hei...
    Liker som vanlig det jeg leser.
    Illusjonene både bæres og hives ut her omkring for tiden. Med og uten personlige smerterier, og med og uten kreative fødsler som konsekvens. Det er ei spennende tid.
    Og: vår ! Det skal jo gjøre vondt når knoppene springer ut!

    Ha fortsatt god kveld eller dag.

    Synnøve

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager at jeg ikke har svart på dette før, jeg hadde ikke fått med meg at det lå noe her.

      Jeg tror du gjør klokt i å ikke farge brytningstiden du beskriver kun svart eller kun hvit. For vi blir gjerne påvirket av det vi sier til oss selv.

      Ha en fin helg.:)

      Bjørn

      Slett
  6. Hei Bjørn. Ang, bildet på bloggen din "Noe må en skape selv" er det et bilde jeg har tenkt litt på. Min subjektive tolkning er; Det er godt å se på, det gir assosiasjoner til et liv som springer ut av et eggeskall, og egget m/plommen som symboliserer solen. Så "rar" er jeg, men det får jeg leve med. Fin kveld.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei mettemia. Sent svar dette, så beklager den.

      Artig at du likte det lille hodet. Det skal være med i en gjenbruks-greie/trash art-installation. Og det gjenbrukes fra forrige installasjon jeg hadde. Opprinnelig er det et dukkehode jeg fikk fra Fretex. Så veien fram hit har vært lang for dukken. Nå ligger hodet i et lite fløyelskledd skrin sammen med et annet hode. Og jeg har tre slike skrin med forskjellige hoder og legemsdeler som jeg arbeider med.

      Likte assosiasjonen din til egget. For en tid tilbake brukte jeg et åpent egg som et gjentagende bilde i en film jeg lagde, knyttet til ordene Every wall is a door.

      Ha en fin helg.:)

      Bjørn

      Slett