onsdag 20. februar 2013

Oppfordring til hemmelighet og små trange rom for hjerte, kropp og sjel.






Det lå en melding i mailboksen min i går. ”Anonym” hadde lagt ut en kommentar under ett av mine blogginnlegg: Erotisk landskap og andre historier.  Dette blogginnlegget er noe som ble skrevet for ganske lenge siden, så jeg syntes det var morsomt å oppdage at en eller annen hadde tatt seg bryet med å bla seg bakover. Derfor åpnet jeg e-posten for å se hva som var skrevet. Og det var dette:

Mange mеnn spørr sеg hνordan de skal finnе sexy damer for knulletreff, partnerbytte ellеr ѕexdating.
Lever du κanѕkje i et statіsk pаrforhold og ԁrømmer om vill og uhemmet sеx.


Sрelar ԁu dіna kort rätt, spelаr det ingen roll hur ԁu egentligen ser ut.

I tillegg var det en link inn til en nederlandsk side hvor du måtte registrere deg for å komme inn. Hva som ville blitt krevd av meg om jeg gjennomførte en registrering vet jeg ikke. Jeg er altfor skeptisk til å tørre slike ting uansett. Og ser for meg at dataen fylles opp med virus og bankkontoen min blir tømt. Så det lot jeg være. Men nå har jeg altså fått min første spam. Dvs., jeg fikk en til, under det samme blogginnlegget. Denne var rettet mot kvinner:

Spesielt kvіnner er sκеptiѕke tіl caѕual dаting da de gjerne oppfatter det 
som noe ubehаgelig og farlіg. Du har nok av 
kjedelige netter og lyst på ѕeх i ԁet frі, partnerbytte eller Hardcorе.
De vaκre og unge mennesκenе fra rеklаmen blir iκke lеnger sett på som en trusѕel.

Feel free to visit my websitе

Det som likevel var litt kjekt, var at reklamen ikke nådde bloggen. Ett eller annet system hos blogspot hadde stoppet den, så den nådde kun mailboksen min.

Hvorfor det var akkurat dette blogginnlegget som ble utsatt for faenskapet, har vel å gjøre med ordene ”Erotisk landskap” å gjøre, og sikkert en eller annen innretning som søker automatisk på spesielle ord. Det samme som gmail visstnok bruker. Jeg kan ikke tenke meg at det sitter en eller annen nederlender og leser alt jeg og andre bloggere skriver for å spisse reklame, for så å postulere for meg at det er utroskap som vil gjøre livet mitt bedre. Men hva vet vel jeg. Det interesserer meg egentlig midt i ræva, selv om jeg kanskje bør være forsiktig med akkurat slike ord og vendinger heretter, så det ikke dukker opp mer av skiten.

Jeg er ikke en man som er glad i reklame. Jeg vet at det er reklamen som betaler for mye av det jeg ser på tv, men jeg er likevel ikke glad i den. Reklamen lover veldig ofte mye mer enn den holder. Og noen ganger lurer den deg trill rundt. Den reklamen jeg liker aller minst er den som handler om pengespill, og samtidig lover lykke. Reklame er ikke det samme som opplysning. Den forsøker bare å få oss til å tro det, og jeg tror den lykkes ofte. Hadde det ikke fungert ville ingen betalt penger for å få den laget og spredd. Så du lar deg lure, hele tiden, og tror det handler om produktopplysning, et tilbud. Men det er ikke et tilbud, det er manipulering. Og som ved all manipulering er målet å oppnå noe hos deg. Reklame er ikke noe som springer ut av en godhet som har folk flest i fokus. Det handler ikke om veldedighet eller fremme av verdighet og samfunnets beste.  Det handler om å tjene penger. Og man vet jo at folk i blant er villige til å gå over lik for å tjene penger, samtidig som at fantasien jo har få grenser, om noen i det hele tatt. Uten at penger var en drivkraft ville vi neppe funnet hestekjøtt i lasagnen. Å blande hestekjøtt i maten er neppe gjort av hensyn verken til deg eller øket eller har sitt utspring i idealisme og resirkulering for å redde kloden. På den annen side kan du skuffe det i deg enten du er Jørgen Hattemaker eller Kong Salomo, det spiller ingen rolle for reklamen. Den skiller ikke på sosial status, sånn sett. Det spiller heller ingen roll hur du egentligen ser ut. Du som individ er ikke et tema i det hele tatt.  Det eneste som betyr noe er hva du er villig til å betale. Om du ikke betaler forsvinner produktet.

For deg som er lei hestekjøtt og alt annet som tilsettes maten uten at du er oppmerksom på det, og samtidig har forstått at hjemmelaget middag smaker langt bedre enn ferdigkjøpt, finnes en oppskrift på en god, alternativ lasagne her. Jeg har laget noe tilsvarende, og det smaker helt fortreffelig. 

Den reklamen som ligger som nummer to på hatlisten min er den som handler om hva du kan spare ved å kjøpe noe som er på salg, eller i det minste veldig billig akkurat nå. Och inte bara det, du får också med en sallad chopper som får din mat at se ut som ett konstverk. Men uansett hvor mye penger jeg bruker vokser ikke sparekontoen min, og jeg vil egentlig at maten min skal se ut som mat, og ikke kunst. Så jeg har begynt å tenke at det hele kanskje er en bløff.

Jeg likte ikke reklamen som dukket opp i mailboksen min. For det er reklame det er. På linje med reklame for lasagne. Den eneste forskjellen er hvor den vises og produktet som skal selges. Jeg opplever det som forsøpling med slike ting i mailboksen min. Og jeg kjente en skuffelse ved å oppdage det. Det de forsøker å selge meg her gjør ikke på noen måte verden til et bedre sted å være. Det åpner ingenting, selv om det lover det, i stedet lukker det ting. Oppfordrer til hemmelighet og små trange rom for hjerte, kropp og sjel. Den som eventuelt biter på vil ikke få et bedre liv. Ikke et mer fargerikt liv. Ikke et vakrere liv. Ikke et stoltere liv. Å være utro gjør ingen til et bedre menneske, uansett på hvilket felt det er. Enten det handler om sex, økonomi eller annet. Og det vil før eller siden for en eller annen gjøre veldig vondt. Utroskap stjeler menneskers opplevelse av å ha en verdi. Om folk vil ha flere enn en partner i senga, så får de ha det så mye de vil. Det er ikke det det handler om. Men de må stå for det. Ikke luske i skyggene og  bedra og svike. Svik har aldri ført til noe bra.

Bildet som følger dagens blogg malte jeg en gang til kjæresten min, og heter Beate drømmer.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: Take it with me.


12 kommentarer:

  1. Heldigvis har jeg et aktivt filter på min blogg. Men det var en periode e-postkassen min rant full av tilbud av ymse slag. Og du har helt rett, robotene går et ord i bloggen og blåser for øvrig både i form og innhold.

    Så til reklamen. Pføy og tvi. Rett og slett. Men jeg lar meg lure, noen ganger.

    Ha en flott kveld :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annemor.

      Bør kanskje ta tilbake et filter jeg også. Tidligere hadde jeg en sånn kode en måtte skrive inn, men tok den vekk etter at noen som ikke likte slikt ba meg om det. Er jo ofte vanskelig å lese hva som står i disse kodene.

      Fikk forresten en ny mail etter dette innlegget. Så kanskje det har kommet for å bli.:)

      Ha en fortsatt fin kveld.:)

      Bjørn

      Slett
    2. De kodene er nesten uleselige, dessverre.
      Du kan vel kanskje sette modereringen slik at alt kommer til e-postkassen din. I gmail er det slik at du kan velge bort avsendere eller spesifikke ord.
      Det er en balansegang, om man vil være tilgjengelig for alle eller om man velger at kommentarene blir holdt tilbake hos deg til de er verifisert.
      Ha en flott dag :)

      Slett
    3. Takk for tipset. Jeg får se hva jeg finner ut av.:)

      Bjørn

      Slett
  2. Nei, reklame er ikke veldig allright. Jeg mener, det KAN være det en sjelden gang. Men stort sett er det bare uallright. Spesielt den typen reklame som du refererer til!

    Veldig fint bilde :)

    Ha en riktig god og reklamefri kveld, Bjørn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uallright var et morsomt ord.:)

      Ha en fin dag Sara.

      Bjørn

      Slett
  3. Hei,

    Huff, for en ekkel reklame å finne i mailboxen.
    Den reklamen jeg følger med på, er den som kommer i postkassen fra diverse matbutikker, og godt mulig blir jeg lurt,og de tar det igjen på andre ting, men noe kan jeg spare, kanskje...

    Ha en fin fredag!

    Bibbi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bibbi.

      Reklamen fra matvarebutikkene er vel i for seg ganske grei. Den lover ikke at du blir lykkelig på samme måte som for eksempel pengespill. Og prøver ikke å tvinge på deg altfor mye du egentlig ikke har bruk for. Men sjøl leser jeg den ikke. Den går rett fra postkassa til bosspannet, sammen med all den andre reklamen. Bør vel få meg et sånt klistremerke som sier nei takk til reklame.

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  4. En gang, i min litt naive bloggungdom, trodde jeg at reklame var en god ting å ha. Den vrangforestillingen ble jeg fort kurert for.Heldigvis hadde jeg lest nøye om hvor avknappen var om man ikke skulle like innholdet i dem. Jeg er antakelig så hensynsfull overfor mine egne følelser at det tok akkurat to dager. Datingbyrå har ikke noe på Ytringsstedet å gjøre. Men, skjønte jo etter hvert at noe av det kunne ha sammenheng med litt sleivete språkbruk. Uansett: Denslags søppel går rett i søppla.. Spamen kommer inn på gmail-kontoen rett som det er. En ungdom viste meg hvordan man programmerer slikt rett i søppla. Takk og takk...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har fortstatt å dukke opp her også, men nå har jeg vent meg til at det kan komme, og lar meg ikke irritere. Det når uansett ikke bloggen, det kommer kun til mailboksen.:)

      Bjørn

      Slett
  5. Heisann!

    Jeg skumleste dette innlegget ditt da jeg var innom sist gang, og har tenkt på det hver gang jeg har kasta en kommentar fra "annonym". Jeg blir like ergelig hver gang en av disse dukker opp, oftere og oftere. Men er samtidig redd for å kaste en som ikke har andre hensikter enn å være en annonym besøkende med koselige hensikter....
    Er det ikke mulig i vår digitale verden å luke bort de som sender med snikreklame og en ferdig tekst på engelsk som du ser er mangfoldiggjort. Passer svært sjelden som kommentar til innlegget.
    Det er også umulig å spore hvilket ord i teksten som "pirrer" reklamesenderen- jeg finner ingen logikk! Hvem er den første til å lage et filter mot denslags for oss bloggere ?

    Og til det siste du skriver om, utroskap - har du lest artikkelen i Aftenpostens Magasin om han som tjener grovt på nettstedet der folk som lever i parforhold, kan være utro. Mange sarte sjeler lar seg utnytte!
    Ha en go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.

      Når det kommer til den digitale verdens muligheter, så er jeg for en novise å regne. Men det hadde vært fint med en greie som automatisk stoppet det en ikke vil ha på bloggen. Kanskje finnes det allerede også. Om det ikke finnes kan en jo ha en slik verifiserings- greie, hvor en må skrive inn et ord eller en tallkode for å svare på et blogginnlegg. Jeg hadde det i begynnelsen, men tok den vekk etter anmodning.

      Jeg har fått med meg at det finnes et nettsted for folk som er villige til å hjelpe folk til utroskap mot penger. Men det blir bare for dumt i mitt hode. Om jeg ikke lenger føler for å verdsette den jeg har valgt som min kjærest, så er det jo null grunn til å være kjærest lenger.

      Jeg lurer på om disse som driver dette nettstedet forteller om det med stolthet til sine barn, eller sin mor.

      Ha en fin kveld.:)

      Bjørn

      Slett