lørdag 2. februar 2013

Livet har skjedd deg. Livet skal skje deg.











Det har snødd i natt. Jeg hadde håpet vi var ferdig med den sorten nå, etter at den forrige snøen hadde regnet bort. Men det var vi altså ikke. Trøsten får være at på denne lørdag i februar revnet nettopp skydekket uten en lyd utenfor vinduet mitt, så nå skinner sola over den hvite flaten, og strør med rik hånd glitter utover nærmiljøet, mens ute i horisonten henger grå skyer over grå sjø som en forsterkende kontrast til det skinnende hvite. Så får jeg heller leve med at alt som glitrer ikke er gull. Noe det selvfølgelig heller ikke trenger å være. I blant er det nok å se på kråkesølv for å bli fascinert. Eller en revne i skydekket. En trenger ikke alltid å koble gullvekt og dollarkurs opp mot det vakre. Det blir likevel ikke vakrere av den grunn. Vi bare lar oss lure til å tro det, fordi begjær og eiertrang så lett forveksles med vårt barndoms kaleidoskop.
  
Det er noen dager siden jeg sist skrev på Vannlandet. Men livet har ikke stoppet opp på mine kanter av den grunn, og byr på andre ting enn små bokstaver på en dataskjerm. Blant annet har jeg tatt en viktig beslutning i forhold til utstillingen jeg arbeider mot. Og det er kanskje helt uinteressant for deg som leser dette, men ganske spennende for meg.

Valg er ikke det verste en kan ta. Noen tar kokain, og det er mye verre, selv om det også er et valg. Andre tar seg et glass melk. I Bergen sies det på nyhetene at det nå tas metamfetamin i Parken, og at dette stoffet forsterker opplevelsen av å stå utenfor samfunnet for brukeren. Hva det betyr i praksis når en i utgangspunktet allerede har havnet på kjøret aner jeg ikke. Men jeg vet at en forandring neppe kommer ved hjelp av en liten, spontan beslutning, slik min nye retning i en kommende utstilling ser ut å få. Likevel er ikke en beslutning en umulighet, om livet fikk en vond retning. For beslutninger kan en ta på mange punkt, selv om en ikke klarer å ta den der det trengs mest. Jeg for eksempel tar beslutninger hele tiden. Og det gjør du også. Noen ganger handler beslutningen din om ting du vil gjøre eller forandre, andre ganger beslutter du og ikke gjøre noe som helst. Eller kanskje å rømme unna noe som gjør vondt å tenke på.

Jeg så et intervju av den danske filmregissøren Thomas Vinterberg på tv her en dag. Han lagde for lenge siden en film som het Festen, som blant annet handler om hvordan en ung mann konfronterer sin far med oppveksten han har fått. En oppvekst som inkluderer et seksuelt missbruk av han selv og søsteren. Jeg husker jeg opplevde Festen som en sterk film da jeg så den, selv om jeg nå har glemt mye av den. Jeg husker også hvor lett det ble å fantasere om å gjøre et lignende valg, å synliggjøre min egen far i all offentlighet. Henge han ut til spott og spe. Selv om overgrepene jeg selv vokste opp med ikke var av seksuell karakter, men handlet om vold, trusler og ødeleggelse av jeget, var de likevel overgrep som har påvirket livet mitt.

Å velge en slik konfrontasjon som ble gjort i filmen krever et valg. I dette tilfellet et valg som også inkluderer søsteren, som også blir synliggjort, og slik jeg husker filmen uten å ha fått velge det selv, fordi hun var død.. For i saker som handler om overgrep inkluderer det gjerne mer enn to personer. Alt skjer ikke i det lille makrouniverset som er det fysiske møtet mellom en overgriper og den som blir utsatt for overgrepet. Det er ikke kun en liten boble, slik jeg jeg viser i bildet jeg la ut i dag.  Ofte inkluderer et overgrep en hel familie.

Verden handler ikke alltid kun om en selv. Og det er lett å tro at fordi det er slik, må vi være tause, og verne om alle andre enn oss selv. Men det må vi ikke. Vi har lov til å snakke om oss selv. Vårt liv. Hva noen gjorde for oss, men også hva noen gjorde mot oss.

 Nå har Thomas Vinterberg laget en ny film om overgrepsproblematikk, som tar utgangspunkt i Bjugnsaken og lignende saker. Denne filmen heter Jakten. Det er derfor han ble intervjuet på tv. Og derfor jeg skriver som jeg gjør i dag. 

Det er mye en kan skrive om, og mye en kan prate om. En kan prate om slike ting som jeg skriver her og nå, eller en kan prate om noe helt ufarlig. For eksempel klær, bil eller interiør. En kan snakke om De Andre, naboen eller de narkomane i Parken, en kan prate om alt som ikke betyr noe for en selv, eller en kan prate kun om det som gjør vondt. Hele tiden. Vondt, vondt, vondt. Igjen og igjen. I håp om en gang å bli ferdig med det. For taushet er ingen løsning. Taushet er i beste fall en unnvikelse.

Men om det er slik at en har opplevd vonde ting, og en velger å snakke om sin fortid, så betyr det likevel ikke at en absolutt må snakke kun om det. Hele tiden. Dag ut og dag inn. For livet er mer enn den fortiden en bærer med seg på ryggen. Livet er også her og nå. Det er det som skal skje i morgen. Og innimellom må vi tillate oss at solen får skinne litt over våre små liv og kaste en rik hånd av glitter over oss, slik at ikke alt blir som mørke, truende skyer over en enda mørkere horisont. Og vi må ta små valg. Vi kan ikke alle ta det ene store, og konfrontere alt og alle ved et middagsbord i en festtale. Vi må velge å stå opp om morgenen, gjøre rent, tenne et stearinlys når vi spiser. Vi må velge å smile til våre nærmeste, stryke hånden over en rygg som kan være minst like bøyd som vår egen uten at vi legger merke til det. Og vi må tillate oss å tenke nytt, se på nye muligheter.

I går tok jeg et valg om en ny retning for utstillingen jeg arbeider mot. Det handlet ikke om en grunnleggende forandring i livet mitt, men likevel et merkbart skifte av fokus på ett lite felt. Og plutselig åpenbarer det seg et utall av nye muligheter for meg. Nærmest et overflødighetshorn av farger og former og tanker og uttrykksbegjær. Tankene har fått næring, kun fordi jeg kastet blikket ut til siden. I stedet for slik det var før dette valget, hvor det meste av tankene rundt utstillingen handlet om motstand og å utsette grå jobbing.   Forandringen kom likevel ikke av seg selv. Den kom fordi jeg snakket med noen om hva jeg tenkte og følte og ville. Det oppsto en dialog. Og ut av dialogen kom det noe nytt. Nye muligheter.

Det er lørdag. Snart kommer ene datteren min innom. Senere i dag skal jeg lage meg litt god mat med rike smaker og fine farger, mens snøen og sola får holde på med sitt. Jeg kan ikke ta ansvaret for alt. Men jeg kan ta ansvaret for noe.  Livet har skjedd meg, livet skal fortsatt skje meg.


Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: Festen





13 kommentarer:

  1. Livet skjer, men det skjer ikke bare, om du forstår hva jeg mener. Vi påvirker jo livet, vårt og andres, ved valgene vi tar.
    Som med ditt valg angående kunsten din. Der vil ditt valg påvirke oss som tilskuere, ved siden av at det dette valget påvirker deg, kunsten og det som skjer oss andre, når vi møter din kunst. Men den siste delen skal du ikke ha ansvaret for.
    Ha en vakker lørdag, ikke billedskjønn, men vakker :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annemor.

      Alt henger sammen, slik de sier om sommerfuglens vingeslag. Og noe kan vi velge, men ikke alt. La oss fryde oss over de valg vi likevel har. Og noen av de vi tar.:)

      Ha en fin helg.

      Bjørn

      Slett
  2. Valg har konsekvenser. Noen av de er enkle, andre kan det ta litt tid å se, eller forstå, eller lære seg å leve med.
    Noen ganger har man ikke noe valg, enn å ta en rettning, som kanskje vil gjøre vondt for flere enn en selv.
    Det er en del av livet, men vonde valg kan også åpne opp for gode ting, eller en ny rettning og nye mennesker. Livet er mangfoldig.

    Ha en fin helg Bjørn:)

    P.S. I dag lager kjæresten denne gryten:

    http://mammaskokebok.com/?p=4724

    Vi har hatt den en gang før med elgkjøtt. Nå bruker vi oksekjøtt, og den blir like god synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding Bibbi. Valg er ikke det letteste å ha med å gjøre, men heldigvis har vi ofte muligheten til å ta noen likevel. Kanskje vi i blant har langt flere valgmuligheter enn vi tror.

      Gryta så god ut. Selv lager i blant sosekjøtt, eller kjøtt i mørke som noen kaller det. Men skal jeg lage noe virkelig godt på grytefronten blir det gjerne Kjøttgryte fra Burgund. Her er en oppskrift.:)

      http://gladimat.no/no/2011/03/stor_guide/En+klassiker+fra+Burgund.9UFRDQ5a.ips

      Ha en fin helg.

      Bjørn

      Slett
    2. Burgundgryte er veldig godt. Takk for tips Bjørn:)

      Slett
  3. Festen er en av de sterkeste filmene jeg har sett, og jeg var ikke klar over den nye filmen som er på gang. Forstår det du skriver om valg, og hvordan valg påvirker oss, andre, og retningen videre.I filmen hvis jeg husker rett, tok han valg om synliggjøring på vegne av seg og søsteren, men andre hadde tatt valg om ikke å se, eller ikke å forholde seg til det de egentlig visste.. Valg er kjempevanskelig, og jeg tenker at vi gjør så godt vi kan ut fra de forutsetningene som er til stede i det øyeblikket vi tar valget. Kanskje endrer disse forutsetningene seg underveis, men det kan vi ikke vite noe om der og da.. Jeg liker bildene dine veldig godt, forresten. Har du utstillinger andre steder enn i Bergen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, FC. Det er sant at mennesker rundt overgrepsofre ofte velger å holde tett, og også sant at når én står fram slik som i filmen, velger han eller hun gjerne å synliggjøre for eksempel en bror eller søster også. Selv er jeg tilhenger av at ting skal opp på bordet, men må respektere at andre også er individer som bør få ha valg. Derfor skriver jeg for eksempel kun om mitt liv her på Vannlandet, ikke om mine søsken sitt, selv om jeg ofte skriver om en vanskelig barndom. Og det er for å slippe en problemstilling hvor jeg hele tiden burde spørre om ting jeg ønsker å nevne er greit å legge ut. Det er enklere å skrive kun om meg. Og å skrive om meg og mine opplevelser påberoper jeg meg retten til. Det er jo også slik at selv om vi vokste opp som en søskenflokk, opplevde vi ting forskjellig. Og vi bærer med oss forskjellige minner og konsekvenser fra vår felles barndom.

      Det er for tiden kun i Bergen jeg har utstillinger. :)

      Ha en fin dag.

      Bjørn

      Slett
    2. Det høres ut som et klokt valg, Bjørn. Jeg har også personlige erfaringer med at søsken kan vokse opp under tilsynelatende samme regime, men har helt ulike historier å fortelle i etterkant, og at de også kan ha svært ulike behov når det gjelder både bearbeiding og formidling av hva de har opplevd. Har du lest "Gifttreet" av Barbara Kingsolver? Den handler om fire søstre som vokser opp under en svært dominant misjonærfar i Afrika (konsekvent kalt Vår Far) og de ulike retningene de selv tar i sine egne voksenliv. Anbefales. Ellers tror jeg at når du velger å fortelle fra ditt liv er det ikke bare til hjelp for deg selv men også for andre, og du er i din fulle rett :-). God søndag til deg!

      Slett
  4. Valg, ja. Jeg synes valget om å snakke om det vanskelige er bra. Likefullt er valget om å snakke om annet minst like bra. Verden er stor, og snakker en bare om seg og sine utfordringer så mister man totalt engasjement og interesse for annet. Og andre. DA blir det en negativ spiral. For ingen ønsker å omgås mennesker som både er gjennomført nagative og selvsentrerte.

    Men det er ikke kjedelig å lese om kunstvalgene dine- tvert imot. Som du så fint skrev til meg: "Jeg liker å titte inn i de små, merkelige boblene folk lever i." Det synes jeg og! Dessuten er det ingenting som inspirerer mer enn å få innblikk i hva folk engasjerer seg for :)

    Ha en riktig god søndag, Bjørn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser at jeg klarte å logge meg inn med den teite google-kontoen. Så gir et vink til i tilfelle du har flere lesere med samme navn ;)

      Slett
    2. Hei Sara.

      Å bare snakke om vanskelige ting er nok ingen god løsning i et venneforhold. Men i bloggverden er det kanskje viktig for noen å snakke kun om det som er vanskelig. Kanskje bruker de bloggen som en ventil, eller et sted for å bearbeide ting. Mens på den andre siden av skalaen har en de som kun forteller om sin fine og skinnende overflate, og holder seg langt unna sitt indre liv. For dem er det det som funker. Selv liker jeg å skrive om litt fine ting og litt om vanskelige. For det er jo litt slik livet er også, for de fleste, tror jeg. Det byr på vanskeligheter, men også fine overraskelser og muligheter.

      Jeg fikk med meg hvem du er. Ingen flere Saraer enn deg som svarer her.:)

      Ha en fin dag.

      Bjørn

      Slett
  5. Takk for nok en tankevekkende tekst. Jeg elsker filmen Festen, til tross for dens råhet og brutalitet. For den viser så godt dynamikken i en ikkefungerende familie, og hva det kan koste å fortelle sin sannhet.

    Valg er et viktig tema for mange. Det er mange som tror de ikke har noen. Å lære at man har det er viktig. Og utfordrende. Og skummelt. Og veldig fint. :)

    Lykke til med utstillinge.

    God helg til deg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Liv Tove.

      Det var hyggelig at du la igjen et spor etter deg. Det at du gjorde det var også et valg. Og for meg er tilbakemeldinger gjerne en høydare, så jeg likte det valget.:)

      En fortsatt fin helg til deg også.

      Bjørn

      Slett