lørdag 18. november 2017

VM i ost. Men mest om prosesser.





Joda, du leste rett. Til neste år kommer VM i ost til Bergen. Det blir nok spennende, for dem som liker ost. Og det er det jo mange som gjør. Så får vi håpe at like mange får glede av evenementet og at økonomien styrers litt bedre enn det VM i sykkel fikk til.

Her i dag, er det lite ost på tapetet, selv om jeg lagde en grateng med gratinert ost i går. Til kjæresten og poden hennes, pluss meg selv. Denne gangen lagde jeg rikelig, for min kjære går inn i eksamenstiden, og da er det greit å ha noe i frysen en kan tine opp, og heller bruke tiden til å lese, framfor å stå ved grytene.

Grateng er godt. Samtidig er det mulig å lage en egen vri, og utvikle den over tid. Den jeg har laget i det siste er en slags litt sunnere versjon av mac & cheese. Den består av ca 500g. macaroni som jeg halvkoker, to bokser bogskinke i terninger, en halvkokt blomkål i buketter, pluss en ukokt brokkoli i buketter. Ei pakke gulrøtter i skiver kokt sammen med blomkålen tar jeg også med.  Pluss en oppkuttet og ukokt bunt vårløk. Alt plasseres i to store, ildfaste former og tilsettes ca to liter litt tykk hvit saus med salt, pepper, rikelig med muskat og et par gode never revet ost. Så blander jeg det godt sammen (i stedet for å blande alt sammen i formene, kan du gjøre det i en stor kjele eller bolle. Da unngår du å grise på kantene av de ildfaste formene), og topper det hele med rikelig mengder revet ost pluss litt brødstrø som prikken over i-en, for dem som liker slikt. Inn i ovnen på 200 grader i ca 25 minutter. Dette holder til ca åtte porsjoner. Om en ikke er begeistret for bogskinke, kan en steke opp to pakker kyllingkjøttdeig i stedet. Det er kanskje sunnere også. Og har mindre fett.

Grateng var i går. I dag skal jeg lage tacosuppe. Vegetar. Også i dag hos kjæresten.  Jada, jeg vet, det høres merkelig ut, og jeg har aldri laget det før, men er villig til å prøve. Kanskje det er godt. Oppskriften finner du her.








Ellers går utstillingen min Nangijala mot slutten. Siste mulighet til se den er denne helgen. I begynnelsen av neste uke skal jeg ha en greie i galleriet for noen kolleger, hvor jeg skal snakke litt om prosess og innhold og hvilke tanker jeg har gjort meg i løpet av det halvannet året det tok å lande denne utstillingen, og så pakkes det hele bort for nå.

En utstilling går mot slutten, men en ny ligger på beddingen. Fra kulltegninger og leire (steingods) som var materialvalget i utstillingen som pakkes ned, er planen nå å lage noe som skal inneholde maleri og leire(porselen). Også denne gangen med et abstrakt uttrykk. For meg føles dette naturlig. Som en slags tråd jeg kan spinne videre på. Hva tråden skal ende i, vet jeg ikke enda, kun hvor den startet. Men det skal bli spennende å følge den. Ikke minst fordi jeg aldri har malt abstrakt før. Det betyr med andre ord at jeg må lære meg noe. Om jeg får til noe av verdi gjenstår å se, men jeg håper prosessen skal bli morsom og at den vil oppleves som utviklende.

Hvordan maleriene skal se ut, vet jeg ikke helt enda. Men jeg har så vidt begynt å eksperimentere med penselstrøk og teknikk. Bildene av de to maleriene jeg legger ved i dag, ble malt denne uken. Jeg velger å vise deg prosessen, fra de første strøkene til dit jeg har kommet nå, så kan du se hvordan det utvikler seg.  De to maleriene er ganske forskjellige, og det var morsomt å lage dem. Energinivået mitt var på topp mens jeg holdt på. Om de noen gang vil bli brukt i en utstilling, er derimot usikkert. Det er stor sannsynlighet for at de vil bli malt over, og erstattet med noe annet. Men det gjør ikke noe. Akkurat nå handler det om å lære og å finne en retning, ikke om å bryte en målstrek eller å være «flink». Arbeidet er altså uansett ikke bortkastet. Så får vi se hvordan det utvikler seg gjennom året som kommer.







Når det gjelder planene for leiredelen, så finnes det en stor del usikkerhet å spore der også. Men tankene går som nevnt i retning porselen. Antagelig kombinert med noe mer bastant. Kanskje betong, tre eller metall. Tankene svirrer og går, uten å lande på sikker grunn. Men jeg skal uansett ikke begynne å eksperimentere med denne delen før over jul, så det gjør ikke noe. I mellomtiden bare gleder jeg meg over alle ideene og mulighetene som popper opp og forsvinner i tåka igjen.  

Sånn, dett var dett. Jeg har fått brukt formiddagen til noe, og et lite blogginnlegg skal kastes ut i internettverden og kanskje lande hos deg. Nå får jeg finne på noe annet. Noe som foregår inne. For ute er det drittvær. Hva du skal bruke lørdagen din til, vet bare du. Men jeg håper du finner glede i det.

Det øverste bildet er fra utstillingen Nangijala, som nå pakkes ned.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: Sliter ofte med å finne musikk å legge ved, men mens jeg lette kom jeg over denne. Selv synes jeg den er konge.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar