Tid for blogg. Det er lørdag og helg. Regner sildrer ned akkurat nå, og får
verden utenfor vinduet mitt til å ligne ei halvdrukna katte. Likevel er det
ikke snakk om vannmasser som det deler av Østlandet har opplevd siste tiden, så
jeg skal ikke klage.
Det store nyhetsbildet som diverse redaktører har valgt ut for meg, skal jeg ikke gå så tungt inn på i dag, men siden jeg tidligere har sagt noe om en liten politisk føljetong her i Bergen, føler jeg likevel for å vise til siste kapittel, der politiet nå har tatt ut korrupsjonstiltale mot
ordfører Trude Drevland og havnesjefen vår, Inge Tangerås. Med tanke på politiets tidligere håndtering
av denne saken, burde en kanskje kaste et lite blikk på motivene til dem som valgte
å henlegge saken også, skriver Frank Aarebrot. Og er en først inne på politiet, er ikke spranget langt fram til det å ville peke litt på en annen nyhet på politifronten, kjenner jeg. Den at den «midlertidige»
bevæpningen nå har resultert i at en somalisk kvinne har blitt skutt. Så da er
det likevel ikke kun vådeskudd våre svartkledde beskyttere får til. Nå skal
saken etterforskes av Spesialenheten for politisaker, men de ender vel neppe opp med å konkludere i noe annet enn at det var riktig av politiet å skvise triggern og plante ei hard kule i den myke kroppen til den nevnte damen. Jeg personlig skal nøye meg med å stort sett peke på nyhetsopplslaget og ikke mene så mye, så får heller du ta deg av det med å mene noe. Men jeg føler for å nevne så vidt, at jeg kjenner jeg får en litt ekkel assosiasjon av
denne saken, fordi det minner om episoder rundt om i byer i utlandet, der den
svarte delen av befolkningen ofte bli møtt på en kanskje noe mer brutal måte enn den hvite,
om en skal tro det en ser på tv og leser i media. Med derpå følgende uroligheter som eskalerer
og fører til enda mer vold. Kanskje det å ty til vold ikke alltid er den beste
måten å løse ting på, der forskjellige kulturer, trosretninger og hudfarger finner et møtepunkt.
Men nok om dette. Det som ligger hjertet mitt nært å skrive om i dag, er at det
nærmer seg tiårsjubileum for Galleri VOX, hvor jeg har atelierplass. Hurra, hurra! I den anledning
vil vi blant annet presentere en retrospektiv utstilling, der vi viser et lite utvalg
av arbeider gjort av de som har arbeidet ved atelieret i løpet av tiårsperioden. For egen del er
det ett maleri og én keramisk skulptur jeg skal vise. Dagens bilde er et
lite utsnitt av maleriet, som jeg malte i 2010.
Bak selve utformingen av utstillingen som vi har kalt Jubel, hva
vi vært en liten gruppe. Det er jo noe i det at for mange kokker gjerne gir mye
rot, så det å begrense antallet var nok en god løsning. Selv har jeg vært med i denne lille gruppen, så de siste tre dagene har vært fylt
med mange utfordringer og mye gleder. Det å kuratere en utstilling der en
kjenner alle utstillerne godt, skapte en del følelser i meg, og jeg kjente på
at det i blant ble en konflikt mellom det å ville ta vare på den enkelte utstillers
ønsker og følelser, og det å skape en fin utstilling der de arbeidene som endte opp med å bli stilt ut denne gangen, fikk anledning til å spille opp mot hverandre på en positiv måte; forsterke hverandre i stedet for å konkurrere. Vi var med andre ord nødt til å
begrense det som skal vises, for at hver og en av de valgte objektene skal få
den posisjonen de fortjener. Jeg håper likevel vi fikk til en ganske fin balanse mellom kunstner og kunst.
Selv om det ble en fin erfaring å delta i kurateringen og å henge opp
denne utstillingen, ble det som sagt også utfordrende. Jeg har opplevd noen dager med en
veldig god dialog mellom oss som ble valgt til å gjøre jobben, og det har
resultert i noen små klare øyeblikk der alt stemmer på både et kunstnerisk og
mellommenneskelig plan. Små «opphøyde» glimt i tiden, hvor et knippe fornemmelser av hva som er mulig, møtes i en nesten ekstatisk følelse i det det faller på plass, og en opplever at en har fått ta i bruk store deler av det en har samlet av erfaringer og kunnskap gjennom et langt
liv som kunstner og menneske.
For noen vil det kanskje virke som flisespikkeri, føleri eller detaljrytteri, når en velger å ty til tommestokk og legge arbeid i å flytte
et bilde et par millimeter til siden og så kjenne på den nesten euforiske følelsen av at nå falt noe på plass, men det er der vi til tider har vært, opplever jeg. Om du så i tillegg tenker at det er med denne respekten en
forholder seg til hvert eneste lille eller store verk som skal stilles ut, så er det mye sjel og følelser som
blir lagt ned i arbeidet en er satt til å gjøre. Samtidig blir det da også en ganske stor utfordring
om noen kommer inn fra sidelinja, og vil forandre på både de små og litt større
smykkene en føler en har fått til, og legge til nye føringer for det en holder på
med.
I vårt tilfelle skjedde nettopp dette. Og jeg opplevde at
det var lite hjelp i hverken motargumenter, eller tydeliggjøring av de retningslinjene
vi hadde gitt oss selv for å oppnå et godt resultat. Noe som etter hvert fikk frustrasjonsnivået
til å stige faretruende mot rødt i undertegnede, fordi jeg opplevde både å bli utsatt
for respektløshet, og å bli minimert som kunstner.
Det som gjorde situasjonen ekstra vanskelig for meg
personlig, var at jeg oppfattet de valgte innspillene som kun velmenende. Så
det ble et sprik mellom det jeg opplevde som utilbørlig inngripen, og det som
ble servert som hjelp. Etter hvert ble følelsene i meg som dette spriket skapte
såpass sterke, at jeg valgte å avslutte dagens arbeid, framfor å gå inn i en
tung konfrontasjon.
Jeg tenker at det å trekke seg ut av en situasjon som har
blitt vanskelig, i blant kan være en fordel. Når følelser er tungt inne, opplever
jeg at det kan være en god idé å utsette det en kjemper for til det mest
turbulente får lagt seg litt. Slik at en får tenkt litt igjennom det som
skjedde, og kanskje også får sett på det hele i et litt annerledes lys; en
mulighet som avstand i tid har en nærmest formidabel evne til å tilføre oss. Og så får en
heller ta opp det problematiske når en får roet seg litt ned. Det betyr altså ikke at en trenger å gi avkall
på det å formidle sin egen opplevelse, sitt syn eller sin vilje, det handler
kun om i hvilken setting og på hvilket tidspunkt en vil bringe det til torgs i form av en kamp.
Med andre ord, jeg opplevde det i dette tilfellet som mer formålstjenlig å trekke meg selv ut, og
på den måten samtidig gi meg selv anledning til å trekke piggene litt inn,
framfor å buse fram med alt jeg hadde av tanker og følelser som allerede hadde
grøtet seg sammen i ei herlig smørje, hvor det lett kunne blitt ganske vanskelig
å skille mellom hva som var hva.
Jeg vet ikke hvordan du som nå har lest disse tankene jeg
har skrevet ned opplever dem, men selv opplever jeg at jeg har klart å omforme
noe som lett kunne endt opp som en tapsopplevelse, til å bli en personlig
seier. Det er ikke sikkert at dét igjen ender med gjennomslag for alle de ideer
og krav som vi som var valgt til å kuratere og forme den nevnte utstillingen ønsker oss, slik at jeg kan stå fullt og helt inne for alle detaljer i det ferdige resultatet. Men jeg står likevel inne for de tanker og de mål vi satte oss, og viljen til å gjennomføre dem. Jeg
opplever også at jeg personlig tok kontroll over meg selv da jeg tok et lite
steg tilbake, i stedet for at jeg mistet den og reiste bust, for så å søke å ta kontroll over alle andre. Og det må jo være en fin erfaring
å ta med seg, og en grei konklusjon som avslutning på en blogg, og ikke minst som en avslutning på en uke med mange fine og rike opplevelser.
Vel møtt til utstilling, med spennende arbeider
skapt av en flott gruppe kunstnere. Vi åpner torsdag den 17.september kl. 17. Lik oss gjerne også på Facebook.
Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens link:
Hvert eneste objekt krever sin plass og sin avstand til det neste. Får det for mye eller for lite av plass og avstand kan det drepe sammenhengen i utstillingen. I alle fall føler jeg det slik. Jeg drømmer om et maleri, men jeg har ikke plass, vegg, farger eller avstand til å ha det hos meg, derfor er det godt at et som ligner veldig kan nytes et sted hvor det plass, vegg og avstand.
SvarSlettLykke til med kurateringen og så gratulerer jeg med utstilling og egenkontroll.
Klem :)
Hei Annemor.
SlettDu har helt rett i det du sier om luft rundt et utstilt objekt. Og siden det var mange arbeider og store forskjeller i uttrykk og størrelse på det som skulle stilles ut denne gangen, måtte vi også forholde oss til slike ting som objektets tema og innhold, farger og kanskje rammer, som får noe å si i forhold til de andre objektenes kraft eller varhet. Pluss at det som står på sokler, bør skape en balanse i forhold til veggenes bruk; det aktive og negative rommet - linjer og tyngde. Så det er mye som skal prøves ut og mye som skal stemme, og ikke gjort i en fei.:)
Takk for berømmingen av egenkontroll. I blant kan det være vanskelig å skille mellom hva som er egenkontroll og hva som er unnvikenhet.:)
Ha en fin helg.:)
Bjørn
lukke til!
SvarSlett:)
marieklem
Hei Marie.
SlettSå kjekt at du tittet innom. Og tusen takk for lykkeønsket.
Ha gode dager.:)
Bjørn
Gode dagar til deg med :)
SlettTakk for det, Marie.:)
Slett