søndag 11. august 2019

Hat er ingen psykisk lidelse.




Søndag formiddag og regn. I hvert fall er det regn ute. Og vått. Inne er det relativt tørt. Om en ser bort fra kaffen jeg har i koppen min og  at blomstene mine har blitt vannet på morgen. Etter hvert blir det vel en dusj på undertegnende også, og den blir rimelig våt, skulle jeg mene. Reine fossefallet.

I går var det lørdag. Da lagde jeg middag til kjæresten og poden hennes, pluss til meg selv. Hvit bacalao. Og den smakte himmelsk. I hvert fall godt. Hvordan himmel smaker vet jeg egentlig ikke. Jeg vet heller ikke om jeg noen gang får oppleve det. Så fram til den endelige oppklaringen, får jeg nøye meg med smaken av god mat. Eller en smak av fugl, som noen sier når vi nærmer oss det fortreffelige, selv om det altså ble fisk i går.

Høsten nærmer seg. Ferien er for de fleste kanskje over. Nå blir det hverdag som gjelder en stund framover. For min del blir det mye atelieret som blir stående i fokus denne høsten. Og jeg føler jeg har fått ladet batteriene skikkelig i løpet av ferien, så jeg er ved fatt mot, som en sier. Det er mye å se fram til. Jepp, psykisk og fysisk syke mennesker med diverse utfordringer kan også se fram til noe. Til og med de som opplever at mange dører er lukket, kan se fram til noe. Svigerfar, for eksempel, ligger på sykehjem, men ser fram til besøk. På et sykehjem skjer det ikke så mye. Dagene går mest med til rutiner. Så et besøk som kanskje har med noe godt å bite i kan bli en høydare. Slik er det for meg også, selv om jeg ikke er på sykehjem. Helsen har stengt en del dører, men noen står fremdeles åpne, og jeg kan velge å gå over terskelen for å se hva som er på andre siden. Om jeg vil. Og våger. Det er ikke alltid jeg våger det jeg vil, så begge deler må falle på plass før det skjer noe. 

De gangene jeg ikke våger det jeg kjenner at jeg vil, ender jeg opp med fullt fokus på alle de stengte dørene i livet mitt. Når jeg våger, begynner jeg å fokusere på dem som står på gløtt. Ting henger gjerne sammen. Har en fokus kun på dritt, smaker det meste av dritt.

Én dør jeg snuser litt på for tiden, som har en litt annen duft enn dritt, er inn til gallerier. Så nå holder jeg på å lage i stand litt cv, bilder og noen ord som følge, så får vi se hva det kan lede til. I tidligere år da jeg arbeidet som pottemaker, var jeg ikke så opptatt av dette med utstillinger og gallerier. Det handlet mest om matauke, og derfor fungerte det best å levere produktene mine til butikker som solgte kunsthåndverk rundt om kring i landet. Det var de som kunne dette med å selge. Selv er jeg dårlig på den delen. Jeg liker best å gi bort ting. Jeg har kunstutdannelse, men null utdannelse innen salg. Likevel, selv uten utdannelse innen salg og markedsføring, erfarte jeg kjapt at en utstilling jeg kanskje brukte et halvt år på å få i stand, ikke nødvendigvis genererte så mye inntekter, selv om det kunne styrke egoet. Men et ego gir lite næring til annet enn seg selv. Og siden jeg hadde hus og unger og forpliktelser, måte jeg velge inntektene den gangen. Nå, er det litt annerledes. Og jeg kan lage det jeg vil. 

Nok om det.

Nylig har det vært skrevet en del i avisene om skyting og drap. Stort sett har det vart masseskyting i USA, men nå ble det skutt her hjemme også. Når slikt skjer, bruker Sylvi Listhaug og Frp å være raskt spå banen for å fordømme og skrike på mer politi, samtidig som de legger ned nærpolitiet over hele landet. Men denne gangen var det ingen muslimer å fordømme, for angriperen angrep en moské, og var slik det ser ut å være en nordmann med riktig herkomst og hudfarge. Så da ble det stille fra Listhaug og Co., i hvert fall så langt jeg har sett. 

Trump, derimot, er sjelden stille. Og etter siste skytingen der borte i de mer eller mindre forente statene, angrep han de som har en psykisk lidelse, og kalte dem farlige. Noe som sier mer om Trumph enn de psykisk syke, siden psykisk sykdom er så mangt, og siden veldig mange vil slite med noe som kommer under den paraplyen en eller annen gang i løpet av livet, eller har noen i familien som vil slite. De færreste av alle disse menneskene vi ale kjenner er nok farlige. Selv opplever jeg ikke meg selv som veldig farlig. Ikke andre i min nærhet som sliter opplever jeg som farlige heller, og jeg har møtt og kjenner mennesker med schizofreni, bipolaritet, angst og depresjoner, bare for å nevne noe. Ingen av dem har skutt noen, så vidt jeg vet. Jeg tror neppe noen av dem kommer til å skyte noen heller. Så det Trump sier er like dumt som det ville vært om han sa at alt skyldes fysisk syke mennesker. At de er farlige. Enten de har diabetes eller vondt i ryggen eller kreft. Men de fleste forstår jo at det ikke er noe sammenheng mellom fysisk sykdom og massekyting, selv om en en eller annen angriper har vondt i ryggen. Så det handler nok om enkle løsninger, noe som skal gi et skinn av handlekraft og vilje og et felles fiendebilde, og ofte på bekostning av svake grupper. Både i USA og her. Slik som at syke er kun en økonomisk belastning og innvandrere er roten til alt vondt. Mange "gode nordmenn" hater jo dypt og inderlig både uføre og folk med annet språk eller hudfarge. Akkurat som den unge mannen som begynte å skyte i Moskeen var full av hat. Men hat er ingen psykisk lidelse.


Det regner i Bergen i dag. Kanskje regner det der du bor også. Men inne er det jo som sagt tørt, og gjerne varmt, og de færreste av oss opplever at noen stormer inn og begynner å skyte mot oss i vårt varme og tørre. Så vi har det jo ikke så verst, ikke på den måten. Og slik er det heldigvis utenfor vårt lille rede også. Det er ikke så verst der, selv om det regner i blant. Hvordan vi skal hindre at det tross alt skjer noe dritt, vet jeg ikke helt, men å fremme rasisme og fremmedhat, er nok ingen god løsning. Å forsøke å gjøre mynt på mennesker som har fått en utfordring hjelper nok heller ikke så mye. I det hele tatt bringer vilje til splid lite godt med seg. Splid er et dårlig lim for et samfunn, og bør ikke nøres opp under verken av deg eller meg eller Listhaug og Co.. Enten det handler om tro, politisk ståsted, helse eller hudfarge.

Bildet er av gårsdagens baccalao. 

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:



2 kommentarer:

  1. Godt skrevet! Skytevåpen er farlige. Hat er farlig. Kanskje Trump skulle tenke litt på det!?
    Psykisk sykdom er lidelse. For de aller fleste som lider av det går det aller verst ut over dem selv, slik det er med alle sykdommer.
    Lykke til med kunstutstillinger i høst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, KKvinneblogger. Så koselig å høre fra deg.:) Og takk for lykkeønskene. Håper du har gode dager, og fortsetter med å ha det.:)

      Slett