fredag 11. mai 2018

Har du ingenting å skryte av, kan du alltids skryte på deg noe.




Da jeg vokste opp, ble jeg fortalt at dyrt er bra. Dvs at dyre ting har bedre kvalitet enn ikke fullt så dyre. Og selv om det kanskje ikke ble like tydelig uttalt, fikk jeg også med meg at rike mennesker var bedre enn fattige mennesker. Noe jeg ikke nødvendigvis var alene om å bli forledet til å tro. Derfor ble det viktig å vise at en hadde penger. Uten at noen visste om det, ville det jo ikke høste respekt eller misunnelse. Så det å bruke penger, er en god ting. Gjerne kaste dem rundt seg.

Så, med dette som et bakteppe, her er et lite tankeeksperiment: 

Hva om du fikk tilbud om å betale en ekstraskatt, eller en ekstra avgift, på noe du allerede har betalt for eksempel moms på. Dette noe kan være hva som helst, for eksempel ei dyr jakke. Som bevis på at du har betalt, får du en liten oblat du kan feste til jakken din, med en liten tekst på, hvor det kan stå ting som at du tilhører frimurerne, at du er en kjekk kar, en som har mye penger, at du jobber med fisk eller er lege. Nesten hva som helst kan få stå på merket. Har du ingenting å skryte av, kan du skryte på deg noe. Du velger selv, innenfor en ramme som mottakeren av pengene dine har valgt, så du ikke støter noen eller oppfattes som en oppvigler. Men det er jo greit, for hele poenget er å skille seg ut, så du er synlig blant resten av røkla. Ikke synlig fordi du gjør noe bra eller av verdi for noen, men kun fordi du bærer skiltet ditt på jakka og derfor kan vise til at du har betalt en ekstra skatt på et merke du ikke trenger. Høres dette fristende ut?

Vel, da slipper du å lete lenger. For i dag har staten økt inntekten sin med mange millioner ved hjelp av en slik ekstra avgift. Folk står i kø for å få betale ni tusen kroner mer i skatt. Bare at de ikke fester beviset på jakka si, de fester det på bilen, i form av personlige bilskilt. Om noen til nå har valgt et skilt med teksten STUPID, vet jeg ikke, men hvis ikke er muligheten der for deg. Koster bare ni tusen. Og det varer i ti år. Da må du kjøpe nytt. Så da er du oppe i atten tusen.

Selv vil jeg nok ikke betale flere tusen kroner for et ekstra skilt. Jeg betalte tross alt for det jeg har da jeg registrerte bilen min. Dobbeltbeskatning blir latterlig i mitt hode. Og det forundrer meg at det finnes noen som i disse tider med skrik og skrål og motstand mot for eksempel bompenger, frivillig betaler ni tusen i ekstraavgift for noe som i beste fall fungerer som "morsomt" eller keiserens nye klær, og i verste fall kun som å sverte baken og gå naken. Men sånn er det altså. Folk betaler villig og kjører rundt med fanen høyt hevet. Stolte som faen.

Folk er gale, skrev jeg i mitt forrige innlegg. Da med henvisning til menn som ikke får sex, og føler seg som offer av den grunn, mens de hater kvinner og menn med navn som Chad, gjerne intenst og svart. Incels, kaller de seg. Her kan du se en diskusjonsside de bruker. Bare å melde deg inn om du føler deg kallet.

Jeg vet ikke om noen av disse mennene som ser på seg selv som Incels, kunne fått åpnet øynene på kvinner rundt om kring ved hjelp av et bilskilt, slik at de feminine ble oppmerksomme på deres maskuline fortrinn. Men reklame og markedsføring har vel noe for seg, hvis ikke ville media neppe flommet over av spillreklamer som frister med gull og grønne skoger. Så det er kanskje verdt et forsøk. Det er ikke alltid hva du har som teller, men hva du kan få andre til å tro på. Det er det som er hele utgangspunktet for bondefangerier. En må bare holde tunga rett i munnen og velge de riktige ordene. Et bilskilt med INCELS ville for eksempel kanskje ikke gi den ønskede effekten. Kanskje heller ikke HORNY. Men en vet jo aldri før en har forsøkt.

Bildet er fra en plakat for en utstilling jeg satte opp en gang.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar