torsdag 17. mai 2018

Gratulerer med dagen!




Så var det blitt 17.mai nok en gang. Sola skinner fra en blå himmel og bjørka står grønn. Så alt tegner til å bli en bra dag. For egen del blir det likevel ingen tur inn til sentrum og folkehavet, jeg beveger meg sjelden der folk stimer, men vi samles store og små til en middag hos kjæresten senere i dag, slik vi gjør hver 17.mai. Det er tradisjon nok for meg.

Det er mange som har tradisjoner de gjerne vil oppfylle på merkedager. Og det synes jeg er litt bra. Tradisjoner gjør at en ikke trenger å finne ut av hva en skal gjøre på nytt hver gang, det blir litt som med rutiner, valget er allerede tatt. Samtidig skaper ofte tradisjoner et fellesskap, om tradisjonen ikke er å være alene og ikke forholde seg til resten av verden.

Selv om en har egne og sterke tradisjoner en ønsker å verne om, er det en god ting om en klarer å se forbi dem, og tillate andre å ha sine tradisjoner også. Samtidig er det fint om en klarer å skille mellom hva som er tradisjoner og hva som er noe helt annet. Om en for eksempel hisser seg opp over at det går noen nye landsmenn i 17.mai toget, så er det kanskje ikke gode tradisjoner som er retningsangivende for skrålet. Uansett er det i hvert fall ikke et stort og varmt hjerte som styrer slike følelser og holdninger som i blant kommer til uttrykk. Det er vel heller et gjerrig hjerte som snurper seg litt sammen og har mistet det meste av elastisiteten sin.


Nok om det. Det blir et kort innlegg i dag. Jeg ville bare legge igjen en hilsen på dagen, og ønske deg en fin 17.mai feiring, uansett om du tilbringer den sammen med noen eller om du sitter alene. Og er det slik at du faktisk er alene, og attpåtil synes det er noe dritt, så er du akkurat her og nå i hvert fall litt sammen med meg. Det er ikke mye, men likevel er det noe. Og vil du si noe om hvordan du har det der du er, så er jeg her.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar