I dag vil jeg si noe om det å lytte. Og det er jo litt
morsomt, oppdaget jeg i det jeg begynte å hakke på tastaturet, siden jeg her og
nå er i gang med å fortelle noe, igjen (humoren min kan i blant være litt sær).
Trøsten min får være at det jeg en gang har lyttet til ligger et sted inne i
det jeg vil fortelle om. Slik at det tross alt finnes en tråd der.
Hver gang jeg leser en eller annens blogg, så lytter jeg.
Hver gang du leser her på Vannlandet, så lytter du. Men hva vi gjør med det vi
lytter til er en annen sak. Om vi slipper det inn. I hvilken form. Med hvilken
sensur og fargefilter. Noen ganger må vi for eksempel stenge av, fordi følelsene våre vekkes
på en måte vi ikke liker, orker eller våger å stå i. Andre ganger velger vi å tilpasse
det vi lytter til, henge på en hale av egen overbevisning og forsvar, slik at
det passer overens med det vi selv har på hjertet. Våre egne sannheter. Noen ganger blir det vi lytter til også som en
bekreftelse på noe bra, fordi det framstår som uspiselig eller helt feil, noe
vi ikke vil være med på. Det vil si at
det fungerer som en kontrast eller motsats, slik at våre egne verdier blir synligere. Uansett medfører lytting både potensielle
kostnader og gevinster.
En av murene vi må over når det kommer til det med og
virkelig lytte, går det an å kalle kontroll. Kontrollbehovet vårt er oppegående
og i full virksomhet. Om vi ikke sover. Men egentlig kanskje også da. For hvor
ofte forsøker vi ikke å få kontroll på noe i drømmene våre. Vi jager og jager,
gjerne uten å lykkes.
Selv er jeg ofte der at når noen forteller meg noe, kan jeg
være på to steder på en gang. Jeg lytter, men holder samtidig på med å forme en
mening eller et svar som skal imøtegå det jeg blir servert. I form av en bekreftelse
eller en motstand. Dette gjør at det forsvinner nyanser i det som blir
formidlet til meg. Fordi hovedfokuset før eller siden lett ender opp med å ligge ved det jeg
selv ønsker å formidle. Jeg er med andre ord på et plan med barn, som reagerer
med et: jamen! Uten egentlig å ha tenkt over ting, men har fokus på hva det
selv vil, sine egne behov.
Som for alle som har noe i livet sitt som er tjent med utviklingsmuligheter,
har også jeg opplevd at spontant og automatisk forsvar er en dårlig
strategi. For eksempel i forhold til kunsten min. Fordi jeg går glipp av noe som kunne gjort en forskjell i arbeidet
mitt. Og de gangene hvor denne mekanismen får raskest respons, er når følelsene
mine trigges. Gjerne kombinert med at jeg tror ting. Når jeg tolker det som blir
sagt ved hjelp av følelser knyttet til gamle erfaringer. Resultatet av denne
sammenkoblingen ender gjerne opp med at jeg leter etter motiver bak det som
blir sagt til meg. Som i at jeg utsettes for en dobbelkommunikasjon. Og dette
tar selvfølgelig noe av fokuset vekk fra lyttingen. Jeg slutter å være åpen. Så
i stedet for å suge til meg noe jeg kunne brukt tid på å vurdere og eventuelt
nyttegjort meg, ender jeg opp med å bli en mur av spontant forsvar hvor lite
slipper gjennom.
Nå kan det jo selvfølgelig hende at jeg blir utsatt for
dobbelkommunikasjon, eller det jeg liker å kalle for ambulerende motiver. Det
gjør vi alle fra tid til annen. Men det kan jeg likevel ikke gjøre noe med. Det
eneste jeg kan gjøre noe med er meg selv. Og hvordan jeg forholder meg til det
jeg lytter til. Jeg kan gjøre noen grep i forhold til det å søke kontroll. Når,
hvor, hvor mye og over hva. For jeg trenger ikke å kontrollere alt bestandig,
og jeg kan velge mine kamper. Så når noen mener noe annet enn meg selv, kan jeg
tenke over det og ikke gå spontant og automatisk i et forsvar, som gjerne
bygger på gamle erfaringer framfor viljen til nye, eller en lengsel etter nye.
For noen dager siden snakket jeg med noen om musikk. Og jeg
nevnte et musikkstykke som gjør meg fysisk dårlig. At noe gjør meg dårlig er jo
grunn til å ligge unna, er det lett å tenke. Og jeg burde i hvert fall ikke
rent moralsk forsøke å presse det på andre. Kanskje jeg i stedet heller burde
verne andre mot det.
Dette kan fort bli til en sannhet, som gjør at en ikke vil
lytte til andre sannheter. Og i hvert fall ikke gi noen mulighet til å lytte til musikken, i dette tilfellet.
Samme hvor mye kunst den er, og samme hvor viktig innholdet eller budskapet i
den er.
Slik er det i blant med det jeg selv lager også. Jeg har
opplevd at mennesker blir fysisk syke av maleriene mine. Og jeg lytter til dem
når de forteller det. Men jeg klarer ikke å se at det å lytte må være det samme
som å underkaste seg en vilje. Noe vi ofte kobler det opp mot. ”Du hører ikke på
det jeg sier”, kan vi ende opp med å bli fortalt. Ikke fordi vi ikke lytter,
men fordi vi ikke er enige. Og når den som vil ha deg til å skifte mening
kanskje kommer litt til kort i sin formidlings- og overtalelsesevne, tar ting
gjerne raskt form av et angrep. ”Du forstår ingenting!” Noe som igjen lett trigger
et motangrep. Og så er vi i gang. Med å formidle. I stedet for å lytte. Til
noe, som kanskje kunne vist seg å ha en verdi. For noen. Kanskje for meg.
Kanskje for deg.
Dagens maleri heter Prometheus. Det kan virke litt vondt.
Eller ekkelt. Hva vet jeg om dine følelser, jeg sliter nok med å finne ut av mine egne. Men i en liten greie jeg lagde en
gang, følges maleriet av denne lille teksten:
”Og en pike sa:
Om vi legger sårflatene
mot hverandre gror vi lett sammen”
Ha en fin dag.
Bjørn
Helt på sidelinjen og sikkert bak mål.
SvarSlettUten relevans,
kanskje du tror jeg er snål?
I dag så jeg en vakker klode,
søylen som bærer
midt i det rå.
Såre øyne i et
uventet hode -
et insekt på vei -
hvorhen?
Mormorklem
Snål er bra. Det samme er forundring.:)
SlettFor meg finnes det en vei mellom vepsens spise brodd og det mest sårbare i oss. Som kanskje er mulig å tilbakelegge om sårbarheten vises fram, men ikke alltid er nødvendig likevel. Det finnes millioner av små skjøre såpebobler i verden. Vi trenger ikke å sprekke dem alle, bare fordi vi kan.
Fin kveld til mormor.:)
Bjørn
SvarSlettJeg synes kanskje måten du problematiserer lytting på er litt vanskelig, spesielt fordi du stiller så strenge krav til hva du og den som formidler skal få ut av lyttingen. Det er jo opplagt at vi møter hverandres budskap med et personlig filter basert på våre egne erfaringer.
Når det gjelder kunst, blir dette ultratydelig. Litt fortegnet kan man si at god kunst spekulerer i uklarheten som ligger i rommet mellom kunsten og den lyttende.
Jeg kom til å tenke på min egen amatørkunst- aktivitet i forbindelse med det du skrev om å få kontroll over drømmene. Det jeg driver med har som hovedutgangspunkt en overbevisning om at vi er dyr/ lever svært nær noe psykotisk alle mann. Dersom vi ikke temmer dette, kastes vi ut i en ordløs, kanskje dyrisk virkelighet som kan bli veldig smertefull for oss. Jeg tror ikke menneskene kan tenke helt fritt, for da mister de seg selv til det dyriske og til drømmen. Diktene mine er forsøk på ordne og forstå verden og erfaringer jeg har gjort meg, slik at det kaotiske holder seg på avstand (det behovet er det sikkert mange skrivende som kjenner igjen). Jeg har en blogg der jeg pleier å legge ut det jeg produserer.Jeg pleier å stenge bloggen dersom jeg får mer enn fem unike treff på den (det har jeg nesten aldri). Jeg er en privat type, men har et formidlingsbehov. Der ser man: Det är svårt att vara människa.
Hei Anonym.
SlettHer var det mye spennende tanker. Og jeg kjenner at jeg må konsentrere meg for å følge deg i dem. Og akkurat det er litt moro og litt utfordrende på en gang.
Å bruke ord til å forstå og finne orden kjenner jeg meg igjen i. Enten det er via en blogg som her, eller gjennom andre skrivearbeid. Og for meg er det viktig. Jeg trenger den veiviseren for meg selv. Men jeg tenker ikke at alle må være enig i det jeg skriver eller mener eller tror, jeg tenker mer at det jeg deler er en bitte liten stemme oppi alle andre. Om det får noen til å tenke egne tanker av det slik som du nå, føler jeg at også min stemme har gjort nytte for seg. Det blir på samme måte når jeg maler et bilde.
Om du føler for det, så legg gjerne igjen en link til bloggen din om du titter innom igjen.
Ha en fin mandag.:)
Bjørn