fredag 26. januar 2018

Gis bort. Gratis.






Det er fredag. Inne er det godt og varmt, men ute har det regnet et par dager. Det førte til at snøen vi hadde fått forsvant. Jeg gråt ikke over det. Men i dag det la seg et tynt snølag igjen. Jeg satser på at det forsvinner kjapt denne gangen også. Snø gjør seg best på bilder og tv. 





I dag skjer det ikke så mye på min front. Jeg skal tømme et skap, handle inn til helgen og lage noe varm mat til fredags-tv. Men det holder for meg. Senere i helgen skal jeg lage en diger gryte med hvalkjøtt. Jeg kom over noe av sorten som ikke var for dyrt her en dag, og kjøpte inn to kilo. Så dette gleder jeg meg til. Hvalkjøtt er godt, selv om det for noen kanskje ikke er helt politisk korrekt å spise det.

Skapet jeg skal tømme kan du se på bildene over her. Jeg planlegger å ominnrede litt på hobbyrommet mitt, så det skal gis bort. Blir lagt ut på Finn en av de nærmeste dagene. Men trenger du et gratis skap, bor i Bergen og har folk som kan bære det ut og frakte det til deg (selv kan jeg ikke bære pga lungene mine), så er det du som kan få det. Skapet er 190 cm høyt, 131 bredt og 54 dypt, og det veier en del. Bortsett fra en bitte, liten overfladisk skrape som jeg oppdaget da jeg gikk det etter i sømmene, er det pent behandlet. Skrapen går det sikkert fint an å gjøre noe med. Bitte, litt, brun skokrem eller lignende skulle fikse det.





Å ominnrede er moro. Selv om det koster noe i form av jobb. Det er litt som i politikken for tiden. Der blir det også litt ommøblering. Giske og Riise er allerede ute, og det forundrer meg ikke om flere kommer til å gå samme veien. Hva som skjer med dem på toppen, er mer usikkert. Enten det gjelder Siv, som nok en gang har gått på et spontant og velplassert hukommelsestap, Erna som ikke gir de anklagede innsikt i hva som er varslet om dem, eller Støre. Sistnevnte beskyldes nå for ikke å ha gitt Giske rom til å forsvare seg. Men disse som vagler seg aller øverst sitter vel støtt, får en regne med. Det er jo ofte slik det ender. Jeg kan ikke hjelpe for at jeg tenker at det er minst like mye som nå forties som det som kommer fram. Lyden av taushet runger fram og tilbake mellom hevede pekefingre og toede hender, mens alle måker for sin egen dør. 




Noe av det jeg selv synes er merkelig, er at de samme partiene som nå opplever at støtende oppførsel blir synlig, i stedet for å bannlyse alkohol på egne sammenkomster, ønsker å gi oss  lettere tilgang på alkohol, via lengre åpningstider. Selv om det har vært en udiskutabel kobling mellom rus og oppførsel i egne rekker.  Men det handler vel om penger. Noen skal tjene litt mer, mens du skal kjøpe mer. Det meste kan ofres på Mammons alter. Og i dag kan en lese i BA (bak betalingsmur) at noen vil ha alkoholservering ved Bergen Kino. Oh, yea, akkurat det vi trenger.




Nok om det. Sola har snudd og nå gå det mot vår. Og på atelieret driver jeg og lager noen abstrakte bilder for tiden. Minimalistiske. Det startet famlende, men etter hvert har jeg funnet en retning som kanskje kan ende i noe jeg liker. En må bare stå i det en stund. Rom ble ikke bygget på en dag, sies det jo. Og slik er det med mye. Enten en skal ominnrede et rom, etablere holdninger, sile ut svarte får i politikk og arbeidsliv, eller skape kunst. Det krever vilje og stamina om resultatet skal bli bra. Det er lite som kommer rekende på ei fjøl. Det må i så fall være noe skrot. Eller boss, som de sier i Bergen. Når det regner som mest.

Og da har jeg i grunnen fått tømt meg for det jeg hadde på hjertet denne gangen, så nå runder jeg av.




Jeg har vist de fleste av dagens bilder tidligere, men det er vel få som dør selv om jeg gjør det igjen. Det øverste maleriet kaller jeg nå "The future strikes back". Nummer to kaller jeg "The walk of shame". Nummer tre fikk tittelen "Yearning", det fjerde Flashbulb memory Nr.1, mens det siste har jeg akkurat begynt på, og det vil antagelig ende opp med å hete "Lost in translation".

Ps. Etter å ha skrevet ferdig dagens blogg, har jeg nå tømt skapet, og oppdaget en liten stripe etter noe tørr, grå maling i nederste hylle. Vil vel dekkes til når det legges noe i hyllen. Kanskje kan det fjernes også. Er et ganske tynt lag. Antagelig noe farget vann etter at jeg rengjorde et malebrett litt for dårlig og det ble lagt der.)



Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:





2 kommentarer:

  1. God helg :) Skraper får både skap og mennesker, noen skraper kan tas bort, andre ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det med skraper, Annemor. De skiller ikke mellom konge og tjener.

      Ha en fin helg.:)

      Bjørn

      Slett