tirsdag 25. juli 2017

Ferietid.



Det har vært stille på Vannlandet noen dager. Det skyldes at kjæresten og jeg har hatt oss en liten ferietur. Og siden jeg ikke er en stor tilhenger av oppdateringer verken på bloggen eller på sosiale medier som forteller at leiligheten min nå står tom og til fri benyttelse, har det altså blitt litt stille. Men nå er jeg hjemme igjen, etter noen dager på Sørlandet for å besøke yngste datteren min, og en tur til Østlandet for å hilse på søsknene mine.









En liten ferie var kjekt. I Kristiansand bodde kjæresten og jeg på hotell, og nøt det, mens i Oslo bodde vi hos ene søsteren min og hadde det helt ypperlig der også. Og selv om det kan bli litt mye prat og støy for en aleneboer som er vant til en del stillhet, gikk det veldig bra.





Når jeg skal gjennomføre slike ting som en ferie, blir alltid dette med angsten min et tema. For hvordan vil det gå med den. Men denne gangen gikk det helt fint. Ikke noe angst verdt å snakke om. Selv om det ble mye sosialisering. Blant annet var vi på hytta til yngste datteren min sine svigerforeldre, og hilste på dem for første gang. Og det ble ikke noe angst der heller. Bare koselig hele veien. På hytta ble vi servert både reker og krabbe i hauger jeg sjelden har sett make til. Og det var ikke kun kjæresten og jeg som var invitert. Eldste datteren med barn og samboer pluss to søskenbarn av henne hadde også tatt turen sørover. Så det ble mange rundt bordet, og ble en veldig fin opplevelse, synes jeg, og derfor en erfaring som gjør at det kanskje blir lettere å gjøre noe tilsvarende en annen gang. Så takk til dere som stelte i stand så fint, og tok oss så vel imot.

I Oslo var vi samlet alle fem søsknene hos broren min, og jaggu ble det ikke rekeaften der også. Og vin. Bare ikke på meg, siden jeg var sjåfør. Så takk til dere som stelte i stand her også. Det er lenge siden vi alle har vært samlet - fire år, tror jeg - så det var veldig kjekt. Håper det ikke blir like lenge til neste gang.





Nå er jeg altså tilbake i Bergen. Og jeg kjente at det ble litt stille rundt meg da jeg kom hjem. Men det er vel en overgang. Livet er jo ikke så verst for tiden her heller denne sommeren, kjenner jeg. Planen framover nå er å fortsette ferien på denne kanten, og kanskje få til noen fisketurer sammen med kjæresten, om været holder. Og går ikke det, har vi jo en flott by som ligger og venter, med både restauranter og teater og kinoer, så det burde være mulig å komme seg ut av døra og få litt input nå når angsten holder seg litt rolig. Å sitte inne hele tiden og se på idiotkassa, framstår som litt kjedelig nå, føler jeg. Men noen turer på apostlenes hester i Guds frie blir det vel også på oss.

Og se, da ble det litt blogg i dag. Den ble ikke så lang, men det ble da noen bilder fra ferieturen vår. Og det er ikke verst det helder.

Øverste bildet viser sjømatbordet på hytta utenfor Kristiansand. Fontenene, kanonen og ølet (fant et glutenfritt) er fra byvandringer der sørpå. Hyttebildene forklarer seg vel selv. Og de to siste er fra hvor bror min bor, i vannkanten på Slemmestad utenfor Oslo.

Ha en fin dag.

Bjørn


Dagens link:




2 kommentarer: