fredag 26. mai 2017

Ut og spise.



I kveld skal kjæresten og jeg ut og spise middag. Jepp, jeg inviterte henne for et par dager siden, da hun hadde gjort unna årets eksamen i gammelgresk, og det skal bli kjekt å gå ut sammen.

Det er ikke ofte jeg inviterer henne ut. Noe det selvfølgelig er grunner til. For det første er det dyrt å spise ute, for det andre er hun mamma med hjemmeboende barn, og for det tredje er sånne greier til tider utfordrende for angsten min.

Nå vet jeg jo at det som hjelper mot den formen for angst som jeg er mest plaget av, er å utfordre den. En kan jo kalle det å trene. Dvs gjøre det som er vanskelig om igjen og om igjen, til det blir lettere. Men akkurat det å trene på restaurantbesøk i hytt og pine, vil jo belaste det pekuniære balansepunktet jeg forsøker å opprettholde rimelig markant og negativt, så der har du den. Løsningen for meg blir da å gå på steder hvor jeg har gått før og har råd til, når jeg en sjelden gang går ut. Og for oss ender det da gjerne opp med kinarestaurant, Peppes eller Egon. I kveld blir det Egon. Du kan se menyen her

Disse stedene funker for meg, siden de også har et godt utvalg av glutenfri mat, som jeg er avhengig av pga cøliaki. Så får vi heller leve med at det kanskje ikke er de mest eksklusive etablissementene, men siden jeg aldri har vært eller noen gang blir del av fiffen, er jo ikke det noe å henge seg opp i uansett. Jeg har ikke som mål verken å bli sett eller å stige i gradene som definerer status. Jeg går ut for å ha det koselig sammen med kjæresten og for å ete noe godt som jeg attpåtil blir mett av, og det stopper ved det.

Jeg vet at det finnes folk med angst som leser bloggen min. Og de skjønner sikkert hvorfor restaurantbesøk kan være utfordrende. Men, det er altså ikke umulig, siden til og med jeg kan klare det i blant. Et lite triks en kan benytte seg av, er å sondere terrenget en smule på forhånd. Enten ved å ta et streif forbi spisestedet, kaste et blikk inn, eller ta en titt på nett. Det gir litt forutsigbarhet. En kan også velge å gå på en dag og et tidspunkt hvor det kanskje ikke er helt fullt, om mye mennesker er et problem. En kan til og med bestemme seg for hva en vil velge fra menyen på forhånd, siden en ofte kan finne den på nett. Det kan være en god ting, om det å velge mens kelneren venter er et problem, eller om angsten din for eksempel er knyttet til en spiseforstyrrelse.

Selv om jeg selv ikke har problemer i retning å velge fra menyen, eller mat og spising generelt, kjenner jeg folk som har eller har hatt det, og vet derfor hvor kinkig det kan være for dem å skulle ta det valget det er å skulle gå ut og dele et måltid med noen. Det kan ta stor plass blant følelser og tanker i lang tid, før dagen for å gå ut endelig er der, slik at en kanskje har blitt rimelig på tuppa, og angsten blir stor under måltidet.  

Jeg tenker at alle avgjørelser som er tatt på forhånd kan lette på angst og andre følelser, slik at en faktisk kan komme seg igjennom et måltid på et vis som gjør det mulig å gjenta opplevelsen en annen gang. Dvs begynne på en god spiral. En trenger jo heller ikke å velge en fireretters, selv om noen andre gjør det. Selv velger jeg for eksempel ikke en øl til maten, selv om kjæresten gjerne gjør det. Jeg liker ikke øl til maten, jeg blir bare full i magen av det. Dessuten blir det gjerne til at jeg kjører, og øl og bil er jo en dårlig kombo, som vi vet. Så jeg drikker vann. Å drikke vann gjør meg ikke merkelig. Det finnes andre ting ved meg som er langt merkeligere, tror jeg.

Sliter du med angst og bor i Bergen, kan du finne hjelp og fellesskap hos Hieronimus.

Mer enn dette hadde jeg ikke på hjertet i dag. Så nå runder jeg av, mens jeg gleder meg til en god middag sammen med kjæresten min i kveld. Jeg håper du også har noe å glede deg til. Om ikke annet, så er det meldt fint vær i Bergen i morgen. Yeiii.

Grunnet tilgang på få bilder av annen mat enn den jeg lager selv, falt valget på det du ser øverst i dag. Det viser en dessert, som jeg spiste på  Oseana kunst og kultursenter for noen år siden, da atelieret hvor jeg jobber hadde vår årlige sommertur rundt omkring til kulturperler eller utstillinger av ymse sort. Både desserten og middagen smakte utmerket, mener jeg å huske.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar