fredag 12. mai 2017

Det meste kan kastes.




For noen dager siden, skrev jeg på Vannlandet at jeg skulle lage scones med pære. Det har jeg nå gjort, og de smakte godt. Arbeidet bar med andre ord frukter, og nå har jeg scones lagret i frysen som jeg kan tine kjapt i microen, om jeg har lyst på en godbit. Her er oppskriften. Selv lagde jeg en glutenfri versjon med to tredjedeler grovt mel, og en fjerdedel fint, siden jeg har cøliaki.



Når det gjelder andre ting jeg har sagt eller tenkt at jeg skulle gjøre, så er det ikke alltid like enkelt. Mye har en tendens til å bli utsatt. Alternativt at det aldri blir tatt tak i what so ever. Og det er ikke alltid jeg har en god grunn til prokrastineringen. Ofte handler det om tiltaksløshet. Eller latskap. Men jeg har blitt flinkere med årene. I hvert fall får jeg gjerne unna det som ligger nærmest overflaten, og er mest synlig. Slik som på kjøkkenbenken og i oppvaskbenken. Det skyldes at jeg har etablert en rutine, så jeg vasker alltid opp underveis mens jeg lager for eksempel middag, og tar resten med en gang jeg har spist. Jeg tenker ikke lenger over om jeg skal gjøre det en gang. Rutinen er godt innarbeidet.

Men, fremdeles har jeg esker på loftet med skrot som fulgte med da jeg flyttet inn her jeg bor for ti år siden, og som nok aldri har blitt åpnet en gang. Jeg har få konkrete minner om hva de inneholder. De bare står der. I tillegg står det ting igjen i skap og boder etter døtrene mine, som har flyttet ut og etablert seg på egen kant. Uten at det noen gang vil blir brukt til noe. Det bare er der. Og tar opp plass. Mye av det vil nok bli liggende til jeg bæres ut av leiligheten med beina først, om jeg ikke flytter til et annet sted før den tid. Livet mitt har inkludert mye flytting, så hvorfor skulle det stoppe nå.

Jeg tenker at selv om jeg skulle ende opp med å flytte igjen, så vil likevel ikke alt jeg ikke trenger bli kastet. Mye av skrotet vi antagelig følge med til et nytt sted. For det er et tiltak å sortere alt. Mye lettere og bare ta pappeskene og lempe dem i en bil, og så inn i en ny bod.



Grunnen til at jeg skriver dette i dag, er at jeg i går så at en facebookvenn hadde tatt tak i det jeg snakker om. Skrotet skulle bort. Det inspirerte meg litt. For i det siste har jeg tittet litt på muligheten for å gjøre noe tilsvarende her. Vi snakker tross alt ikke om lastebillass. Det er begrenset hvor mye jeg har å gå igjennom. Men så er det der med å få det videre. Få det over til en bossplass, eller søppelfylling, som de sier østpå. Og det er bare så jævlig booooring.

Jeg er ganske sikker på at et solid jafs av hva jeg eier, kunne vært kastet. Ikke bare skrotet. For hva skal jeg med fire, fem øser og stekespader, for eksempel. For ikke å snakke om en stabel gamle stekepanner med slitt belegg, som samler seg opp i et skap. Og de gamle dressene jeg ikke lenger bruker, hvorfor henger de fremdeles og tar opp plass? Og trenger jeg egentlig kvitteringene på betalt strøm fra årevis bakover i tid?

Det er mye en kunne gjort. Ikke alt er like viktig. Det at det står noe skrot på loftet er kanskje av det mer uviktige. Men en dag må det bort. Og om ikke jeg har sortert ting, må mine etterlatte gjøre det. Det hadde vært greit å i hvert fall vite litt om hva de vil finne.

I påsken døde min far. Og noen må tømme leiligheten hans. Gå igjennom ting og tang. Det blir ikke meg. Jeg er i Bergen og min far bodde på Østlandet, og vi hadde ikke hatt noe med hverandre å gjøre på mange år. Ikke ønsker jeg å eie noen av hans eiendeler heller. Så noen av mine søsken som bor nærmere, pluss hans kone nummer to sine barn som er felles arvinger med oss, tar jobben. Jeg tenker at mye vil bli kastet. Ting han har samlet og stuet bort gjennom år. Ting som er totalt uten verdi. Mens det som kanskje har en verdi blir solgt. Til alt er ryddet vekk. Og så var historien om min far over for godt.

Dette var det jeg tenkte på i dag. Jeg tenker så mangt. Det er mye lettere å tenke enn å gjøre noe, tenker jeg. Men nå skal jeg tenke litt på hva jeg skal lage til middag i kveld. Kjæresten hadde ikke lyst på fredagstaco, så da får jeg finne på noe annet. Jeg tror det blir noe som går kjapt å lage. Kanskje denne? 

Ha en fin dag.

Bjørn


Dagens link:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar