tirsdag 9. mai 2017

Dekk, gutt, og spis skorpa di!




Så forsvant sola. Ute er det grått. Etter noen dager med sommerfølelse, er det altså slutt for nå. Og det er noe dritt. Det er mye som er dritt. Selv arbeidet jeg som dasstømmer i yngre år, men fikk sparken fordi jeg åt av lasset. Det var noe dritt.

Ok, det var en vits. Så selv om sola forsvant, så forsvant tydeligvis ikke humøret. Og da er jo ikke ting helt ille likevel. Faktisk kjennes det ganske greit ut å være i live for tiden.

I går lagde jeg fransk kyllingsuppe. Nok til rundt femten porsjoner. Det tok noen timer og litt arbeid å lande den, men da den var ferdig smakte den ypperlig. Yummi, yummi, nam, nam. Så om det ikke er sol der du er heller, og du savner noe å gjøre nå når solsenga mistet litt av sin fristerrolle, så er oppskriften her. Selv opplevde jeg å få for mye kraft etter å ha kokt høna, men den kokte jeg inn og puttet i frysen, så nå har jeg en fin og kraftig basis for en annen suppe eller gryte. Antagelig blir det en thailandsk vri på den. Hvorfor? Fordi det er så jævlig godt.

Om du ikke har lyst på høne i suppeform, får du satse på høne i en litt annen form (og nå mente jeg ildfast form) eller i stekepanna, slik som denne. Den smaker konge.  Eller du kan ta deg et glass vin. Alternativt slå to fluer i samme smekk, og lage litt Coq au vin.

Nå har forskere funnet ut at vin kanskje har en positiv virkning på hjernen din. Hvem som betaler disse forskerne, sier artikkelen ingenting om, og det funker vel uansett bare om du ikke tar for mye. Å supe deg sveiseblind er altså ikke nødvendigvis anbefalt. Fulle folk lider sjelden av økt hjernekapasitet, i hvert fall ikke der og da. En trenger ingen forskere til å tegne og forklare for å skjønne det.

Det samme spørsmålet om hvem som står bak ting, kan en koble til denne artikkelen om øl. Det kan ligge økonomiske interesser og vake her, men det kan også ligge entusiasme bak.  Sånt er vanskelig å vite, og det gjør deg ikke automatisk til en konspirasjonsteoretiker om du tenker litt over hva du leser, og hvorfor det er skrevet. Hønsesuppeoppskriften jeg refererte til, er for eksempel en oppskrift lansert av Coop. De skulle bare visst at jeg kjøpte høna på Rema, mohahaha, der har du meg. My name is Bjørn ... Bjørn Rebell.

En leser stadig ting i avisen, og tar det kanskje for god fisk. En trend på reklamefronten, er å pakke budskapet inn i noe som virker som en seriøs artikkel. Nå skal Rema til og med lage Dokusåpe om livet i kassa, kan en lese. Fra før har vi svenske Ullared. Shop to you drop, handlesenter er de nye lykkelandene, så fuck Disneyland. Men i tillegg har vi jo ting som ikke merkes like tydelig med ordet annonse, og i stedet får ordet test koblet til seg. Alt testes. Sykler og barneseter og vin. Bare ikke sigaretter. Og selv om det er bra at ikke røyk testes og markedsføres på den måten, så er det litt merkelig, siden vin gjør det, og reklame for alkohol er forbudt på samme vis som reklame for røyk. Men vin påberoper seg jo å være kultur og høysosialt i visse kretser, og nå begynner øl å bli det også, helst sortene fra microbryggerier, mens røyk nok må leve med å være ukultur og lavsosialt. Så test av en god sigar ville nok fått fram krigstypene i landets aviser uansett hvor mange jomfruers lår de er rullet mot i Cuba. Selv om en sigar kanskje fremdeles har et snev av klasse over seg, i motsetning til hjemmerulla Rød mix. Det blir litt som ulastelig smoking vs. flekkete joggebukse.

Nok om det. I kveld leverer jeg bilen min på verksted, og i morgen ettermiddag får jeg den igjen, håper jeg. Det skal i så fall bli godt. Livet uten bil er ikke like fritt som livet med bil, opplever jeg. Og siden jeg i grunnen har en del sperrer på mange felt i livet mitt, vil jeg jo gjerne ha noen felt der ting føles fritt også. Såpass frittalende må jeg kunne tillate meg å være.

Ellers har jeg ikke så mye mer på hjertet i dag. Livet føles som nevnt greit i skrivende stund, så jeg har lite å klage over her og nå. Jeg vurderer å teste ut en tilpasset og glutenfri versjon av scones med pære i løpet av dagen, men vi får nå se. Jeg kan jo ikke bare nyte livet og ganen hele tiden. Jeg har tross alt en psykisk lidelse og en uføretrygd. Så stort sett bør jeg vel ha det ganske ræva og nøye meg med å tygge skorper, drikke vann og titte meg over skulderen, om ikke annet så i hvert fall for syns skyld. Dekk, gutt!

Bildet viser mitt foretrukne øl. Det er ingen reklame, men resultatet av en årelang test, utført av og på meg selv.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar