tirsdag 17. januar 2017

Fittetryne og nakenbilder.




Anstendighet, er et ord jeg mener å huske at jeg vokste opp med. Andre ord i samme leia var sømmelighet og ærbarhet. Og disse ordene var ikke kun knyttet til kvinners skjørtelengde, selv om de av enkelte ble tett knyttet opp til både den og kvinners generelle valgfrihet. I stedet var det slik at det handlet mest om det å være respektabel og ordentlig. Selv om begrep som respektabel og ordentlig selvfølgelig ikke er universelle og evige sannheter, men er knyttet til både tiden og miljøet vi lever i.

Å være respektabel og ordentlig ikke er ord som brukes mest hyppig i dag, men det er likevel ikke begrep som kun bør kobles til menn med hatt, damer med grått hår og bedehus. I stedet er det slik at vi alle bør ha et begrep om hva som passer seg. God folkeskikk, kalles det gjerne. Ikke alle har forstått dette.

En kan si mye om Guttegruppa Ottar, men jeg skal ikke ta i bruk de ordene som jeg kjenner presse seg mest på, når jeg leser at de  legger ut falske nakenbilder av kvinnen som gikk til retten da hun ble avvist i en frisørsalong på grunn av at hun brukte hijab. At de som står bak mannegruppa sier at de tar avstand fra bildene, hjelper i grunnen ikke så mye. Det popper opp en del usmakeligheter på denne siden, som de likevel har gitt et vindu mot verden for, og ser ut til å ville fortsette med. Og trenger vi egentlig et slikt vindu, som i bunn og grunn bare er med på å manifestere en kamp mellom kvinner og menn. I det hele tatt, trenger vi å leve som om det er en kamp?

Jeg skal heller ikke ta i bruk de største og saftigste ordene, når jeg leser at Frp politiker Kristin Brataas kaller miljøbyråd i Oslo Lan Marie Nguyen for et fittetryne og ber henne pelle seg tilbake til Vietnam eller Nord Korea der slike som henne hører hjemme, selv om jeg kan ha sterke meninger om det. At Brataas etter å ha fått beskjed fra ledelsen i Frp om å slette innlegget på FB forsøker å gjemme seg bak at slike ord er en del av dagligtalen i Trøndelag, er for meg ingen god forklaring eller unnskyldning, selv om hun kanskje forsøker å henlede til en tidligere sak der hestkuk som personbeskrivelse var tema et sted litt lenger nord, for å slippe unna å bli arrestert for sine egne dårlige holdninger. Denne formen for "dagligtale" er uansett ikke det samme som politikerspråk, eller anstendig språk, og ikke er det nødvendigvis en standard vi bør etterstrebe. Ofte handler det om mangel på folkeskikk, og blir gjerne brukt som et undertrykkende grep. Som bruk av ord som soper, nigger, hore osv. Det bringer med andre ord saken over på et nytt felt, der det handler mer om person og holdninger enn sak.

Folk er i blant nedrige og smakløse, og skillet mellom mannegruppa Ottar og enkelte politikere er ikke alltid så lett å få øye på, ser det ut til. Men det var nå det.

Her på berget er ikke stoa all verden for tiden. I natt ble det sent for undertegnede. Jeg hadde tatt meg ei litt sløvende pille som gjorde sitt til at jeg ikke så noe poeng i å legge meg eller noe som helst annet heller, så i dag ble klokka to før jeg sto opp. Ikke så bra det der kanskje, men heldigvis er det ikke slik hver dag, og ingen lider vel spesielt mye av at jeg er litt døgnvill i dag. I blant er døgnvill uansett bedre enn spinnvill. Ikke skulle jeg vært på atelieret heller. Jeg har fått meg en sykemelding ut januar, pga vinterens vanlige økning av lungeproblemer, og et noe labert stemningsleie som heller mistenkelig mot det depressive. Men, jeg slapp lykkepiller, og godt er det, yeiii! Lykkepiller får meg kanskje til å være anstendig i dagligtalen, men det er mest fordi jeg ikke lenger ser noe poeng i å si noe i det hele tatt. Jeg har nok med å ligge stille på ryggen foran tv og ete sukker og fett og den nevnte farmasien. Og horisontalen i sukker- og fettkoma er kanskje ikke det jeg trenger mest av. Som det er nå, er jeg i det minste i stand til bry meg litt om ting som de jeg nevnte over her, pluss tenke en tanke som ikke nødvendigvis begynner å forsvinne i tåka før den er ferdigtenkt. Og halleluja for det.

Om noen skulle føle på noe negativt i forhold til at jeg hadde en mening om de to eksemplene på uanstendighet og manglende folkeskikk som jeg brakte til torgs i dag, så gi gjerne uttrykk for det. Ordene for å understreke det du mener om sakene eller meg, får du lov til å velge helt fritt selv. I blant er det bare godt å få det ut, sa brura. Utover det får du navigere gjennom livet ditt så godt du kan.

Bildet er fra en installasjon jeg satte opp for en tid tilbake, der det meste var laget av søppel og ting noen hadde kastet.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:

Fra Wikipedia:

Med hedonisme (fra gresk ἡδονή = hedone, som betyr velbehag, lyst), siktes det til en filosofisk etisk strømning som betrakter vellyst/nytelse som det øverste gode og som en betingelse for lykke og «det gode liv».







2 kommentarer:

  1. Hvor gikk det galt med vår oppdragelse av de yngre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det startet vel ca tjue, tretti år etter oppdragelsen av oss selv.:)

      Slett