mandag 7. november 2016

Tenker jeg.





Ute viser gradestokken fire kalde, inne svømmer tropiske fisk i akvariene sine. Spranget er stort, og litt morsomt å tenke på, tenker jeg, enkle mennesket jeg er. Men noe skal en jo tenke på. Og ikke alle kan ha alle tanker rettet mot valget i USA og alt som foregår rundt det. Noe som ikke er småtteri, og derfor vanskelig å få oversikt over, tenker jeg.

I dag kan jeg lese på nett at bruken av sovemedisin hos barn har økt kraftig. Det har faktisk doblet seg. Jeg tenker at det kan da umulig være bra. For det første er det selve bruken, for det andre er det grunnene til at det brukes sovemedisiner, som kan vekke bekymring. Samtidig er det jo slik at foreldre gjerne blir både frustrerte og fortvilte om barna ikke får sove, men her er det vel egentlig ikke foreldrene det handler om, tenker jeg.

En assosiasjon jeg fikk nå, ledet meg tilbake til Uniten på femtitallet, da ble uregjerlige koner lobotomert, mener jeg å ha lest, for at husbonden skulle slippe problemer. Om dette er bare en myte, eller om det bare var psykisk syke som ble lobotomert, vet jeg ikke. Men det hadde vel vært langt mer etisk riktig å spørre seg hva de uregjerlige konene manglet i livene sine, siden de ble så uhåndterlige at operasjon i hjernen måtte til, tenker jeg. Det kan hende fjerningen av litt pannelapp fikk dem til å ligge stille når husbond var tjent med at de gjorde det, men noen piller hadde vel gjort samme nytten, kanskje, om de nå absolutt måtte ligge stille, og om myten er sann. Piller kan ellers brukes til så mangt, og av mange årsaker, tenker jeg, ikke alle er like gode. Selv har jeg svelget mangt av den sorten gjennom livet. Både sure og søte. Pluss alle dem som har holdt pustefunksjonen min ved like og depresjoner tilnærmet under kontroll. Lobotomert ble jeg derimot aldri. Utenom den delen media tar seg av.



Det er mye en kan lese i avisene og på nett. Ikke alt er verdt papiret det er skrevet på, tenker jeg. At folk kjøper seg Mercedes suv nummer to og reiser til Tyskland for å hente den selv, er for eksempel ikke så nyttig å få med seg, tenker jeg. Likevel gis det spalteplass, i hvert fall på nett. Da er det langt mer interessant at politimannen som ga seg i vei med sommerhjul på glatta ikke mister lappen, slik andre som havnet i grøfta gjerne gjør, tenker jeg. Og at det blir færre ambulanser selv om behovet og folketallet øker. Sånt kan da umulig være bra. Eller riktig. Men det er mye som ikke er riktig, tenker jeg, med de siste cellene mine som fremdeles fungerer.



Nok om det. I dag er det mandag. I morgen skal jeg etter planen på atelieret etter fjorten dager på ryggkulen med lungebetennelse. At forurensningen i Bergen nå er så kraftig at de vurderer å innføre datokjøring, kunne jeg derfor klart meg uten. Og det hjelper ikke at det kan starte i morgen med partall som siste tall på bilskiltet om du vil kjøre. Jeg har oddetall. Så dette var noe dritt, tenker jeg. Her jeg sitter inne i varmen og ser på dataskjermen eller akvariefiskene mine. Men vi får nå se. Innføres det datokjøring får jeg ta turen til byen på onsdag i stedet, selv om det nok hadde vært klokere å holde seg unna bylufta nå, tenker jeg. Men jeg tenker jo så mangt, og ikke alt leder til noe å henge på greip eller en klok handling. Mye er egentlig bare surr.

Øverste bilde viser en av fiskene mine, en Krobia xinguensis, den kommer fra Elven Xingu i Amasonas. Bilde nummer to viser Caridina logemanni, eller Rød biereke, de kommer fra Japan i den formen de har nå. Mens bilde nummer tre viser Neolamprologus multifasciatus, verdens minste ciklide, og de kommer fra Tanganyikasjøen i Afrika. Alle sortene mine lever i egne akvarier, innredet som biotopet de kommer fra.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: 








  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar