søndag 18. september 2016

Men det var det ingen som så.



Tid for blogg. Men jeg har vel egentlig ingenting på hjertet i dag, som føles verdt å skrive om. Samtidig tenker jeg at denne opplevelsen er jeg nok ikke alene om. Kanskje nettopp du som leser dette akkurat nå, heller ikke føler at du har noe å skrive om i dag. Eller fortelle noen om. For slik er det jo. Det er ikke hver dag det skjer noe spennende som får en til å sitre av lyst til å dele det.

Men verdien i livet, eller mangelen på opplevd verdi, er ikke kun koblet til høydepunktene og dalene, tenker jeg. Heldigvis, kanskje, for da ville det blitt mange tomme og meningsløse dager. I stedet er det slik at mye av tiden vår går med til reisen mellom det ekstatiske og den dype fortvilelse. Det er i dette landskapet, i dette mellomrommet, vi former det som er mest verdifullt for oss. For eksempel relasjoner. Et vennlig blikk eller en hånd som berører i forbifarten, et trøstende ord, et brev som blir skrevet, en sms eller en telefon som blir tatt, det er dette som danner grunnmuren i livet vårt. Fundamentet for bærebjelkene som gjør oss i stand til å bygge spir som strekker seg mot himmelen, og en støtte som hindrer de dype, mørke kjellerne i å falle inn over oss når vi må ned dit.



Selvfølgelig kan en sydentur eller julaften være en høydare, men en kan jo ikke akkurat gå i dvale mellom disse toppene i livet heller. En må leve livet imellom også. En må fylle det med noe. I blant finnes det kanskje i dette mellomrommet kroker en kan søke opp for ro og kontemplasjon, andre ganger er det jobber som må gjøres vi fyller tiden med. Men vi fyller den.

En kan også forvente at tiden og livet vårt skal bli fylt opp av noen andre. Men når det kommer til stykket ligger vel mye av ansvaret hos oss selv. Det er vi som lever livet vårt, du og jeg. Det er vi som eier mulighetene og begrensningene. Vi kan dele oss selv med noen, men vi kommer før eller siden til kort om vi skal leve livet gjennom noen andre, og finne all vår verdi i det. Lever vi på et slikt vis, ender vi kanskje opp med bitterhet eller sorg, fordi det vi opplever som en investering ikke gir den utbetalingen vi ønsket oss.

Det samme kan skje om vi ikke deler oss med noen i det hele tatt, men i stedet gjemmer oss og ruger på de dårlige følelsene. Vi kan også ruge på gode følelsene, på det som kunne bli noe enda bedre i livet vårt. Fordi vi ikke våger å vise oss fram. Enten det nå er fordi vi er redd for avvisning, redd for å kjenne på en eller annen følelse vi kanskje har kjent på før, eller fordi vi er redde for å miste noe.





«There is a crack in everything, that's how the light gets in», synger Leonard Cohen. Så kanskje vi er tjent med å gjøre det vi er i stand til for å utvide den sprekken, og ikke bruke all vår energi på å mure den igjen.



Det er mye vi kan være redde for å dele. Det kan være sorg, minner, erfaringer, tanker, sårbarhet, lengsel og kjærlighet, bare for å ha nevnt noe. Å stenge seg inne vet jeg litt om, og har derfor også hatt det ofte som tema i kunsten min. Men et gammelt ord sier at det er bedre å ha elsket og ha mistet, enn aldri å ha elsket i det hele tatt. Og dette vet vi kanskje, og vi kan derfor relatere en slik sammenheng til mange andre felt i livene våre, men i blant bygger vi likevel murer rundt oss, for å skjerme oss mot smerten, skammen, sorgen, som potensielt ligger et sted lenger framme i veien og lyser i all sin kraft, mens mulighetene havner i skyggen og blir nesten usynlige for oss. Slik blir vi frarøvet noe. Omtrent som trusselen fra det innbilte monsteret under senga kan stjele søvnen fra et barn.



Det er helt sikkert mange som opplever at det er for mange krav som skal oppfylles i hverdagen, slik at de ender opp med å føle seg tappet og maktesløse. Det er nok mange som opplever at de selv også har sterke krav de vil ha gjennomslag for. Krav de veldig lett kan rettferdiggjøre, og som de investerer mye tid og energi i å få gjennomslag for. Slik får kanskje kravene i en relasjon eller til en situasjon så stor plass at det blir lite rom igjen til noe annet. Så kanskje det er slik at vi er best tjent med å ha mer fokus på det vi selv kan dele, enn det vi opplever å ha krav på. Om jeg maler et bilde, så kan jeg ikke tufte det på et krav til den som skal se det som ferdig, jeg må tufte det på det jeg ønsker å dele. Og slik er det kanskje på mange felt i livet.

For et par dager siden fikk jeg en sms fra yngste datteren min som bor og studerer på en annen kant av landet. Hun sa at hun ville komme hjem en tur i vinterferien. Tidspunktet gir oss anledning til feire bursdagen hennes mens hun er hjemme. Og det er veldig kjekt, synes jeg. At hun VIL komme hjem. Og VIL feire bursdagen sammen med oss som er glad i henne. Kanskje hun hadde kommet hjem om jeg krevde det også, men det hadde ikke vært like kjekt.



Livet er ikke alltid like lett, og noen ganger havner vi i situasjoner eller relasjoner der vi må stille krav til oss selv, og til andre. Og selvfølgelig kan vi kreve at en som slår oss skal stoppe med det, men vi kan ikke kreve at noen skal elske oss, kysse oss, ligge med oss, mate oss, groome oss eller utslette seg selv for oss. Om vi bruker opp energien vår på slike krav til en annen, vil vi gjerne ende opp med en opplevelse som minner om sand som silder gjennom fingrene og mot jord. Til slutt sitter vi igjen med kun noen enslige sandkorn, om noen i det hele tatt. Omtrent som i et timeglass som rant ut.

Det er noe ensomt og trist over et timeglass som har rent ut og bare står der uten å være til nytte, føler jeg. Det minner om et hus hvor ingen bor. Men jeg føler jo så mye rart. Akkurat som du også føler noe.


INNERST MOT HUDEN

i jern
kledde jeg meg

et brynje
rundt brystet
en hjelm
over hodet

rundt lår
legger
til sko og hansker
ble jernet formet

sveiset
sammen
malt svart

innvendig
dekorert
med solsikker
roser
og et hav av blomster
jeg ikke vet navnet på

men det
var det ingen som så

***

Dagens bilder handler om forsvarsverk. Det øverste viser en hjelm jeg lagde på åttitallet, nummer to viser "Rustning", som er inspirert av diktet "Innerst mot huden". De to neste viser "Androgyn hjelm", den er dekorert med en mann på ene siden og en kvinne på den andre. Maleriene pluss borgskulpturen har alle fått tittelen "Vern".  


Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar