lørdag 6. august 2016

Leire og gratie og tidens tann.




Det er lørdag. Laugardag. Som betyr vaskedag. Uten å si noe mer om hva som skal vaskes og hvordan. Men her blir det neppe vasket annet enn legemet. Som nå er i gang med dagens trimøkt innimellom skrivingen, og derfor nok blir litt svett. Senere i dag er planen en tur ut på apostlenes, sammen med kjæresten. Og om ting går som planlagt videre også, skal jeg begynne å rydde/ommøblere litt på kontoret mitt. Jeg har to skrivebord der, men nå skal et ut og over til kjæresten. Godt at ikke alt må havne på dynga bestandig, bare fordi en ikke trenger det selv lenger.



Da jeg var barn badet eller dusjet vi kun en gang i uka. På lørdag. Nå kan det blir to dusjer om dagen. Så ting forandrer seg. Alt forandrer seg. Kontorinnredninger og indre liv, verdier, lengsler og årstider. Å tviholde i det som var, bare fordi det var og er kjent, er ikke nødvendigvis en ensidig god ting. En lyt hengja med der en kan og åpne opp for nye ting.



I natt drømte jeg at jeg arbeidet med leire. Ikke så rart, siden jeg i utgangspunktet er keramiker og har gitt et solid jafs av livet mitt til dette hjørnet av vårt stadig ekspanderende kunstfelt. Som etter hvert til og med på enkeltes lepper inkluderer fotball. Men dem om det.



Grunnen til at drømmen kom akkurat nå, er vel at noen på atelieret har begynt å eksperimentere litt med leira. Og det har fått meg til å kjenne på en lyst til selv å arbeide litt på dette feltet, og har derfor i tankene gått inn og sett for meg mulige tema og teknikker jeg kunne ta tak i. Leire er jo så mangt, og kan brukes til mye. De som måtte finne det interessant, kan gå inn på Facebooksiden min og finne noen arbeider der,  i tillegg til de jeg legger ut her og nå. Både pottemakeri og skulptur. For de som er enda mer interessert, kan de finne noen andre keramikere jeg selv liker under disse linkene: Peter VoulkosTakeshi Yasuda og Norvald Hemre.




Samtidig som lysten til å kna litt i leira har etablert seg en smule i meg, har jeg blitt spurt om jeg kan holde et lite dreiekurs for de andre på atelieret, og det kan jeg jo selvfølgelig. Jeg var en gang en ganske habil dreier. det var dreiingen jeg levde av. Jeg var mest pottemaker. Nå er det 16 år siden jeg forsøkte meg på kunsten sist gang, men jeg satser på at det er som å sykle. Kan en det så kan en det. Kanskje. En kan i hvert fall innbille seg at en fremdeles behersker det. Uten dermed samtidig å begynne med andre fysiske aktiviteter som alderen muligens ikke helt er enig i er en god idé å gjenoppta. Som å stå på rullebrett, for eksempel. Stuping ville kanskje heller ikke blitt en høyverdig studie i gratie eller ynde, kjenner jeg jeg kroppen min rett. Og det gjør jeg, tror jeg. Så stupet hadde vel blitt mer som ei dynge ned i vannet og ei blåse opp igjen. År i horisontalen på sofaen setter sine spor og fremmer sine begrensninger, det er bare å erkjenne. Sånn er det med oss alle. Tiden gir og tiden tar. Der spensten er på hell, øker kanskje noe annet. For eksempel ordforrådet. Så en kan ta i bruk ord som gratie og ynde. Ord en rynkefri oppkomling neppe har inkorporert i dagligtalen.



Nå skal jeg runde av. Ble ikke så lang blogg i dag. Noe som nok ikke får folk flest til å hive seg på gulvet og klore seg selv opp i avmakt og lengsel, mens de påkaller både det ene og det andre i håp om å få mer. Men det får jeg leve med. Vi må alle leve med noe. Du også. Forhåpentlig er noe av det til og med veldig bra.

Øverste bilde viser skulpturen "Taus".  Den består av steingods, lim, papp og plast.
Bilde nummer to og tre viser skulpturen "Argument". Steingods.
Bilde nummer fire skulpturen "Vern". Steingods.
Bilde nummer fem viser noe av produksjonsvarene som brødfødde meg i mange år. Blåleire, begitning og transparent glasur.
Og det siste viser tekanne og kopp. Porselen med begitning.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar