mandag 2. mai 2016

Avlat og andre investeringer.



Det regner - faen i helvete i svarte forpulte gamperæva - jeg hater regn nesten like mye som snø, arrrgh! På den annen side, så har jeg det vel ganske greit når jeg har overskudd til å ergre meg over en bagatell som noen fallende regndråper. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær, sier reklamen. Nå skal jeg ikke akkurat underskrive på den påstanden, for selvfølgelig finnes det drittvær. Akkurat som det finnes drittsekker, møkkamat, skitprat og annet. I tillegg finnes det folk som ikke har råd til siste sort Bergans og dets like som de kan dandere seg med på en grå dag, og en søppelsekk passer ikke til alle anledninger. En paraply gjør heller ikke alltid den store forskjellen. Det må i så fall være i drinken. Alkohol påvirker gjerne opplevelsene våre. Og hverdagen vår. Det gjør også vær. Positivt eller negativt. Akkurat som dårlig råd gjør. 

Nå har ikke jeg pr. i dag så dårlig råd at jeg ligger våken av bekymring og gnager av meg neglene helt opp til albuen i ren desperasjon. Det betyr likevel ikke at jeg har mye å rutte med, men at jeg setter tæring eller næring. Og det er en god ting, opplever jeg. Langt bedre enn å bli eier av en ny sofa kjøpt på avbetaling. Eller å dra kredittkortet for å oppnå et eller annet en ellers måtte klart seg uten.  

Nå er det likevel ikke alle som ser det slik. Den kristne grupperingen Filadelfia, anmoder for eksempel sine medlemmer om å ta opp lån for å gi dem i gave til den salige menigheten. Uten at avlat er nevnt med et eneste ord, er det kanskje likevel ikke helt umulig å se noe i vake i vannkorpa som minner om frelse og et potensielt inngangskort. Og vi snakker ikke om småpenger. I artikkelen er det nevnt både hundre tusen og to hundre og femti tusen som eksempel på en gave. De har til og med inngått en avtale med en bank, for å gjøre det enda enklere å ta opp lån enn det er for folk flest. Halleluja.

For meg, som har blitt relativt glad i å gå tur etter hvert, minner ikke en regnfull dag om oppfyllelsen av en våt drøm, selv om luftfuktigheten er høy nok til å klumpe seg. I stedet er det slik at latskapen i meg begynner å lete etter plausible unnskyldninger, slik at jeg kan holde meg inne med noe som minner om god samvittighet. Og nå oppdaget jeg at latskap har noe til felles med avlat. Begge inneholder ordet lat. Så der har du den, som folk sier i Bergen.

Det er mandag. I dag er jeg ikke på atelieret. I stedet skal jeg kjøre kjæresten litt rundt om kring. Hun har skadet foten litt, så det er ikke bare, bare å komme seg rundt. Så vi skal handle, hun skal i et møte, vi skal gjøre noen ærend for faren hennes som var så uheldig å ende opp med en rullestol etter et hjerneslag. Og til slutt skal vel Beate og jeg gjerne ha oss en kaffe sammen. Innimellom dette skal jeg trimme. Litt hjemme, og litt ute i form av en gåtur. I regnet. Arggh. Men det blir nok greit. Det er helst dørstokkmila som er største utfordringen. Når den er lagt bak meg, går det andre mye av seg selv. Det blir litt som at du kommer deg ikke på dass om du ikke løfter ræva fra sofaen. Og på dass må vi iblant. De fleste velger ikke å skite i eget rede. Så vi reiser oss. Og får oppleve et øyeblikk av lettelse og velbehag i møte med porselenet. Slik er det med disse trimgreiene mine også. Det er tungt å sette legemet i gir, men etterpå kjenner jeg på et velbehag både fysisk og mentalt, som oppleves langt bedre enn det sukkerkomaet jeg tidligere grep til når rastløsheten og følelser jeg ikke likte snek seg inn under huden.

Dagens bilde har fått arbeidstittelen Bønn, men er langt fra ferdig. Det er ikke en gang sikkert at det noen gang blir det. I det minste ikke i denne formen. Det meste er foranderlig. Og det er kanskje bra.

I helgen så jeg en konsert av Adele på TV, og jeg kjente at hun vekket noe i meg. Kanskje mer i forhold til ting som har vært, enn ting som er eller kommer. Vi har alle en historie bak oss, som har formet oss på godt og vondt. Og vi bærer alle møter og avskjeder med andre mennesker med oss. Så dagens link blir en av Adeles låter.

Nå runder jeg av.

Tudelu.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:






2 kommentarer: