fredag 25. mars 2016

Barnehånd i bestefarneven.




Det er fredag, men det merkes ikke så godt, siden påsken har ramla ned over oss og visker ut noe av dagenes vante særpreg. Men fredag er det likevel. Og formiddag. Og regnvær. Og i hvert fall ingen skigåing. Det er år og dag siden jeg sist sto på ski. Jeg har heller ingen planer om å ta opp igjen kunsten, selv om jeg i yngre år var relativt trygg på plankene i både bortover og nedover. Så i stedet for snø og ski, kommer vel påsken til å dreie seg en del om eting.

I går var det fellesmiddag. Selv om ikke alle kunne møte. Kjærestens barn er hos faren i påsken. Men mine to døtre kom. Sammen med sine respektive samboere, pluss den lille datteren til den eldste. Dvs barnebarnet mitt. Bestefarjenta. Og hun har lært seg at det går an å ta tak i bestefars finger, og så gå turen til kottet, der det finnes leker gjemt bort etter kjærestens unger. Noe som for bestefar er dagens høydepunkt. De små turene til andre enden av leiligheten med den lille hånden som holder fast i min, får meg til å føle på gode følelser. Og nå gleder jeg meg bare til at hun får et språk, slik at hun kan sitte i armkroken mens vi leser litt også. Det blir kjekt.



Om tingenes tilstand var slik jeg selv ønsker, ville jeg bodd rett over gaten eller veldig nært der barnebarnet bor. Slik at hun etter hvert bare kunne løpe bort en tur når det passet henne. Men slik er det ikke. Det må en biltur til. Noe som begrenser samværet noe. Men slik er det med det meste. Det blir sjelden akkurat slik en ønsker. Livet handler stort sett om å gjøre det beste ut av det en har. Nyttiggjøre seg de midler og muligheter som finnes, og ikke falle i den fella som sier at bare om at hvis, så skal alt bli annerledes og jeg vil få det bra. Man lever her og nå, ikke et sted i framtiden der drømmene eventuelt blir oppfylt. Bare spør for eksempel de arbeidsnarkomane fedrene som har blitt gamle. Ofte sa de som unge at de arbeidet for familien, men veldig ofte vil de som gamle si at de skulle arbeidet mindre og vært mer sammen med barna. Så fikk det heller være med alle duppedittene, dyre bilene, svære husene, moderne klærne og statusuttrykkene de samlet på. Alt det er jo likevel forgjengelig, og etterlater få viktige spor i generasjonen som kommer etter. I motsetning til hva en nær og god tilstedeværelse kan gjøre.

Middagen i går ble fars kjøttkaker. Det var en bestilling, og funket bra. Selv om barnebarnet nok var mest fornøyd med sjokoladepudding til dessert. Noe som er greit. En trenger ikke alltid å tvinge små barn til å være små voksne, sitte stille ved bordet og spise opp maten sin. Noen ganger må også barn få litt slack.



I dag blir det kun kjæresten og jeg som skal spise sammen. Og jeg skal lage en kyllingrett med blomkålris, sopp og appelsin. Det har jeg laget en gang før, og det ble godt mottatt, så det er verdt å gjenta. I morgen går turen til svigermor, hvor det blir servert pinnekjøtt, og dagen etter skal jeg lage honningglasert laks med spinat. Resten av påsken blir det vel kanskje litt rester. De må jo spises opp de også. En kan ikke bare kaste og så kjøpe nytt, og så arbeide enda mer for å få råd til enda mer som en kaster.

Dette var litt om påsken på mine kanter. Det blir som sagt ikke noe ski og sol på bestefar, men hallo, en må ikke ha det. Det finnes andre ting en kan nyte, og jeg kjenner at påsken er til å leve med. Jeg håper den er levelig på dine kanter også. Enten du er på hytte på fjellet, er sammen med familie hjemme eller tilbringer dagene alene. Alt har sin tid, og alt går det an å gjøre litt ut av. Mål ikke verdien av dagene dine ut ifra det beste andre har, men heller i forhold til det verste du selv har erfart. Da ser du lettere hva du har å glede deg over i dag. Og med det lille rådet, runder jeg av dagens Vannland.

Dagens link er til en sang kjæresten begynte å tenke på i går. Noe som nok hadde sitt utspring i både barndomsminner og at hun har begynt å studere igjen. I år tar hun gammelgresk, men til neste år begynner hun også på latin. Og tittelen på sanger er latin: 

Dona Nobis Pacem - gi oss fred.

Dagens bilder er av barnebarnet. Husk alltid å be om lov før du legger bilder av barn ut på nett.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar