tirsdag 12. august 2014

Hjem




Alt har sin tid, og nå er det tid for noe nytt. I dag skal jeg legge ut noe på Vannlandet som ikke er skrevet av meg selv, men av Trine Osland. En dame jeg ble kjent med for noen år siden. Da jeg leste dette diktet, opplevde jeg det som veldig nakent og ærlig, uten krimskrams eller pretensiøse anslag. Alt er tatt ned til hva det handler om for henne. Og kanskje for oss andre også.

Arbeidet på bildet kommer også fra Trines hånd, og både dikt og bilde er lagt ut i forståelse med henne.

***


Hjem til hjertet mitt

Det er vondt i hjertet mitt
For hjertet er lei seg
Det hadde så mye å gi
meg jeg
jeg visste det ikke
Tankene mine visste det ikke
De var så opptatt med å velge riktig

For om de valgte riktig
Og gjorde riktig
Og hadde den riktige kontrollen
Da tenkte de at det vonde i hjertet ville forsvinne
Men det gjorde det ikke
Da tenkte tankene at de hadde valgt feil

Og jeg 
jeg trodde på tankene
Og jeg 
jeg trodde jeg var tankene
Og jeg 
jeg trodde jeg hadde valgt feil
Og jeg
jeg trodde jeg var feil

Og jeg trodde at de andre trodde jeg var feil
Og jeg tenkte at jeg lengtet etter kjærlighet

Jeg lengtet så inderlig etter kjærlighet
At jeg var villig til å ikke være meg
for å døyve smerten i hjertet

Hjertet som hadde så vondt 
Av all den innestengte kjærligheten
Kjærligheten inni meg
Kjærligheten som ingen andre kunne gi
for den var jo der hele tiden

Og jeg 
Jeg var sammenkrøpet av smerte
Og jeg
Jeg ble lei meg 
når ingen kunne elske meg
Og jeg
jeg ble sint
når de ikke kunne gi meg lindring 
Og jeg
jeg ble skamfull
når jeg tenkte sinte og bitre tanker
Og jeg 
Jeg ble skyldig og syndig

For jeg 
Trodde på tankene
Som trodde de trengte kjærlighet
Og jeg 
trodde jeg var tankene
som trodde jeg trengte kjærlighet
For å døyve smerten fra hjertet

Hjertet som hadde så mye å gi
Hjertet som forsøkte å rope ut sin sorg
over alt det ikke fikk dele med meg
fordi jeg alltid var et annet sted 
på leting etter kjærlighet

Jeg visste det ikke
for jeg trodde på tankene
Som leitet etter feil
De som aldri var der jeg var
Men et annet sted 
for å finne lindring

Men nå vil jeg hjem
Jeg vil hjem til hjertet mitt
Jeg vil være her hvor hjertet mitt er
Jeg vil slippe tankene fri
Jeg vil la dem fly avgårde
til friheten 
Og jeg vil sove her i hjertets kjærlighet
For jeg er hjemme nå
Her jeg alltid var
Og alltid har vært
For alt det andre var jo bare tanker....

***

Ha en fin dag.

Bjørn



6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Bare hyggelig. Jeg er heldig som kjenner noen som kan formidle ting som dette.

      Ha en fortsatt fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  2. Nydelig vakkert! Eg er ein stor fan av å lytte til hjertet, finne heim.

    Eg har lest ei stund her inne med deg Bjørn, men kjem inn att for eg sit med beina i blaut og radiokontrollen langt unna, så eg får ikkje full-nyte tekstane dine når musikken du legg ved ikkje kan setjast på :)
    Hei så lenge.
    Marieklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie.

      Så kjekt at du likte diktet. I tillegg til å være vakkert i seg selv, er det også skrevet av en flott og klok dame.

      Beina i vann på formiddagen sier meg at noe kanskje kan plage deg. Håper det går seg til, i så fall. Mens du venter får du vifte med tærne i vannkaret og tenke at du danser piruetter over et fargesprakende korallskjær, akkurat som en liten havfrue.:)

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
    2. No har eg drøymt meg vekk i piruettar og fargesprakande korallskjær :)
      Ingen spesielle plager,kun litt eigenpleie og lakking av negler til sommersandaler :)

      Fin dag til deg også!

      Slett
    3. Bra jeg tok feil, og at det var velvære fotbadet handlet om.

      Tudelu.:)

      Bjørn

      Slett