lørdag 26. juli 2014

Det er en gledens tid.



Ferien går mot slutten. Neste uke er det tid for å ta turen innom atelieret igjen, og fortsette på bildet jeg holdt på med før ferien. Og jeg gleder meg ikke. Ferie har vært veldig godt. Og bildet jeg maler på er kommet til punktet hvor ting begynner å gå tungt. Så jeg vet jeg må sloss med det nå. Jeg vet også at slossingen vil gjøre vondt, og at jeg vil komme til å stå og stange mye ved detaljer.

Når jeg maler, gjør jeg det stort sett etter fotografi. Jeg har ikke anledning til å bruke modell. Fotografiene blir ikke alltid like detaljerte, så i går gikk jeg til innkjøp av en bærbar pc med god lysstyrke på skjermen, som jeg håper skal gjøre det lettere å gå nært på motivet jeg arbeider med. For nå kan jeg ha fotoet jeg maler etter på dataen i stedet for at jeg printer det ut. Da kan jeg også zoome inn på ting jeg vil se nærmere på. Så kanskje vil min nye bærbare gjøre veien fram til ferdig bilde lettere for meg, og bildene jeg maler bedre. Det er i hvert fall håpet, og motivet jeg støttet meg på da jeg brukte noen tusen på enda en ny dings.



Det at jeg skal tilbake til hverdag og atelieret er i seg selv ingen stor nyhet. Det er derimot det at jeg har blitt bestefar. Jepp, Aria ble født for to dager siden, og hun var 52cm lang og veide 3,9kg. Og jeg er så glad for at alt har godt bra, og at datteren min har fått lagt bak seg fødselen, som den utfordring en fødsel jo er. Så nå er livet på vei inn i en ny fase for alle oss som skal være Arias nærmeste. Aller mest for datteren min og samboeren som foreldre, men også for meg som bestefar og Beate som bonusbestemor, den andre datteren min som tante, og barna til Beate som bonusonkel og bonustante. I tillegg til alle dem som finnes i faren til den nyfødtes familie, og min datters mor sin familie. Det blir en ganske stor gruppe ut av dette for Aria. Og den strekker seg videre utover til mine søsken, bestemoren på morssiden sine søsken, Beate sin søster og barna alle disse igjen har. Samtidig som det er en berikelse for oss alle, medfører det også et ansvar for oss som får oppleve familieutvidelsen. Men det er et ansvar vi nok ønsker oss alle sammen. Så får vi håpe at vi klarer å leve opp til det på en god måte også. At vi i tiden som ligger framfor oss klarer å fylle vår rolle som en støtte for barnet og foreldrene, og ikke som eiere av alle sannheter.

Mer enn dette har jeg ikke på hjertet i dag. Jeg ville bare formidle den for oss gode nyheten, siden jeg har skrevet litt tidligere om at min eldste datter skulle bli mamma. Det er en gledens tid i Bergen. Og så fikk jeg i tillegg testet ut min nye bærbare litt gjennom å skrive dette på den, og nye dingser er jo alltid spennende også.

Astrologi er ikke noe jeg bruker mye energi på. Men Aria er født i løvens tegn, så dagens link måtte selvfølgelig bli den jeg valgte.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: Circle Of Life

10 kommentarer:

  1. Linken måtte bli slik.
    Det er alltid spennende med et nytt menneske i sin midte. For hvem er Aria og hvor vil hun.
    Gledens tid er her. For så mage.
    Klem til en nybakt bestefar :)

    SvarSlett
  2. VArmt gir tasteleifer i fleng. ikke mage - mange.

    SvarSlett
    Svar
    1. I blant blir skrivefeilene norsomme, så lenge leve skrivefeilene.:)

      Ha en flott dag.

      Bjørn

      Slett
  3. Endelig er hun her, for en nydelig jente og et nydelig navn.
    Gratulerer så mye og lykke til med malingen!

    Skulle også ønske ferien var lengere... :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Frk.M

      Jepp, endelig er hun her. Og i dag får Beate og jeg treffe henne. Tok litt tid, for hun hadde svelget mye fostervann og måtte ligge til observasjon et par døgn.

      Skulle ønske ferien varte lenger jeg også, men hallo;

      Lite, men godt, sa gutten, og patta katta.:)

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  4. Gratulerer!
    Både med barnebarnet og bærbar pc :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk, KK. Har akkurat vært oppe KK og hilst på mor og barn og far, og det var stort.:)

      Ha en fin helg.:)

      Bjørn

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Ååå, så nydelig ei lita tulle, og til eit vakkert navn ho har fått ! Gratulerer til den vesle familie, til deg som nybakt , bonusbestemor og heile støtteapperatet. Ho er heldig som har mange rundt seg.

    Har vore her å kika etter nytt , og no når eg kom heim frå arbeid låg den store nyhenda her :)
    Mariegratulasjonsklem til deg

    Pst, det var eg som sletta kommentaren over her, skulle sjekke korleis eg fekk lagt inn kommentar, då eg ikkje fekk til første gongen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie.

      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Det var stort å få se Aria for første gang i går. Det tok et par dager før vi fikk hilst på hverandre på grunn av noen utfordringer som oppsto under fødselen. Men nå er alt bra med mor og barn og far i tillegg.:)

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett