onsdag 4. september 2013

Vi lister oss så lett...



Ok, stålsett deg, dette kan bli smertefullt. I dag hiver jeg meg utpå og begynner med å skrive litt om akvariehobbyen min igjen. I know, kjedsommelighetsgraden kan være en utfordring for enkelte, men slik er det jo gjerne med mye som ikke handler om oss selv. Så du får forsøke å stå i det. Eventuelt finne på noe annet. Stange hodet i veggen eller klore deg i ansiktet eller noe. Skrike eller ringe nødtelefonen. Ett eller annet som hjelper deg til å flytte fokus igjen. Trøsten får uansett være at det som omhandler akvariene ikke er så langt, om du nå plutselig skulle trenge trøst.

Here we go:



Jeg har omsider fått satt opp mine to nye nano rekekar på ca 20 liter hver. Foreløpig er de veldig enkelt innredet, men de vil bli bedre. Om kanskje ikke helt på dette nivået, så er det noe å strekke seg etter. Og å strekke seg etter noe kan være bra. 

Ett av mine nyoppsatte kar er for de fineste av mine Røde biereker, og et for de svarte.  Rekene har sitt utspring i Japan, og de svarte er den opprinnelige og naturlige formen, mens de røde er en framavlet type. Grunnen til at jeg skiller dem er at de svarte ser ut til å ta over i det opprinnelige karet på bekostning av de røde. Og grunnen til at de i utgangspunktet ble satt i sammen, er at de svarte kan forsterke det hvite i de røde rekene ved krysning. Og det hvite vil vi ha.  Helst så tett farge som mulig.

I tillegg til å sette opp bierekeakvariene, har jeg skiftet litt på sammensetningen i et 180 liters kar. Der går det nå, sammen med mine noe hysteriske og morsomme Hoplosternumer og en enslig Chaetostoma,  en stim med Blødende Hjerte tetra og en liten gruppe ciklider av typen Krobia sp. Xingu Redcheek. Krobiane lever opprinnelig i elven Xingu i Amasonas, en elv som skal demmes opp, slik at mye fisk og dyreliv vil miste sine livsvilkår. Det samme gjelder for indianerne i området. Krobiane har jeg hatt før, men det er en fisk som ligger mitt hjerte nær, så jeg forsøker å holde dem en gang til. Som voksen vil hannen bli ca 15 cm stor, og i blant ha attitude som en Bulldog.

Å ha en hobby er for meg viktig. Det samme er kreativitet. Og det å holde på med akvarier er ikke bare jobb, det inkluderer også et utløp for kreativitet. For ting skal se ordentlig ut. Det vil si at innsiden av akvariene bør ligne mest mulig på det habitatet fiskene opprinnelig kommer fra, slik at de kan trives. Og det gjør seg ikke sjøl. Det må skapes og holdes ved like. Samtidig er det jo slik at dyrehold bærer i seg et ansvar. Og jeg liker det ansvaret. Det gir hverdagen min et innhold med mening.

Å ha noe med mening i livet sitt er ikke det verste en kan ha. Det finnes ting som er mye verre. Tannverk for eksempel. Eller hemoroider. Og om meningen ikke kommer dumpende ned i fanget på oss må vi skape den selv. Uten noe meningsfullt blir livet lett litt tomt. Ikke fordi det må være slik, men fordi vi tillater det.

Liten liste over ting som gir hverdagen min mening:

  1. Mine barn.
  2. Kjæresten min og hennes barn.
  3. Kunsten min.
  4. Kollegaene mine.
  5. Vannlandet.
  6. Et måltid mat jeg lager selv fra bunnen av, i stedet for å kjøpe ferdig og spiser rett fra boksen.
  7. Akvariene mine.
  8. Hjemmet mitt.
  9. Holde dassen rein.
10. Bevegelse.

Og dette er kanskje ikke så mye. Det handler ikke om å flytte fjell eller å kunne vise til noe som jeg kan slå meg på brystet over. Det er kun selvfølgelige ting, som bindes sammen av identitet, vilje og kjærlighet. Og det er nok. I hvert fall for meg.

Om du vil kan du også lage en liten liste over hva som betyr noe i livet ditt. Spesielt om du går litt på tomgang for tiden, kan en slik liste være litt grei å ta en titt på, men det funker greit om du har det bra også. Lister er greie sånn. Min liste ble ikke lang denne gangen, den kunne blitt mye lenger.  Jeg kunne også laget underkategorier ved hvert punkt. Under Mine Barn kunne jeg for eksempel skrevet:

a. at de er friske
b. høre dem le.
c. oppleve at de er glade i noen.

…osv osv. Jeg kunne hostet opp en remse så lang som et år under hver kategori. Men for deg ville et år være litt lenge å sitte foran dataskjermen og lese mine lister, så jeg lar det være med dette. Lister er gøy, men det er ikke så gøy, hallo!

Ved å sette ord på det en har, kan en gjøre det livet en lever mer synlig for seg selv. Slik at alt ikke ender opp som en grøt en mangler kontroll over, eller begynner å dreie seg kun om hva en ikke har. Alternativt hva en vil bli kvitt. Men om en vil, kan en lage seg en liste over det en ikke ønsker også. Det som ikke gjør deg godt, som du vet om, men ikke gjør noe med.  Om en først gjør det en sliter litt med synlig for seg selv ved hjelp av ord, blir det kanskje lettere å gjøre noe med det. Komme i gang. Har du først skrevet ordet ned, er kanskje veien kortere til å si det høyt også. Til deg selv. Eller til en annen. Kanskje til noen du stoler på. Og med det sagt, avslutter jeg dagens blogg. Takk for at du fulgte meg helt hit.

Fiskene på bildet er Krobia.sp Xingu Red cheek, og bildet er et maleri på ca 100x150 cm som jeg malte til kjæresten min for et par år siden. For jo, også hun har hatt et akvarium med denne fisken i. Det har liksom blitt ”vår” fisk.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: Perfect day







8 kommentarer:

  1. Dermed forsvant hele kommentaren, men ha en fin dag. :)

    SvarSlett
  2. Jeg leser selv om jeg overhodet egentlig ikke er interessert i akvarier, men du skriver bra.
    På gode dager så kan jeg nok klare og lage meg en slik liste som det du har gjort.
    På dårlige dager så får det ofte hvertfall for meg en motsatt virkning, det blir et savn.
    Ønsker deg en fortsatt fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Løvetann.

      Så kjekt at du tok turen innom Vannlandet, og at du også ga deg tid til å dele litt tanker. Jeg er ikke sikker på om jeg har sett deg her før, men på den annen side er ikke hukommelsen alltid til å stole på.

      Det er nok ikke alle som er interessert i akvarier, men jeg skriver om det likevel, selv om det er et litt smalt felt. For å skape et bakteppe for det jeg egentlig ønsker å snakke om. Slikt som verdier, og å leve med en psykisk utfordring. Jeg forsøker på mitt lille vis å ufarliggjøre det som vi ofte skammer oss litt over. Og jeg ønsker å fortelle at det er lov til å være den en er. Det ligger et skille mellom den en er og det en gjør.

      Jeg kan se den greia med savn, som du nevner. Når en synliggjør noe for seg selv så kan det være konsekvensen. I det minste en av dem. Jeg har også savn jeg lever med, for livet mitt er ikke helt slik jeg kunne ønske det var. Men likevel er det noe i livet mitt, som jeg forsøker å løfte opp i lyset. For uten litt lys er det lite av det som for lov til å skinne.

      Håper du tar turen tilbake.

      Ha en fin kveld.:)

      Bjørn

      Slett
  3. Så fint om akvariefisk, lister og meningen med livet. Det er noe kontemplativt med å se inn i et nyrenset akvarium og betrakte fornøyde fisker som svømmer fram og tilbake. Yoga for øyet. Fin link, lenge siden jeg har sett den versjonen av den låta. Jeg blir aldri helt klok på hva den handler om, men tror den handler om handling og konsekvens. Siden den kom ut like etter 11.september er det kanskje en tekst om hevn. Lou Reed har jo gjerne både doble og triple bunner på tekstene sine, det gjør ham interessant som artist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du.

      Yoga for øyet var en fin beskrivelse. Det vil si at det blir mye yoga for meg, siden jeg har 8 akvarier rundt meg nå.:)

      Takk for tankene rundt låta til Lou Reed. Jeg har aldri satt den inn i en slik sammenheng. Mitt første møte med han var på en buss og med hodetelefoner på, langt, langt tilbake i tiden da jeg var i tyveårene, og det var en kassett som heter Blue Mask jeg hadde kommet over. Jeg ble nesten vippet av pinnen. Lydbildet var så rått og upolert og traff meg midt i magen. Spesielt låta Waves of Fear gjorde inntrykk. Kanskje fordi jeg selv plages med angst. Men det er også noe med gitaren der som virkelig røsker litt opp i innvollene.

      Hyggelig av deg å legge igjen noen ord.:)

      Bjørn

      http://www.youtube.com/watch?v=5IUgz-rZuRc

      Slett
  4. Nydelig musikk, takk for den.

    Jeg har skrevet det før, men vil gjenta det, jeg liker å lese engasjerte beskrivelser av ting folk er opptatt av, som du gjør her.
    Jeg er også for mening, det er nesten en kjepphest for meg. Det som gir mening for den det gjelder.

    ha en fin torsdag -

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei gamle ugle.

      Det er morsomt når noen kan se dette med andres fascinasjon og engasjement slik du gjør.:)

      Å respektere det som gir mening for andre er en veldig god egenskap. Jeg tenker for eksempel at det er veldig viktig i en familie. De voksne seg i mellom, men også i forhold til barn. Og ikke alltid sette seg på sin høye hest og vite hva som er best eller har verdi for alle andre. Det handler om å gi rom og respekt. Og det må begynne i det små, i de nære relasjoner.

      Ha en flott dag, og takk for fin tilbakemelding.:)

      Bjørn

      Slett