onsdag 12. juni 2013

Omvendt arkeologi.




Sitat Finn Skårderud:

"Et kunstverk er i seg selv ambisjonen om et møte. Det er ambisjonen om at noen skal møte noe i verket som de kjenner igjen i seg selv. Kunstverket er en fortetning av erfaringer og inntrykk, og slik ligner det drømmen. Det er en estetisk konsentrasjon og symbolisering av levd liv. Å symbolisere betyr å finne et ord, en strek, en farge, en flate, en kontrast, en tone, en gest, en harmoni, som gjør at man via et ytre uttrykk får formidlet en indre erfaring. Kunstverket kan således handle om å finne en form til noe som føles kjent, men som ikke nødvendigvis er kjent. Verket strekker seg ut mot oss og møtet kan både bekrefte eller overraske. Eller det kan være oss uvedkommende eller uvelkomment."
-
"Metaforen om "å gå i dybden" er slående og forførende. Og jeg har aldri likt den. Den fører oss på ville veier og overser noe viktig. Jeg tror faktisk Kenneth Bloms maleriske metode, med konstruksjon og ødeleggelse, er et bedre bilde for det grunnleggende menneskelige. Han bedriver snarere en omvendt arkeologi. Det betyr at det vesentlige menneskelige ikke er noe som skal avsløres, men heller noe som skal utvikles gjennom gjentatte bearbeidelser. Det vesentligste er ofte ikke å finne ved å gå i dybden, men snarere ved å tilføre noe nytt. Den omvendte arkeologien arbeider utover mer enn nedover."

Jeg synes det som blir sagt her har mye for seg. Første avsnitt som en bekreftelse av tanker jeg selv har et forhold til, mens siste del pirket borti noe hos meg. Dette med å tilføre noe nytt i stedet for å gå i dybden. For det å gå i dybden når det kommer til å skape kunst er en trosartikkel som er solid rotfestet i meg. Så å skulle snu på en slik sannhet er ikke noe som er gjort i en håndvending, om det da er et poeng i å snu på den i det hele tatt. Verden er jo full av forføreriske sannheter. De flommer over oss daglig. Men igjen; budskapet her var å tilføre noe nytt, ikke å grave seg ned i det som kanskje ligger på bunnen av noe for å klamre seg fast der, så kanskje jeg skal tillate meg selv å være åpen for noe som på sikt kan skape en forandring.

Kanskje er det slik også i vårt daglige liv. Kanskje går det an å relatere dette med arkeologi/tilføre til andre ting enn kunst. I mine tyngste stunder her på denne vår arme jord, har jeg hatt en tendens til å grave meg ned i det som lukter verst for å se om det finnes noe som vil frambringe et eureka der, eventuelt også åpenbare en ny vei for meg. Oppdagelsen av en sannhet, eller en pilar som kan bære vekten av all min smerte og begredelig selvopplevelse. Men ofte endte jeg opp med å finne enda mer stinkende begredelighet. Så kanskje Skårderud sier noe klokt. Kanskje er det ikke nedover vi skal søke for å finne retning, men utover. Kanskje er det ikke bunnen av tjernet som vil tilføre oss noe nytt og verdifullt, men blikket vi vender bort fra tjernet. Det er i hvert fall en tanke verdt å tenke over.

Når dette er tenkt og sagt så bør jeg vel legge til at jeg fremdeles er i den tro at en må litt under overflaten for å finne noen svar i forhold til den veien en hittil har gått. Jeg har lite tro på at en finner svarene gjennom å kave for å holde seg på overflaten. Det å forstå det som var og det å skape det som kommer er to forskjellige ting, så det virker fornuftig og forholde seg til det på to forskjellige måter også. Og det er jo å skape noe nytt og bedre en gjerne vil når livet kommer til en korsvei og blir mer eller mindre uhåndterlig. Eller er det ikke det?

Livet er fullt av feller. Selv har jeg falt i mange av dem. En av fellene det går an å falle i er den som utgir seg for å være noe skapende, men som i bunn og grunn ikke er mer enn drømmen om å gjenskape. Eie det som var. Men det går jo ikke. Det er et håpløst foretagende. Selv om vi graver oss aldri så mye nedover i jakten på trådenden som skal føre oss tilbake til det vi eide, så vil vi likevel aldri kunne følge tråden og ende opp med å leve livet slik det var, eller ønsket det skulle vært. Spist er spist, sånn er det bare, selv om det er aldri så kjent og eiendomsberettiget der nede i restene etter måltidet så er måltidet spist. Alt som eventuelt ligger igjen for oss er kanskje jakten blant søppelet etter ei bedøvende pille, eller en berettigelse til å bli værende der som framstår som spiselig. Og kanskje finner en noe slikt. Kanskje ikke.

Kanskje åpne landskap tross alt er bedre enn små trange, mørke rom, selv om de trange rommene lett kan virke tryggere. Så kanskje vi må våge å kravle oss opp i lyset, og se om vi kan skape noe nytt. Noe som kan ha trekk ved seg som er gjenkjennelige, men likevel er noe helt nytt vi skaper på egenhånd, og ikke bare noe vi forsøker å kopiere. Kanskje vi trenger å gi slipp på den identiteten som blir definert via vår smerte og det vi har opplevd, og heller forsøke å utvide vår identitet. La den vokse, bli noe nytt. Kanskje veien å gå for å få et liv vi opplever som meningsfullt er den omvendte arkeologi. Kanskje ikke alt handler om å holde seg fast og forstå, men å gi slipp og søke. Som i drømmen om å fly mot horisonten.

Hvordan en får til noe slikt? Jeg vet ikke. Jeg tror det er en slik ting alle må finne ut av selv, at det ikke finnes en oppskrift en kan følge til punkt og prikke og få det forventede resultat. Men noe vet jeg likevel. Jeg vet at det handler om å begynne. Slik en begynner på et maleri med det første usikre penselstrøket. Et strøk som ganske sikkert etter hvert vil forsvinne, bli malt over, i det det skapes noe nytt, og nytt, til maleriet en dag får en signatur og kalles ferdig. Kanskje som noe helt annet enn det en opprinnelig hadde tenkt. Og så begynner en på nytt, med et enslig penselstrøk på et hvitt lerret. Igjen, og igjen.

Teksten til Skårderud som jeg hentet sitatene fra finner du her.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: Åpne landskap





8 kommentarer:

  1. Hei Bjørn. Jeg har lest denne inneholdsrike teksten din flere ganger nå. Og jeg har litt problemer med å formulerer en respons, for det virvles opp så mye, på mange plan.

    Jeg leser Skårderudsitatet ditt som et uttrykk for et kunstsyn, eller en miks av noen slike.
    Og det er alltid interessant med andre innfallsvinkler. Når det er sagt tenker jeg vel at dette handler om tid og sted, om ulike behov og mennesker. Og kunstverk også. Så egentlig, ja takk til både trad. arkeologi og omvendt arkeologi, og mere til -

    F.eks., når jeg lytter på musikk, så velger jeg ulikt, alt ettersom. Noe musikk er som en lett sommervind, som kjøler ned. Noen ganger trenger jeg det.
    Andre ganger må jeg ha det som borer dypt i meg, jeg trenger å merke hva jeg føler. Og musikken kan hjelpe meg med det.
    Atter andre ganger er jeg ute etter estetiske provokasjoner -

    Og jeg er enig, en må finne ut av dette selv, og det finnes så mange historier, så mange omstendigheter.

    Jeg stopper der, dette ble langt nok. Takk for en stimulerende tekst -

    Ha en fin torsdag -

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei gamle ugle, og takk for en tilbakemelding jeg satte pris på i sitt fylde. Det er kjekt når tanker får ord.:)

      Jeg brukte sitatet til Skårderud, fordi det fikk meg til å tenke at det gikk å overføre noe av det han sa til det vanlige liv, og fordi jeg selv fikk noe ut av å lese det. Jeg tenkte videre at det jeg får noe ut av, er det sikkert noen andre som får noe ut av også.

      Musikk har jeg også brukt mye til å sette meg selv i stemning, eller ta meg ut av en. Noen ganger er det også spennende med helt nye typer musikk. Jeg har en kollega som er musiker, og hun skal sette lydbilde til en liten videosnutt jeg skal ha med i en installasjon jeg arbeider med. Jeg tror det blir en blanding av lyd og musikk. Men jeg har gitt henne frie hender, og det er spennende, for det vil påvirke mitt arbeid. Tidligere ville slikt vært vanskelig for meg, men i dag føles det greit, og mer som om jeg blir tilført noe jeg får lov til å være med på, enn at jeg mister kontrollen over noe.

      Den lille kisten som følger dagens blogg er en bitte liten del av den nevnte installasjonen, som skal vises i mai 2014.

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  2. God tekst, men som Gamle ugle ovenfor, finner jeg det vanskelig å gi noen fornuftig respons.
    Så var det linken din. Åpne landskap.
    Den fikk noen tannhjul til knirkende å røre på seg.
    Alt etter som, var første tanke. Alt etter behov, eget behov. Noen ganger trenger man skogen, noen ganger det åpne og gjerne velpleide landskapet og noe ganger trenger man havet.
    Har man flaks (tror det er nødvendig noen ganger) kan man velg, etter behov.
    Torsdagsklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annemor.

      Da jeg leste dette blogginnlegget for kjæresten min, hadde hun også vanskelig for å gi tilbakemelding. Dvs, hun sa det ble mye å forholde seg til, og krevde litt mye konsentrasjon. Og det er en tilbakemelding jeg får fra henne i blant. Men det kan jeg leve med.

      Knirkende tannhjul er bra. Det betyr at noe beveger seg. Som igjen betyr at en har blitt oppmerksom på noe. Som igjen gir en mulighet til å gi tannhjulene litt olje.:)

      Angående landskap:
      Selv bor jeg ved havet, og kan i skrivende stund se ut over det fra arbeidsrommet mitt om jeg titter over pc-skjermen. I dag har det samme farge som himmelen, dvs grått. Men jeg er opprinnelig østlandsgutt, og selv om jeg har bodd i Bergen siden 1980 så har jeg fremdeles en hang etter de dype skoger og myke åser. Så alt til sin tid, det har du rett i. Og det er fint om en får velge.

      Ha en flott dag.:)

      Bjørn

      Slett
  3. Åpne landskap i stedet for klaustrofobiske følelser i en flykropp, tenkte jeg.
    Gi slipp på kontrollen og søke sine drømmer og muligheter. Tørre våge seg ut i svevet. Livssvevet kanskje. Henge på seg ei farge en drømmer om og se hva som skjer. Hva hender om jeg går til venstre i stedet for høyre, sier ja i stedet for nei? Jo du, nå ble jeg skikkelig inspirert.
    Stor gjenklang i meg disse ordene. Hele teksten egentlig. Og jeg leser den enda en gang...

    Ha en god dag Bjørn.

    Synnøve

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Synnøve.

      Så kjekt at du fant noe i teksten som ga deg noe. "Henge på seg en farge en drømmer om og se hva som skjer". Synes den var fin.:)

      Bjørn

      Slett
  4. Livssvevet i stedet for kontrollen.. Jo jeg går for det.

    SvarSlett