lørdag 2. juni 2012

Når lyset faller riktig.


                                                                                                              Etterlatt.










Så var det helg. En av grunnene til at jeg er i stand til å nevne at det er helg, er at jeg har lagt merke til det.
Rundt meg i leiligheten min surrer det fra åtte små pumper i seks akvarier. Etter hvert har jeg blitt så vant til surringen at jeg stort sett ikke hører den, men innimellom legger jeg merke til den. For et par dager siden begynte en av pumpene å lage mer lyd enn vanlig. Da ble jeg veldig oppmerksom på den. De andre tenker jeg knapt på i det hele tatt. Enda de er mye større og har mer kraft. Men jeg har også glemt lyden fra den lille pumpen i lange perioder. Jeg tror jeg har glemt den mer enn jeg har hørt den. Om jeg ikke hadde klart å glemme den i perioder hadde jeg blitt sprø. Noen vil kanskje si sprøere. Eller krispi.
Det er mye som finnes i livet mitt som ikke hyler om oppmerksomhet. Det er også mye som har vært der så lenge at jeg nesten ikke legger merke til det lenger, selv om det hyler litt fra tid til annen. Slikt som ting innerst i matskapet.  Men jeg har oppdaget at det hjelper på lyden om jeg lukker skapdøren eller lar være å titte inn når jeg åpner den, og bare griper det som står fremst.
Det som er lettest å legge merke til i livet, er det som gjør vondt, eller det som er godt. Det er sjelden noe er ekstatisk i livet mitt, eller noe er så smertefullt at det grenser til uholdbart. Men jeg klarer å skille mellom godt og vondt likevel, selv om jeg ikke forholder meg til ytterpunktene akkurat der jeg er i dag. Det finnes også ting som ligger i grenseland. For eksempel veldig varm pizza. Det er noe herk når en brenner seg i munnen av heit ost. Likevel tar jeg gjerne en bit til, og jeg gjør det før osten har blitt kald. Slik at jeg brenner meg en gang til. Da har jeg det godt og vondt på en gang.
Grunnen til at jeg tar en bit til, kan være at lengselen etter det gode utklasser frykten for det vonde. Det kan også skyldes at jeg er grådig. Eller utålmodig av natur. Det er sjelden det skyldes sult. For så sulten er jeg aldri. Jeg er heller ikke masochistisk anlagt. Så kanskje skyldes det i bunn og grunn dumhet.  Det var vel Einstein som sa noe om at det kvalifiserer til diagnosen galskap, om en gjør den samme tingen en gang til, men forventer et annet resultat. Jeg gjør ofte de samme tingene om igjen. Og ofte de samme feilene. Slik har det vært hele livet mitt. Slike gjentagelser kalles et mønster.  Det vil i så fall si at jeg er gal. Noe jeg jo ikke trenger å være Einstein for å forstå. Jeg har jo papir på det. Diagnose, står det på papiret. Det står derimot ingenting om evner, eller potensiale, eller verdi.
Det er mange flere enn meg som er gale. Definisjonen på noe som er galt, er jo at det ikke er riktig. Og ofte bygges merkevaren riktig på et flertallsuttrykk. Det som er galt er sjelden i flertall slik vi ser på virkeligheten, selv om et mindretall kan være så stort som 49,9 prosent. Et så stort tall kvalifiserer likevel ikke til å skille klinten fra hveten. Du må være mer gal enn nærmest halvparten av befolkningen om det skal være noe poeng i det. Det er sjeldenheten som gjør noen av de gale til små edelstener.  Slik som Munch og Van Gogh. Men også en hvitveis er vakker, selv om hvitveis ofte står så tett at de er som et teppe i skogen. Så det er ikke nødvendig å være sjelden eller veldig gal for å være som en edelsten. Du kan godt være både en av de 50,1 og en av de 49,9 prosentene og likevel ha verdi. Jeg tror at når lyset faller riktig på deg, så skinner også du.
En av grunnene til at en hvitveis er vakker, er at vi legger merke til den. Om hvitveisen hadde gjemt seg helt bort, hadde vi ikke tenkt på den som skjønnhet. Om vi gjemmer bort de som er feil, blir de heller ikke sett på som edelstener. Om du gjemmer bort din egenart, vil vi ikke legge merke til deg. Å ikke bli lagt merke til kan virke trygt, en stund.
Om ingen legger merke til oss, blir vi ensomme. Ensomhet er ingen god ting. Og vi snakker sjelden om en slik følelse i form av eierskap. Om en går igjennom vennelista si på Facebook, finner en svært få som hevder eierskap til ensomhet. Det er heller ikke lett å oppdage ensomme mennesker i nabolaget. Så ensomhet må være en sjeldenhet. Ofte liker vi å smykke oss med sjeldenheter, slik som diamanter, for eksempel.  Men vi smykker oss sjelden med ensomheten vår. ”Jeg bærer mine arr som medaljer”, sang Ulf Lundell en gang. Men han er vel rimelig alene om å gjøre slike stunt.
Å være rimelig alene om noe betyr ikke at det må gjemmes bort. Å være rimelig alene om noe er heller ikke det eneste en er. En er ofte mye mer en det. Men samtidig er det slik at det en føler seg alene om, er det en legger merke til. Det er det en gir fokus. Som min lille akvariepumpe som har begynt å gi mer lyd. Og en tror at alle andre også ser kun det vi selv fokuserer på. Det er derfor vi smykker oss med livsløgnene våre i stedet, og kler oss i påfuglfjær. For å flytte fokus. Noen flytter fokus for å kaste blår som en falsk diamant, andre for å ligne hvitveis.
I leiligheten min surrer det fra åtte små pumper i seks akvarier. Den aller minste har de siste dagene fått langt mer oppmerksomhet enn vanlig. I korte perioder føles surringen så tilstede at jeg glemmer å se på de vakre fargene i Malawiciklidene mine.
For et par dager siden fikk jeg negativ kritikk på en utstilling jeg har planlagt. Utgangspunktet var at kritikeren mente jeg kunne mye bedre enn det jeg har prestert, i den formen det nå har. Hun mente utstillingen ikke hang sammen, ikke hadde nerve nok til å rettferdiggjøre seg selv. Kritikken ble ikke rettet mot hvert enkelt arbeid, men mot hvordan arbeidene spilte opp mot hverandre. For meg ble det der og da veldig lett å fokusere på meg selv, mer enn den planlagte utstillingen. At jeg ikke holdt mål. Mens det kritikeren nevnte flere ganger, var at hun mente jeg burde strekke meg mer. Ikke nøye meg med det jeg kan slippe unna med. For jeg har lett for å velge løsninger jeg kan slippe unna med, framfor å velge den bratte motbakken som kalles potensiale. Den bakken som gjør vondt. Og koster litt mer enn du tror du eier.
Jeg hadde det ikke godt med meg selv da jeg kom hjem den kvelden. Jeg følte et helt års arbeid var bortkastet. Slaktet og kastet i dass. Det ble som ringer i vann. Etter hvert som ringene spredte seg, virket senteret mindre og mindre i forhold. Og i senteret sto jeg. Og krympet. Illusjonen om meg selv ble revet vekk under føttene mine. Påfuglfjærene falt langsomt mot jorden og skapte voldsomme brak. Hele fokuset mitt gikk i retning at jeg ikke strakk til. Det ble veldig vanskelig å se at det kritikeren egentlig ga meg, var å vise tillit til evnene mine. Skylappene mine strakk seg fra jord til himmel til øst til vest, ruvende, av stål og betong.  Jeg ble et øyeblikk så fokusert på det negative som så ofte skyggelegger mitt eget selvbilde, at det var nesten så jeg ikke så de vakre fargene i bildene jeg ennå ikke har malt.
I dag er det helg. Grunnen til at helgen betyr noe, er at jeg legger merke til den, og derfor kan skille den fra hverdagene. Malawiciklidene mine glitrer i blått og gult når lyset faller riktig på dem. Som edelstener. Ute skinner solen. For deg. Og meg.

Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens link: Gult og blått






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar