tirsdag 17. april 2012

Ei hel skattekiste, er det plass til

Ute: Sol, og 4 kalde
Inne: 20 varme
Modus: Sprudlende, ca 67, sett i forhold til skala fra 1 til 100.
Lydbilde: Dempet.
Blodsirkulasjon og andre kroppslige anliggender: Tilfredsstillende.
Andre forhold av betydning: Ingen nevneverdige.
Konklusjon: Dagen er i gang, og det er like greit.


I dag skriver jeg blogginnlegg nr 75 (rettelse: 76). Så det begynner å bli noen. En feiring blir neppe satt i gang likevel. Jeg får vente med festlighetene til jeg når 100. Jeg regner med at morgenen hvor jeg når blogginnlegg nr 100, blir feiret med en kaffe.  Det vil si at det ikke blir synlige forskjeller mellom å feire og det å ikke feire. Ingenting som vil ta av, og stige mot de høye sfærer eller der omkring. Men inni meg vil jeg nok juble. Hurra, vil jeg juble inni meg. Lydløst. Men så vil jeg forsøke å roe meg ned igjen. Det får jo være grenser.
I dag er bilen min på verksted. Nok en gang. Denne ganger er det eksosen. Den putrer. Og slik kan man ikke ha det. Så da må det repareres. Det hender at jeg også putrer litt, men det får heller stå sin prøve. Å skifte eksosanlegg på meg selv, kun på grunn av litt putring, ville vel vært en smule for ambisiøst. Ellers er det mye folk skifter. Hjerter og lunger og neser. Og noen tilfører noe nytt. For eksempel silikon. For å få større pupper eller leggmuskler eller kinnbein eller lepper. Mens andre luker vekk ting. For eksempel magefett. De suger det ut med sugerør. En brutal sak. For mitt eget vedkommende holder jeg meg unna de greiene der. Jeg er ingen stor tilhenger av brutalitet som rettes mot min egen kropp. Og puppene mine er store nok som de er.
Siden jeg ikke har bil i dag, blir jeg sittende inne. Å sitte inne assosieres ofte med å sitte i fengsel. Selv har jeg ikke fått oppleve fengselsstraffer, men jeg regner med at det er en lite festlig greie. Ikke i nærheten av det å feire 100 blogginnlegg for eksempel, som jo er en fest.
Det er mange ting som styrer et liv. Noen styres av fengselsvegger. Noen av en rullestol. Andre av politisk syn eller religion, eller påbudsskilt.  Jeg vet ikke hva som styrer ditt, men jeg vet det blir styrt av noe. Kanskje en idé, noe du jobber for eller i mot. Noe positivt og fint. Eller kanskje styres livet ditt av en frykt. Det kan være en frykt for at himmelen faller ned eller jorden åpner seg, eller det kan være en frykt for å bli sett.  Det vil si avslørt. En slik frykt kan styre mye. Kanskje er det slik at du blir styrt av noen andre også. En eller annen drittsekk som forteller deg at du er lite verdt. En som er en del av hverdagen din, eller en gang var det. En som for lengst er ute av livet ditt, men likevel har grep om deg. Kanskje styres du av skam. Det er mye en kan bli styrt av. Ofte ting en ikke vil vite noe mer om. Ting en fortrenger. Fordi det å titte på det ville kunne føre til et krav om erkjennelse. Og deretter handling.
For min egen del styres mine valg til tider av angst. Og skam. Angsten gjør at jeg for eksempel ikke vil bevege meg noe sted i dag, fordi jeg ikke har bilen min her. Buss er sjelden et alternativ. Buss trigger angsten min. Og panikkanfall i et lite bur på hjul er ikke noe jeg streber etter. Skulle angsten slå ut i full blomst på en buss kommer skammen også inn i bildet. Skammen er en skikkelig, ondskapsfull jævel som bor i de fleste av oss. Min egen har fått litt for stor makt. Den kan brått vokse seg diger som en elefant, slik at jeg føler alle andre ser den også. Her er jeg, kan skammen min skadefro komme til å rope til meg på bussen. Se på han, roper den til de andre passasjerene. Han er feil! Og se nå, nå har han angst også! Han er ingenting verdt!  Og jeg blir rød i ansiktet og varm i kroppen og begynner å svette og miste kontrollene over musklene i kroppen. I tillegg skriker angsten hysterisk at jeg må komme meg av bussen, men jeg tør ikke reise meg, har ingen muskler som reagerer. Jeg låses fast i setet. Skam er derfor en følelse jeg i tillegg til angsten heller ikke streber etter. Hva jeg i stedet streber etter vet jeg ikke helt. Jeg er ikke sikker på om jeg streber etter så mye. Strebing er liksom ikke helt min greie. Det er mye som ikke er min greie. Silikonpupper, magefettfjerning eller strebing er bare noen få av dem.
I tillegg til angst og skam har jeg også vilje. En skulle tro at angst og skam er en greie som tar nesten all plass, når jeg skriver om det her på den måten som jeg gjør. Men slik er det ikke. Jeg skriver om det for å ufarliggjøre det, ikke fordi det tar all plass. Jeg skriver om det i håp om at andre også skal se at det ikke er farlig å vise seg fram. At det er lov til å være den en er. Og fordi jeg vil fortelle at det er plass til andre ting enn det vi tror har styringen i livet vårt. Det er plass til vilje også. Og humor. Og det er plass til selvironi og kjærlighet og håp og vennlighet og hjelpsomhet og masse andre ting som er kjekt å eie. Slik er det for oss alle. Du er ikke så liten som du i blant tror. Du er mye, mye mer, enn det vi ser. Om du har noe som styrer ting i livet ditt, trenger det ikke styre alt. Det tar ikke opp alt rom, selv om det i blant kan kjennes slik ut. At motgang tar all plass er en fucking illusjon. Det er plass til mye mer. Masse. En hel sekk av fine ting. Ei diger skattekiste, er det plass til.
Ha en fin dag
Bjørn
Dagens link: Sanne farger











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar