onsdag 7. mars 2012

La Divina commedia


Dagens nyhet: Facebook ligger nede.
Oh yea, og da er det nok mange som kjenner en uro i kroppen.
For mitt eget vedkommende kjente jeg først at det var litt kjedelig, men så begynte jeg å se litt humorristisk på det. For det er jo litt på trynet hvor avhengige vi blir av ting.
Men det kunne vært verre. Hele nettet kunne ligget nede. Eller dataen kunne ha utåndet. Og se der, der snakker vi om et helt annet scenario. Dantes inferno blir bare lillebroren. Nå dataen ikke virker kommer abstinensene brått og voldsomt her i gården.  Skulle tv forsvinne i samme slengen går jeg inn i et modus som ikke er godt i det hele tatt. Og det blir vanskelig å få noe gjort om jeg er innenfor hjemmets fire vegger. Fraværet av tv og data ligger og skygger over det meste.
Det er mye vi blir avhengig av. Jeg leste her en dag at sukkeravhengighet ikke er noe å le av, og jeg kjenner litt på den, når jeg i nattens mulm og mørke fråtser i en melkesjokolade. Så en trenger nok ikke å nærme seg stoffer en tar inn via nese eller blodårer for å miste kontroll, har jeg forstått.
Andre ting en kan bli avhengig av er mennesker. Da er en gjerne den lykkelige eier av en Avhengig personlighetsforstyrrelse. Men ikke nødvendigvis. Noen ganger bare tror vi at vi er avhengige. Vi har vel alle tviholdt på en kjærest som da han eller hun omsider forsvant likevel ikke etterlot det største tomrommet. Det er vel mer forandringen i seg selv vi frykter i blant. Det å bli fratatt kontroll, kanskje. Vi vil bestemme selv, litt som små barn. Så vi tviholder på situasjoner vi egentlig kunne klart oss godt uten. Klassikeren er fangen som ikke vil slippes fri, fordi verden blir for stor etter å ha vært omgitt av trygge vegger.
Noen ganger blir det å skulle miste noen en nesten uoverkommelig utfordring for følelsene våre. Den samme uoverkommeligheten kan enkelte føle på når de forsøker å bli kvitt noen. For det finnes mennesker som henger på deg som om du skulle være fluepapir. Og de gjør det de kan for å lage livet ditt til et helvete, eller å binde seg til deg og hindre deg i å gå på de mest absurde og manipulerede måter. Noen få av disse menneskene er det vi kaller psykopater.  Psykopater er ikke morsomme å komme ut for. Men de fleste slipper å forholde seg til den typen erfaringer. Selv om vi lett kaller alle som har sterkere vilje enn oss for psykopater.  Å navnsette en ting betyr ikke at det blir riktig av den grunn.
Det er mange ting en helst vil slippe.
Liten liste over ting en helst vil slippe:

Diaré
Konkurs
Motorstopp
Kansellerte flyavganger
For tidlig sædavgang
Folk som tror de er morsomme 

Nå er Facebook på beina igjen. Så nå kan vi alle gå inn og sjekke om noen har skrevet noe veldig viktig til oss. Sjøl kan jeg legge ut linker til kunst av en eller annen form. Jeg legger ut en del slike. Men jeg regner med at ikke alle gidder å sjekke dem ut.  Noen irriterer seg sikkert også grenseløst over at jeg pøser på med bilder av kunst.  For selv om det interesserer meg, så må det jo ikke interessere hele verden. Folk har jo forskjellige interesser. Eller ting en brenner for, som en sier.
Her kan du fylle inn ting du brenner for:

1
2
3

Hvis du ikke klarte å finne noe du brenner for, kan du fylle inn noe du er glad for. Det er det som er det fine med lister, de fungerer akkurat som valgfrihet. Valgfrihet betyr blant annet at en ikke trenger å ta i mot alt en blir tilbudt.
Valgfrihet er ikke det verste man har.  

Ha en fin dag.
Bjørn





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar