mandag 6. februar 2012

Virkelighetens ansikter


Virkeligheten er en grei plass å ferdes i. Sjøl liker jeg meg ganske godt der, selv om virkeligheten noen ganger kan være både påtrengende og stressende. Virkeligheten tar jo ikke spesielt mye hensyn, den bare brøyter seg vei som en bulldoser uten sjåfør.
Et annet problem med virkeligheten er at den ikke er lik fra person til person. For mitt eget vedkommende forsøker jeg å forholde meg til virkeligheten slik jeg forholder meg til en stein. Virkeligheten er med andre ord det jeg kan ta på, se og høre. Det er den delen av virkeligheten min jeg liker best. En stein er liksom bare en stein. Den har verken følelser eller en aura eller noe som jeg trenger å forholde meg til. Og det føles greit, kjenner jeg.
Andre fokuserer på helt andre ting i virkeligheten sin. Der er dette med aura eller det folk flest vanligvis ikke ser det essensielle i hverdagen. Ofte kaller de det åndelighet eller tro. Det fysiske kommer på en måte litt i bakleksa i denne virkeligheten, føler jeg. Jeg føler også at slike virkeligheter er litt skumle. Det blir liksom lite håndfast å forholde seg til, etter hva jeg selv legger i begrepet håndfast.
Nå må jeg jo innrømme at slikt som følelser og verdier som er et stort tema i den virkeligheten jeg lever i ikke er like håndfast som en stein, men likevel føler jeg at det er plass til den slags i virkeligheten min. Jeg klarer å forholde meg til det. Det er langt verre å forholde seg til krystallkuler eller tarotkort for eksempel. Slike ting føler jeg er skumle. Jeg føler at de forsøker å lure meg. Og jeg liker ikke å bli lurt.
Nå skal ikke jeg her og nå hevde at min virkelighet er bedre enn noen annens. Det er ikke det som er innfallsvinkelen min i dag. I stedet skal jeg slenge ut den påstanden at folk må få lov til å leve med den virkeligheten de har. Og det høres jo vel og bra ut, men fungerer jo ikke alltid likevel. For i manges virkelighet finnes ting som tro og religion. Og selv om de aller fleste av oss mener at alle har rett på sin tro, sin legning og sine meninger, er det likevel ganske mange som mener at rettigheten begrenser seg litt i forhold til geografi. Det vil si at det er greit med andres virkelighet så lenge den ikke utspiller seg på trappa vår.
I tillegg til virkelighetene jeg har vært innom til nå finnes virkeligheter som er litt mer ”ute”. De som opplever virkeligheter som er litt mer ”ute” har noen ganger fått i seg ting en vanligvis ikke inntar til frokost. Gjerne i sprøyteform. Noen velger slike løsninger selv. Andre har mindre valg. De opplever gjerne virkeligheter som krever ting en vanligvis ikke inntar til frokost de også, gjerne i sprøyteform, eller i form av piller med rare virkninger og usikre bivirkninger. Det merkelige med slike frokoster er at de nesten konsekvent handler om å dempe noe.
Det finnes også de som bruker sin virkelighet til noe positivt, selv om virkeligheten er litt ulik for eksempel min som dreier seg om ting så tydelige som en stein. Noen av disse blir kunstnere.
Kunstnere er en merkelig sammensatt gruppe med mange myter spunnet rundt seg. Selv er jeg kunstner, med min steinvirkelighet. Andre kunstnere skjærer av seg øret eller maler skrik på broer eller andre ting. Atter andre bruker matematikk som en tilnærming, og er pedantiske til fingerspissen. Men likevel er det plass for dem alle. 
En gruppe kunstnere vi ikke hører så mye om i Norge er de som driver med Raw Art. Også kalt Outsider Art eller Brut. Dette er kunstnere som ofte ikke har en formell utdannelse, og som kan ha vanskelig for å få vist kunsten sin via vanlige kanaler som gallerier og lignende. I Norge er det kanskje mer vanskelig enn andre steder å få vist kunsten din om du ikke har en formell utdannelse, eller om du sliter litt med å forholde deg til hverdagen. Ute i verden har Raw Art i endel miljø blir verdsatt på en annen måte enn her. De som får kunsten sin benevnt som Raw Art har ofte problemer med virkeligheten sin. Eller din. De har ofte en psykisk lidelse eller en tilnærming til samfunnet som ikke følger majoritetens mal. Det betyr i mitt hode ikke at de ikke har rett til sin virkelighet. Om all virkelighet som ikke følger majoritetens opplevelse skulle blitt dempet for mye med piller eller sprøyter ville vi mistet mange gode kunstverk. Dagens link viser noen bilder som kanskje da aldri hadde sett dagens lys.

Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens link:  Outsider Art







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar