mandag 20. februar 2012

Stand by me


Mandag morgen har overtatt arenaen og via mitt sårt vasketrengende stuevindu ser jeg at det er godt å være inne. For ute blåser det, er grått, og det ser langt fra koselig ut i det hele tatt.
Skal en gjøre det koselig inne en vinterdag kan en rydde litt. En kan tenne lys, sette på musikk, eller kose seg med tv eller et håndarbeid. Valgmulighetene er store. Ute, derimot, er det lite å gjøre i forhold til å skape kos en kald februardag. Så det er vel ikke engang verdt forsøket, men heller bare å innse at ute sin nytteverdi  er begrenset på slike dager. Til nød kan en bruke ute for å komme seg fra A til B, hvor A er inne og B også er inne, bare med annen adresse.  I dag skal jeg ikke på jobb, så jeg tror jeg blir på adresse A om ikke noe uforutsett tvinger fram en forandring.
Jeg er i blant flink til å gjøre det hyggelig rundt meg. Jeg kan trives i mitt eget selskap. Men jeg er mest energisk når jeg bor alene. Nå bor ene datteren min her, så da trenger jeg ikke å bruke så mye energi på å gjøre det koselig. Jeg trenger ikke å være så målbevisst. Det å være to holder ofte lenge nok. Om en er to kan en prate sammen. Eller en kan være stille sammen. Allerede der har en valgmuligheter som nærmest oppstår av seg selv. Er jeg alene blir det mye viktigere å være litt målrettet. Jeg må erstatte det koselige selskapet med noe annet, og der for eksempel stillhet var en god ting, kan den når en er alene bli ganske påtrengende og slitsom. Én løsning på det problemet er alkohol, men for meg fungerer det dårlig, for jeg blir ganske lett fyllesjuk. En kan også spise piller. Både piller og alkohol tar tak i problemet fra innsiden, og legger seg som et dempende slør rundt følelser en måtte bære på. Om en demper følelsene nok blir ikke dette med å ha det koselig et tema i det hele tatt. I hvert fall ikke før dagen etter. Og da kan en jo begynne å dempe om igjen.
En annen løsning er å gjøre noe med det som er rundt deg. Eller meg. Det vil si å ha det litt ryddig. Tenne et lite lys når en spiser middag. Det skal ikke alltid så mye til. Vanne blomstene. Eller kjøpe en blomst til seg selv om alle er døde. En kan lage litt god mat fra bunnen av, i stedet for å ty til Findus eller Toro eller tørt brød. Finne en oppskrift på nettet og lage noe godt til seg selv. Det behøver ikke å være så stort eller så vanskelig.  Ofte er det nok å føle at jeg har gjort noe i det hele tatt, ikke nødvendigvis hva jeg har gjort, for å gjøre det hyggelig i mitt eget selskap. Slik fungerer det altså for meg. Det å gjøre en liten ting bare for meg selv gir meg ofte en veldig god følelse. Jeg tror det handler litt om en kontrollfølelse. En følelse av kontroll er jo ikke det verste en har. En kan selvfølgelig oppleve en følelse av kontroll gjennom og ikke gjøre noe i det hele tatt også, men jeg tror kanskje kontrollfølelsen da lurer en litt. Kanskje er det slik at kontrollen da springer ut av samme mekanismer som inntreffer når en klarer og ikke tråkke på sprekker i fortauet. Det vil si at en unngår en katastrofe. Selv har jeg heldigvis aldri hatt problemer med sprekker.
Å unngå en katastrofe er ikke det verste man kan oppnå her i livet, men det å bruke opp tiden sin på innbilte katastrofescenarioer blir vel ikke toppen av kransekaka når en skal se tilbake på levd liv. Har en beveget seg inn på den banehalvdelen har en kanskje endt opp med en tvangslidelse. Eller i det minste en livsstil der det handler mer om å unngå ting enn å oppnå ting. Det er lite matauke i det å unngå ting. Da er det mer givende å ta tak i noe.

Liten liste over ting det er helt ok å ta tak i om en er alene*:

Oppvasken
Søvnmønster
Regningsbunker
Måltider
Hybelkaniner
Hobbyer
Telefonen
*For de som måtte lure så fungerer trolig listen der husstanden består av flere enn en person også.  

Nå begynner dette kanskje allerede å bli nok blogg for i dag. Det er ikke de helt store temaene jeg har pirket borti, men det er jo slik at hverdagen består mest av små ting uansett. Om en kun har fokus på de store tingene i livet kan en komme til å overse mye. For eksempel et smil noen gir en. Eller en berøring. Hverdagen består av en uendelighet av bitte, små ting som kan gjøre en voldsom forskjell om en løfter dem opp i lyset og ser litt nærmere på dem. Kanskje eier du en liten diamant uten å vite om det. Kanskje ER du en liten diamant uten å vite om det. Er blikket ditt festet på en fjelltopp langt borte i horisonten vil du kanskje aldri oppdage det som er helt nært deg. 

Ha en fin dag
Bjørn













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar