lørdag 21. januar 2012

Gleden ved å få brev


Microsoft Word lyser ubesudlet og hvitt mot meg fra pc-skjermen, før fingrene begynner å løpe over tastaturet og etterlater seg de små, svarte tegnene på den hvite flaten som samlet blir tankene mine. Og tankene mine bærer på ett ord som dukket opp da jeg sto og lagde morgenkaffen min. Det ordet er lykke. Så nå har jeg skrevet det også. Jeg kan se ordet på pc-skjermen. Lykke, står det. Det er ikke like fint å se på i Word som det er når jeg ser det i hodet mitt, for i hodet mitt er det okerfarget. En fin, lys okerfarge, som beveger seg nesten som i en lavalampe og varierer fra å ha rødt som tyngde og over mot gult, i en langsom, myk bevegelse. Slik ser ordet lykke ut for meg. I dag.
Noen morgener er det bare slik at en våkner opp og kjenner at ja, det er godt å være meg, og det er godt å ha alt det jeg har i livet mitt. Det er en langt bedre følelse å våkne og kjenne på slikt, enn det er å kjenne på at det er noe som mangler. Tenk ikke så mye på det du mangler.  Det en mangler forsvinner uansett ikke, en trenger ikke gå rundt å fokusere på det hele tiden.

Liten liste over hva jeg har i livet mitt:
Fem akvarier.
En lysegrønn VW Golf.
To døtre.
En kjærest, og hennes barn.
En liten leilighet med ting på veggene som betyr noe for meg.
Noen skap med ting som ikke betyr like mye for meg.
Noen esker på loftet med innhold jeg ikke lenger husker.
Pensler.
Betalte regninger.
Valgmuligheter. 

Denne listen kunne jeg sikkert gjort mye lenger, men det er ikke nødvendig. Det skal ikke alltid så mye til før en kjenner at en er rik. Om du selv forsøker å lage en slik liste etter at du har lest dette, vil du forstå hva jeg mener. Om du skriver ned noen få ting på en liten lapp og henger den på kjøleskapsdøra vil både du og de som leser det du gleder deg over få en langt bedre start på dagen enn dere vil få uten den lappen.
Antagelig vil din liste bli litt annerledes enn min. Det er ikke sikkert du har fem akvarier. Det er langt fra alle som har det. Til gjengjeld kan det henne at listen din inneholder andre fine ting. For eksempel ordet venner. For de fleste har venner. Selv har jeg ikke det. Jeg er venneløs. Men jeg har mange fisk. Min siste kamerat døde for rundt et år siden. Han tok livet av seg. Triste greier. Jeg savner han. Han het Robert, og var en veldig hjelpsom mann med store kunnskaper som dukket opp for å ta en kopp kaffe en gang eller to i uken. Unntatt det siste året, da ble han mer og mer perifer. Til han da altså ble helt borte en dag.  Den eneste tingen Robert manglet i mine øyne var evnen til å snakke om seg selv og det han føler. Derfor snakket han mest om praktiske ting, og bar på mange hemmeligheter. Hemmeligheter er ikke så greie å bære på over tid. De andre vennene jeg har hatt opp igjennom årene har forsvunnet på andre måter. Gjerne etter markante omveltninger i livet mitt. Alt har sin årsak. Selv har jeg vendt meg til å leve med kun kjæresten min som venn, men jeg kaller henne ikke venn selv om hun er det, jeg liker bedre å kalle henne kjæresten min, for hun er jo det kjæreste jeg har, i tillegg til barna mine.
At jeg er venneløs gjør meg ikke spesielt ensom. Det finnes ikke noe trist ved det. Det er bare slik det er. Jeg synes det er ganske greit. Om du kjenner på noe trist ved å lese dette er det din egen tristhet som får utløp, ikke min.  Jeg har kollegaer og bekjente i tillegg til kjærest og familie, og det føles som om det er nok. Jeg har en opplevelse av at andre synes det er langt merkeligere at jeg er venneløs enn jeg gjør.  Derfor liker jeg å nevne det i blant, bare for å se på hvor rare folk blir i ansiktet når de forsøker og ikke vise hva de tenker eller føler.  For rare blir de. Nesten helt uttrykksløse. Det synes jeg er morsomt. Jeg er stygg sånn. Men litt gøy må jeg jo ha det, jeg er jo tross alt venneløs.
Nå skal jeg ikke skrive mer. For da gidder du ikke å lese alt.
Jeg synes denne lille teksten ga meg en fin start på dagen. En fin start på dagen er ikke det verste en har. Jeg kunne laget en liste over hva det verste jeg har er, men den ville ikke blitt litt interessant en gang. For det er lite fryktelig i livet mitt nå. Skal en lage en liste over det frykteligste en har i livet blir den sjelden så skremmende som en tror. Da bør en ha det skikkelig dritt, for at det skal være noe poeng i å henge den opp. Men en trenger ikke henge den på kjøleskapsdøra uansett. Verden er full av steder hvor en kan henge en liste. På den måten er verden gavmild. På kjøleskapsdøra bør det henge noe fint om det skal henge noe der, synes jeg. Kanskje en liten magnet med en blomst på. Også kan den magneten holde fast et frimerke som du kan lime på en konvolutt. I konvolutten kan du legge et brev. For eksempel til deg selv. Og i brevet kan du skrive noen ord om hvor grei og snill og fin du er. Og sende det. Jeg tenker du aldri har fått et slikt brev fra deg selv før. Så nå kan det bli spennende og hente posten.
Og det var det. Tudelu. Ha en fin dag.
Bjørn 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar